31 Januari 2010

Sejarah Ringkas Penyelidikan Tindakan di Malaysia

Di Malaysia, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP) atau lebih dikenali dengan nama Education Planning and Research Department (EPRD, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) mempelopori budaya penyelidikan tindakan. BPPDP melaksanakan program Project Innovation Excellence and Research (PIER) yang mendapat biaya Bank Dunia. PIER bertujuan untuk mewujudkan budaya penyelidikan dalam kalangan guru demi kecemerlangan pendidikan di sekolah.

30 Januari 2010

Sejarah Ringkas Penyelidikan Tindakan di Amerika dan Britain

Usaha Kurt Lewin pada tahun 1946 dianggap sebagai titik permulaan penyelidikan tindakan. Kurt Lewin, seorang ahli psikologi sosial di Amerika, menggunakan penyelidikan tindakan untuk menyelesaikan masalah yang terdapat dalam komunitinya. Teras konsep penyelidikan tindakannya ialah penggemblengan usaha bersama kumpulan (kolaboratif) bagi meningkatkan lagi prestasi kerjaya.

FOMCA Harap Rais Martabatkan Bahasa Melayu

Petikan Akhbar 14
FOMCA Harap Rais Martabatkan Bahasa Melayu
30 Januari 2000

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Rais Yatim diharap dapat memainkan peranan yang lebih berkesan dalam memartabatkan penggunaan bahasa Melayu di pelbagai bidang, khususnya perundangan, daripada terlalu komited menangani isu sebutan baku bahasa itu.

Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Profesor Hamdan Adnan berkata, penggunaan bahasa kebangsaan masih jauh terpinggir dalam banyak bidang terutama perundangan yang tidak diletakkan di tempat sewajarnya.

Menurut Hamdan, ramai rakyat negara ini melahirkan rasa tidak puas hati terhadap penggunaan bahasa Inggeris secara meluas dalam bidang berkenaan terutama aspek perjanjian jual beli perumahan yang sukar difahami kandungannya.

''Penggunaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat masih lagi lemah termasuk mereka yang lulus daripada universiti.

''Tetapi bahasa asing itu terus digunakan misalnya oleh pemaju, syarikat guaman dan pihak bank dalam urusan perjanjian jual-beli rumah dan ini menunjukkan bahasa Melayu adalah bahasa pinggiran semata-mata,'' katanya kepada Mingguan ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas pengumuman Rais mengenai keputusan kabinet mahu menghentikan penggunaan sebutan baku bahasa Melayu di bidang penyiaran yang bertujuan menyeragamkan penggunaan bahasa itu di negara ini.

Mengulas lanjut, Hamdan berkata, FOMCA telah lama mendesak agar bahasa Melayu dijadikan bahasa wajib dalam perjanjian jual beli demi kemudahan rakyat.

Katanya, kerana kelemahan yang masih belum dapat diatasi itu banyak pihak melihat kerajaan sebagai tidak bersungguh-sungguh untuk meletakkan bahasa Melayu ke tahap yang lebih tinggi.

Lebih memburukkan keadaan, jelas beliau, ramai pengamal undang-undang sendiri lebih gemar penggunaan bahasa Inggeris dikekalkan setelah mengetahui kerajaan tidak akan menentang hasrat mereka itu.

''Padahal istilah undang-undang dalam bahasa itu sudah ada manakala perkataan yang sukar diterjemahkan boleh dikekalkan,'' katanya.

Hamdan yang juga Presiden Institut Perhubungan Raya Malaysia (IPRM), berkata negara ini mempunyai pakar penterjemah yang boleh dirujuk termasuk di Dewan Bahasa dan Pustaka bagi menterjemahkan istilah tertentu supaya ia selari dengan maksud asalnya.

Katanya, sudah sampai masanya kerajaan melaksanakan langkah menggalakkan penggunaan serta penghayatan bahasa Melayu secara menyeluruh dalam semua bidang supaya ia tidak terus dipandang hina oleh rakyatnya sendiri

Guru Penyelidik dan FB Berkemungkinan...

Hantaran asal.
Dalam hidup ini kita sentiasa melakukan penyelidikan. Misalnya, sebelum kita bertolak ke sesuatu destinasi baharu, biasanya kita akan bertanya kepada rakan-rakan tentang laluan ke destinasi itu. Bertanya adalah proses melakukan penyelidikan. Kita juga biasanya bertanya atau melakukan tinjauan sebelum membeli sesuatu barang. Antara tujuan tinjauan itu termasuklah untuk memahami perbezaan harga dan kualiti barangan yang berkenaan sebelum kita membuat keputusan sama ada hendak membelinya atau tidak.

Sememangnya keupayaan menjadi penyelidik ada pada semua orang, apatah lagi guru. Apabila keupayaan itu digilap, guru dapat menjadi penyelidik yang berkesan. Melalui aktiviti penyelidikan, guru akan lebih memahami situasi persekitarannya. Pemahaman terhadap situasi ini dapat membantu guru merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti demi kecemerlangan para pelajar.

Jika guru ingin mengkaji situasi pengajaran dan pembelajaran di sekolah, mereka perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas tentang kaedah dan teknik penyelidikan. Dalam bidang penyelidikan pendidikan, umumnya berdasarkan cara maklumat (data) dikutip dan dianalisis, terdapat dua jenis penyelidikan iaitu penyelidikan bersifat kuantitatif, dan penyelidikan bersifat kualitatif.

Kedua-dua jenis penyelidikan itu mempunyai peranan masing-masing bergantung pada rasional dan objektif kajian. Namun demikian, dalam konteks penyelidikan tindakan yang dilakukan oleh guru-guru di sekolah, pendekatan yang digunakan merupakan penyelidikan bersifat kualitatif . Pendekatan ini mengutamakan situasi yang sebenar di sekolah dan huraiannya dilakukan secara terperinci.

Facebook (FB) berkemungkinan menjadi wadah untuk guru menghuraikan situasi sebenar di sekolah sendiri. Huraian itu dapat menjadi asas untuk memulakan penyelidikan tindakan. Persoalannya, adakah guru-guru kita, khususnya guru Bahasa Melayu, termasuk guru prasekolah dan guru pemulihan khas, sudah mula memanfaatkan FB untuk menghuraikan situasi yang mereka hadapi di sekolah? Jikalau jawapannya belum, apakah halangannya dan bilakah mereka akan memulakannya?

29 Januari 2010

Bahasa Baku Perlu Diteruskan di Sekolah

Petikan Akhbar 13
Bahasa Baku Perlu Diteruskan di Sekolah
Utusan Online 29 Januari 2000, leh Noor Azmah Ibrahim

PENGGUNAAN bahasa baku di sekolah-sekolah perlu dikekalkan kerana ia sangat sesuai dilaksanakan di peringkat pendidikan bagi meluaskannya dalam percakapan seharian mahupun urusan rasmi.

Tanpa bahasa yang seragam, guru-guru serta para pelajar akan kehilangan satu garis panduan, terutamanya dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.

Pengerusi Teras Keupayaan Melayu (Teras), Mohd. Azmi Abdul Hamid berpendapat, penggunaan bahasa baku di sekolah-sekolah tidak perlu dipertikaikan kerana ia merupakan sebutan dan pertuturan yang bertepatan dengan ejaan.

"Kementerian Pendidikan perlu benar-benar mempertimbangkan semula keputusan memansuhkan penggunaan bahasa baku di sekolah-sekolah kerana ia sangat sesuai di peringkat pendidikan.

''Jika ia tidak bermula dari sekolah, bagaimana kita mahu mewujudkan generasi yang bukan sahaja tahu bahawa bahasa Melayu mempunyai bahasa seragam tetapi juga dapat menggunakannya?'' ujarnya.

Kabinet kelmarin menangguhkan pemansuhan bahasa baku di sekolah sehingga Rabu depan sementara menunggu laporan menyeluruh daripada Kementerian Pendidikan.

Bagaimanapun, kabinet telah bersetuju mengekalkan keputusan memansuhkan penggunaan sebutan baku bahasa Melayu di semua stesen televisyen dan radio milik kerajaan dan swasta yang diperkenalkan pada 1988.

Mohd. Azmi menambah, di samping menunjukkan bahawa bahasa Melayu mempunyai satu sistem yang konsisten, penggunaan bahasa Melayu baku juga akan memudahkan bangsa-bangsa lain mempelajarinya.

''Penghapusan bahasa Melayu baku di peringkat pendidikan mahupun di bidang penyiaran akan menghalang pengembangan bahasa Melayu di kalangan kaum lain.

''Ini kerana kekeliruan akan timbul apabila tiada satu bahasa yang seragam selain daripada bahasa pertuturan harian mengikut loghat negeri dan daerah untuk dipelajari,'' katanya.

Di samping itu, beliau juga menegaskan bahawa penggunaan bahasa baku yang tidak meluas walaupun telah dilaksana selama 11 tahun tidak boleh dijadikan alasan untuk memansuhkannya begitu sahaja.

''Penggunaan bahasa Melayu mengikut loghat yang digunakan secara meluas di kalangan orang Melayu bukan bererti kita tidak perlu mempunyai satu bahasa yang seragam.

''Pengiktirafan terhadap bahasa baku dibuat oleh pakar-pakar dari seluruh rantau Asia yang menggunakan bahasa Melayu, bukannya ia diambil daripada bahasa Indonesia,'' katanya lagi.

Sementara itu, Pensyarah di Jabatan Asas Pendidikan Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Tajul Ariffin Nordin berkata, pemansuhan bahasa baku di institusi pendidikan akan menghilangkan satu sistem berbahasa yang standard.

''Jika selama ini guru-guru dilatih menggunakan bahasa baku untuk pertuturan semasa menjalani latihan mahupun semasa mengajar, pemansuhannya akan menyebabkan mereka kehilangan garis panduan.



''Tidak mustahil, guru berasal dari Perak akan terikut-ikut dengan loghat Perak semasa mengajar, manakala guru dari negeri lain pula akan menggunakan loghat yang lain,'' katanya.

Beliau yang juga merupakan Pengarah Pengajian Jarak Jauh berpendapat, bahasa Melayu baku tidak perlu dimansuhkan kerana penggunaannya tidak menimbulkan sebarang masalah.

''Kita sudah lama menggunakan bahasa baku dalam kaedah mengajar serta di dalam kelas. Jadi kita tidak nampak kenapa ia perlu dimansuhkan secara tergesa-gesa seperti ini.

''Malah, alasan yang digunakan untuk memansuhkan bahasa baku juga tidak boleh diterima kerana tiada bukti jelas berdasarkan statistik atau sebagainya yang dikemukakan,'' ujarnya.

Di samping itu, Dr. Tajul menambah, kekeliruan juga timbul kerana keputusan memansuhkan penggunaan bahasa baku juga dibuat secara tergesa-gesa tanpa merujuk pakar-pakar bahasa.

''Sepatutnya, sebelum memansuhkan bahasa baku, kabinet perlu berunding dengan pakar-pakar bahasa terlebih dahulu kerana mereka lebih arif dalam bidang ini.

''Malangnya, semacam tiada komunikasi antara kerajaan dengan pakar-pakar serta badan yang bertanggungjawab di bidang bahasa kerana mereka sendiri tidak tahu-menahu tentang pemansuhan ini,'' ujarnya.


28 Januari 2010

Sebutan Baku: Hasil Kajian kepada Kabinet

Petikan Akhbar 12
Bahasa Baku: Hasil Kajian ke Kabinet Secepatnya
28 Januari 2000, Oleh Abdul Hamid Mohamad
KUCHING 27 Jan. - Keputusan kajian sama ada sebutan baku bahasa Melayu wajar diteruskan di dalam sistem pendidikan negara akan dikemukakan kepada kabinet secepat mungkin selepas kata putus mengenainya dicapai antara pihak-pihak yang terbabit dengan Kementerian Pendidikan.

Menterinya, Tan Sri Musa Mohammad berkata, pada masa ini perkara itu masih di peringkat perbincangan dan hasilnya akan dikemukakan kepada kabinet.

''Saya masih berbincang dengan rakan-rakan, ada yang sokong dan ada yang tidak sokong. Kita akan menimbangkan perkara ini, mungkin memerlukan masa.

''Jika semuanya berjalan lancar, kemungkinan ia dapat dikemukakan pada mesyuarat kabinet akan datang,'' katanya.

Musa ditanya mengenai tempoh masa yang diperlukan oleh kementerian untuk mengemukakan keputusan kajian itu setelah kerajaan memutuskan untuk menangguhkan sementara keputusan bagi memansuhkan sebutan baku di sekolah-sekolah.




27 Januari 2010

Serlahkan Kasih Sayang dalam Usaha Mencelikhurufkan dan Memandaikan Murid

Asas hubungan antara guru dengan murid ialah kasih sayang. Guru sekolah rendah membina dan mengukuhkan asas itu. Guru sekolah menengah pula memperteguhnya dengan binaan tambahan yang bernama tanggungjawab. Inilah pati makalah “Pelajar Rindu Pujian Guru” nukilan Tuan Anuar Ahmad yang tersiar dalam satu akhbar perdana pada 16 Januari 2010.

Mansuh Sebutan Baku di TV, Radio Kekal

Petikan Akhbar 11
Mansuh Sebutan Baku di TV, Radio Kekal
UM 27/1/2000, Oleh Zulkifli Jalil
KUALA LUMPUR 26 Jan. - Kabinet hari ini bersetuju mengekalkan keputusan memansuhkan penggunaan sebutan baku bahasa Melayu di semua stesen televisyen dan radio milik kerajaan dan swasta yang diperkenalkan pada 1988.

Bagaimanapun arahan memansuhkannya dalam pengajaran di sekolah ditangguhkan dan akan diputuskan Rabu depan sementara menunggu laporan menyeluruh daripada Kementerian Pendidikan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan memahami pada waktu ini rakyat Malaysia tidak menerima secara menyeluruh penggunaan sebutan baku berkenaan.

Kata beliau, kajian semula penggunaan sebutan baku dibangkitkan dalam mesyuarat kabinet minggu lalu setelah kerajaan mendapati sebutan itu masih tidak diterima tetapi yang popular dan disenangi ialah sebutan biasa, mirip sebutan Johor-Riau.

''Rakyat masih lagi tidak menerima sebutan secara baku. Di RTM, perkara ini tidak pernah menjadi isu. Mereka gunakan bahasa Melayu standard walaupun TV3 menggunakan sebutan baku,'' katanya. (Pandainya Pak Lah!)

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) pula khuatir ia akan menimbulkan percanggahan dengan institusi pendidikan pelajar yang selama ini diarah menggunakan bahasa baku sejak 1998.

Keputusan kabinet itu bagaimanapun dialu-alukan oleh tokoh budayawan dan bahasa tempatan.

Dekan Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya (UM), Prof. Asmah Omar, yang menyokong langkah itu membangkitkan kekhuatiran bahawa sistem sebutan baku yang diamalkan sejak 1988 itu boleh melenyapkan identiti bahasa Melayu asal yang digunakan sejak zaman berzaman.

Menurut Abdullah, kabinet diberitahu stesen penyiaran ntv7 telah bersetuju mengikut langkah gaya sebutan bahasa Melayu di RTM.

Bagaimanapun pendirian TV3 yang mempelopori penggunaan sebutan baku dalam bidang penyiaran tidak diketahui.

Mengulas lanjut Abdullah berkata, Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohamad, telah memaklumkan kepada kabinet hari ini mengenai kajian yang sedang dijalankan oleh pihaknya sama ada mahu mengekalkan penggunaan sebutan bahasa Melayu di sekolah atau sebaliknya.

''Kabinet setuju untuk mendengar laporan daripada beliau dalam mesyuarat akan datang dan akan membuat keputusan menyeluruh,'' katanya.

Sementara itu, Khalil ketika ditemui mengesahkan ntv7 telah menyatakan persetujuan menuruti jejak RTM manakala TV3 sedang menunggu garis panduan daripada Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia.

26 Januari 2010

Sebutan Baku Lenyapkan Identiti Bahasa Melayu - Prof. Asmah (?)

Petikan Akhbar 10
Sebutan Baku Lenyapkan Identiti Bahasa Melayu
UM 26/1/2000, Oleh Amran Mulup

KUALA LUMPUR 25 Jan. - Dekan Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya (UM), Prof. Dr. Asmah Omar berkata, sistem sebutan baku bahasa Melayu yang diamalkan sejak tahun 1988 boleh melenyapkan identiti bahasa Melayu asal yang telah digunakan sejak zaman-berzaman.

Beliau yang menyokong penuh keputusan kerajaan memansuhkan sebutan baku daripada digunakan oleh stesen-stesen penyiaran dan di sekolah-sekolah berkata, langkah itu sepatutnya telah lama dibuat.

''Tanpa sebutan baku, kedaulatan bahasa Melayu masih kekal, lagipun bahasa baku tidak melambangkan identiti kemelayuan apabila dituturkan'' ujarnya kepada Utusan hari ini.

Beliau menyifatkan penghapusan sebutan baku tidak akan melemahkan kedudukan bahasa Melayu.

Mengulas lanjut mengenai sebutan baku itu, Asmah berkata, ia tidak langsung mencerminkan bahasa Melayu yang dikenali mempunyai alunan lagu dan irama yang indah.

''Bahasa baku bila digunakan tidak kedengaran macam bahasa Melayu selain ia juga merupakan bahasa yang dibuat-buat dan intonasinya bila dituturkan agak kasar,'' ujarnya.

Jelasnya, bahasa baku tidak langsung melambangkan ketulenan bahasa Melayu Johor-Riau yang modulnya telah digunakan sejak dahulu lagi.

Tambah beliau, Majlis Bahasa Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia (MABBIM) juga tidak pernah menyatakan bahawa bahasa baku adalah bahasa Melayu yang harus dituturkan di negara ini.

Katanya, MABBIM hanya bersetuju penggunaan sebutan baku digunakan bagi menentukan istilah kata pinjaman - istilah yang diambil daripada bahasa Inggeris.

Sehubungan itu beliau menyeru semua pihak tidak lagi perlu mempertikaikan keputusan kerajaan menghapuskan penggunaan bahasa baku walaupun telah digunakan selama 12 tahun.  (Suara Prof. atau suara Utusan?)

''Saya rasa tidak usah buang masa, buang tenaga untuk mempertikaikan perkara itu sebaliknya kita harus beri perhatian bagi membangunkan dan memartabatkan kembali bahasa Melayu,'' ujarnya.

Beliau menyifatkan isu sebutan baku itu sebagai perkara kecil yang tidak perlu dibesar-besarkan.

Jelasnya, adalah lebih baik semua pihak memberikan tumpuan untuk memartabatkan kembali bahasa Melayu.

Bahasa: Sebutan atau Keberkesanan?

Petikan Akhbar 9
Bahasa: Sebutan atau Keberkesanan?
26/1/2000, Oleh Wahid Hashim

Berita yang dibacakan dalam bahasa Melayu baku oleh penyampai berita di sebuah stesen televisyen swasta yang cantik, dengan senyuman yang menawan pula, dikatakan menjadi sumber kekuatan dan diminati.

Bahasa baku secara tiba-tiba bersinonim dengan wanita cantik.

Sedikit demi sedikit, maka wujudlah satu kelompok pengguna bahasa Melayu baku dan satu kelompok lagi menggunakan bahasa Melayu tidak baku.

Kalau kita menonton filem lama hitam putih pada era 50-an, ketika itu ramai pelakon Indonesia seperti Junaidah dan Daeng Haris berlakon, maka sebutan yang sekarang diistilahkan 'baku' adalah perkara biasa ketika itu.

Kemudian, kemajuan yang melanda negara, perubahan-perubahan dalam faktor sosiobudaya dan sebagainya mengubah banyak perkara, termasuk budaya berbahasa masyarakat kita. Kita ada identiti sendiri, sedikit demi sedikit kita tidak lagi menggunakan bahasa Daeng Haris atau Junaidah.

Cuma kita merasai ada dua kelompok yang berbeza apabila penggunaan bahasa Melayu mula digembar-gemburkan. Menurut satu pendapat, perkembangan sebutan itu berubah sedikit demi sedikit dengan proses perbandaran dan kemodenan. Bahasa yang kita gunakan sehari-hari sekarang (bukan baku) dikatakan bermula di Kuala Lumpur.

Oleh kerana pusat pentadbiran negara bermula di Kuala Lumpur, maka menteri-menteri dan orang-orang kenamaan juga menggunakan bahasa ini. Jadi dengan mudahnya bahasa itu tersebar luas.

Bahasa Melayu, terus hidup subur dengan pelaksanaan seharian, dan tidaklah bergantung sangat dengan stail sebutan yang tertentu.

Ia bukan untuk kelompok tertentu, tetapi untuk semua orang digunakan dengan selesa.

Namun, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pun ada peranannya yang tersendiri, dan menonjol pada satu ketika dulu. DBP semakin menjadi rujukan bila perkataan baku ditambah pada hujung bahasa Melayu.

DBP memikul peranan dan tanggungjawab yang penting selaras dengan matlamatnya ditubuhkan untuk memartabatkan dan menobatkan keagungan bahasa Melayu.

Matlamat ini jelas seperti yang termaktub dalam Akta DBP 1959 (semakan tahun 1978), pindaan dan perluasan 1995).

Antara matlamat tersebut ialah: Membakukan ejaan dan sebutan dan, membentuk istilah yang sesuai dalam bahasa kebangsaan. Tanpa menyedari sangat implikasi sampingannya, DBP memperkenalkan baku, dan digunakan di sekolah-sekolah.

Membakukan ejaan adalah perkara yang masih samar-samar kerana di kalangan guru-guru sendiri, mereka terkeliru di antara sekian banyak mazhab dalam ejaan yang betul dan salah.

Kemudian, lahirlah guru-guru generasi baku.

Jadi, guru-guru ini menjadikan sebutan baku sebagai satu budayanya, maka dia telah melabelkan perkataan standard dan tidak standard terhadap sesuatu ejaan dan sebutan.

Jadi, apabila ada tokoh yang tidak menyampaikan ucapannya dalam sebutan baku, maka tertanam di dalam pemikirannya, ''orang ini tidak standard kerana tidak menggunakan sebutan baku.''

Sebaliknya apabila seorang pemimpin yang lain berhujah dalam bahasa baku, dia akan berkata, ''orang ini bagus kerana sebutannya baku.''

Namun kita mempunyai cukup pengalaman untuk mempertikaikan pandangan seperti ini.

Kalau kita perhatikan pun, penyebut baku biasanya akan cuba menyampaikan satu ucapan dengan cara yang berbelit-belit dan berbunga-bunga.

Bahasanya indah, sebutannya baku, tetapi kadangkala mesej yang cuba hendak disampaikan tidak kesampaian. Akhirnya bahasa mengatasi maksud.

Cubalah kita mendengar perdebatan di universiti-universiti atau di sekolah-sekolah sekalipun, bahasa baku yang disampaikan cukup berbelit-belit dan berbunga-bunga, sedangkan isinya tidak ada, atau kalau ada pun cuma sedikit.

Yang sebenarnya perlu ditekankan dalam bahasa Melayu bukanlah sebutannya, tapi setakat mana penyampaiannya berkesan. (Permainan bukan pakaian tetapi …?

Jadi, untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa moden dan antarabangsa, apakah yang perlu kita tekankan. Adakah sebutannya atau setakat mana mesej sampai kepada khalayak?

Jadi, isu pembatalan bahasa baku di sekolah-sekolah sebenarnya bukanlah satu isu yang terlalu besar sehingga dikaitkan pula dengan kepentingan bangsa, kesannya kepada bangsa dan sebagainya.

Kita perlu melihat isu ini dari sudut yang lebih ilmiah, bukan emosi.

25 Januari 2010

Sebutan Baku: DBP Minta Timbang Semula

Petikan Ahbar 8
DBP Minta Timbang Semula
UM 25/1/2000,  Oleh Lawrence Quek

KUALA LUMPUR 24 Jan. - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) meminta kerajaan menimbangkan secara mendalam keputusan untuk menghapuskan sebutan baku di stesen-stesen penyiaran dan di sekolah-sekolah.

Pengerusi Lembaga Pengelolanya, Datuk Ab. Rahim Abu Bakar berkata, pertimbangan semula wajar memandangkan sistem sebutan baku yang diamalkan sejak 1988 sudah diterima oleh masyarakat negara ini terutamanya di kalangan generasi muda.

Sehubungan itu ujarnya, DBP akan menghantar satu memorandum kepada Menteri Pendidikan mengenainya dengan segera.

Ab. Rahim menambah, sebutan baku diamalkan bukan untuk menimbulkan kesukaran, sebaliknya sebagai usaha membina tamadun dan bangsa Malaysia.

''Hari ini Lembaga Pengelola DBP semasa mesyuarat telah membincangkan keputusan jemaah menteri mengenai sebutan baku bahasa Melayu selama hampir tiga jam. 'Kami turut membincangkan tentang erti pembakuan bahasa itu sendiri,'' katanya ketika ditemui Utusan di pejabatnya petang ini.

Menurut Ab. Rahim, DBP menghantar memorandum kepada Menteri Pendidikan kerana menganggap keputusan jemaah menteri akan memberi implikasi ke atas usaha memartabatkan bahasa Melayu.

Katanya, badan itu tidak mahu bercanggah pendapat dengan kerajaan berhubung keputusan tersebut dan berharap perbincangan dapat diadakan.

Beliau memberitahu, DBP berharap mendapat penjelasan lanjut berhubung keputusan tersebut memandangkan pihaknya belum mendapat kertas kabinet mengenai cadangan pemansuhan itu.

Ab. Rahim menambah, sebagai badan yang bertanggungjawab terhadap bahasa dan sastera, DBP sedia mengadakan rundingan.

''Kami mahu melaksanakan peranan sesuai dengan akta dan pada masa yang sama tidak mahu lari dari aspirasi kerajaan berhubung bahasa Melayu. 'Lagipun kami tidak tahu lagi apa rasional keputusan jemaah menteri dan berharap rundingan dapat dijalankan,'' jelasnya.

Sistem Baku Tidak Berkesan - Utusan

Petikan Akhbar 7
SISTEM BAKU TIDAK BERKESAN
UM 25/1/2000

SEJAK 11 tahun lalu apabila sistem sebutan baku bahasa Melayu diperkenalkan kepada rakyat Malaysia, stesen televisyen TV3 menjadi pelopor kepada kaedah sebutan baru itu.

Sehingga kini TV3 masih menggunakan sebutan tersebut di semua programnya - berita, majalah, sukan dan sebagainya. Apakah pengacara di stesen TV3 itu sendiri seorang penutur bahasa Melayu baku? Sebutan tersebut pada hakikatnya hanyalah gaya bahasa penyiaran stesen (house style) semata-mata.

Sebaik sahaja pengacara itu beralih muka dari kamera, sebutannya akan berubah. Tiada lagi sebutan baku dan beliau akan bertutur seperti yang biasa kita ucapkan saban hari. Umumnya di Malaysia, kita lebih selesa bertutur menggunakan sebutan Melayu Johor-Riau ataupun dialek daerah masing-masing. Begitu juga di bidang pendidikan, pelajar hanya menggunakan sebutan baku di bilik darjah (untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia sahaja), tetapi di luar mereka dengan gaya bahasa tersendiri. Generasi 11 tahun yang melalui sistem sebutan baku itu gagal mengamalkan kaedah ini.

Mereka tidak langsung menggunakan sebutan yang dianggap janggal dengan lidah rakyat negara ini.

Contoh-contoh itu memberi gambaran kepada kita bahawa selama ini sistem itu tidak berjaya mengubah bahasa pertuturan rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Justeru, langkah kabinet mengarahkan semua stesen radio dan televisyen milik kerajaan dan swasta tidak menggunakan sebutan itu lebih bertujuan untuk menyelaraskan kepada satu sistem sebutan yang lebih praktikal dan pragmatis dengan budaya dan cara hidup masyarakat negara ini.

Kita jangan menipu diri sendiri mengatakan bahasa Melayu baku itulah sebutan bahasa Melayu standard untuk negara ini sedangkan hakikatnya tidak begitu.

Sebelas tahun, sejak pelaksanaannya, jika dikira dari segi usia bukanlah satu tempoh yang pendek. Jika Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempersoalkan tindakan kerajaan itu, ia adalah satu langkah yang kurang bijak. Kitalah yang sepatutnya bertanya kepada badan bahasa itu mengapa tanggungjawab yang diberikan kepadanya untuk menasionalkan sebutan baku itu gagal dilaksanakan? (Penulis gagal mengemukakan bukti. Penulis menyarankan, yang gagal perlu dibunuh.)

Kita tidak pasti apa yang dilakukan oleh DBP selama ini untuk memartabatkan sebutan baku itu, tetapi yang pasti tiada siapa pun yang menggunakan sebutan berkenaan pada percakapan hariannya. (Penulis tidak melakukan penyelidikan.)

Kita masih menggunakan sebutan Melayu Johor-Riau yang sepatutnya menjadi identiti bahasa Melayu Malaysia. Rakyat Indonesia yang berada di negara ini sendiri terikut-ikut dengan identiti sebutan Melayu Johor-Riau itu. Bagi rakyat kebanyakan, itulah sebenarnya identiti bahasa Melayu kita.

Ramai yang beranggapan isu bahasa Melayu di negara ini menjadi kompleks kerana ia "dipersukarkan" (?)oleh sarjana-sarjana bahasa yang mahu menerapkan sistem itu dan ini mengikut kehendak dan cita rasa sendiri. Sepatutnya soal bahasa dipermudahkan dan hanya diperkembangkan berdasarkan identitinya yang asal, bukan mengubah.

Jika ada pihak bertanyakan mengapa baru sekarang langkah kabinet itu mahu diambil, jawapannya ialah sistem sebutan itu tidak berkesan. (Jawapan Pak Pandir.)

Menteri Penerangan, Tan Sri Khalil Yaacob ketika menjawab rasionalnya tindakan itu diambil berkata, ''rakyat negara ini memerlukan gaya ungkapan dan gaya bahasa yang mudah difahami oleh rakyat khususnya para penonton siaran televisyen.'' (Rakyat atau Kabinet yang membenci akan seseorang?)

Apa sekalipun, isu bahasa ini tidak perlu diperpanjangkan kerana ia bukan melibatkan satu perubahan kepada struktur bahasa itu keseluruhannya. Ia hanya melibatkan soal sebutan.

Sebutan Baku "Mengada-ada" - Azah Aziz

Petikan Akhbar 6
Sebutan Baku "Mengada-ada"
UM 25/1/2000, Oleh Azah Aziz

TAHNIAH kepada jemaah menteri kerajaan Malaysia yang pada persidangan Rabu lalu memutus untuk "memansuhkan penggunaan sebutan baku oleh semua stesen TV dan radio milik kerajaan dan swasta kerana ia tidak menggambarkan realiti berbahasa penduduk di negara ini".

Sebutan baku diperkenalkan secara rasmi di Malaysia pada tahun 1988 dengan penggunaannya dalam bidang penyiaran dipelopori oleh TV3 dan pada tahun yang sama Kementerian Pendidikan turut memperkenalkan sebutan baku di sekolah rendah dan menengah. Sesungguhnya dirasakan ganjil stesen swasta TV3 mempelopori penggunaan sebutan baku sedangkan RTM kepunyaan kerajaan sendiri tidak berbuat demikian. Siapalah TV3 maka ia merasa layak dan berhak berbuat demikian?

Penggunaan sebutan baku di TV3 tidak pula menyeluruh dan hanya ketara dalam penyampaian warta berita. Dalam kebanyakan rancangan lain juruacara atau pengulas saja yang menggunakan sebutan baku sedangkan orang yang diwawancara atau ditemu bual - sama ada orang korporat, petani atau nelayan di kampung - semuanya tetap terus bertutur menurut kebiasaan masing-masing.

Maka hasilnya begitu bercampur-aduk, bercelaru, kacau-bilau dan bunyinya pula begitu kaku, janggal dan sumbang dengan segala kepalsuannya kerana ia dipaksa-paksa, dibuat-buat dan diadakan-adakan. Inilah yang dimaksudkan dengan istilah 'mengada-ada'. Bagaimanapun, segala ini boleh disifatkan sebagai satu percubaan atau uji kaji atau eksperimen - yang ternyata telah pun gagal kerana dalam masa 12 tahun yang lalu, orang ramai tidak terpengaruh dan tidak tertarik hati untuk bercakap dengan sebutan baku, kecuali mungkin segelintir orang akademik dan sasterawan.

Sebenarnya dalam tahun 50-an telah ada percubaan untuk mengetengahkan sebutan baku yang dipelopori oleh sekumpulan kaum penulis yang menggelar diri mereka Angkatan Sasterawan 50, ringkasnya Asas 50. Tetapi usaha mereka telah gagal mendapat sokongan ramai.

Buat beberapa lama gaya bercakap dengan sebutan yang mirip kepada Bahasa Indonesia itu hanya menjadi ikutan penyokong dan ahli Asas 50 saja. Orang lain menganggapnya sebagai gaya bercakap segelintir golongan elit.

Satu peninggalan dari zaman itu ialah pendeklamasian sajak moden dengan gaya sebutan baku dan ini masih kekal hingga hari ini di sesetengah kalangan. Apakah kita orang Melayu merupakan satu-satunya bangsa di muka bumi ini yang mahu cuba mengubah cara kita bercakap?

Dan adakah kita didorong berbuat demikian kerana rasa rendah diri atau hina diri maka kita sentiasa merasakan bahawa budaya warisan kita itu tidak bermutu, tidak sempurna dan kerana itu kita harus sentiasa membuat perubahan ke atasnya? Ini telah dan sedang berlaku dalam pelbagai bidang. Seperti kita cuba mengubah gaya kita bercakap, begitulah kita cuba mengubah pakaian kita, tarian kita, nyanyian kita dan macam-macam lagi yang akhirnya akan melenyapkan jati diri kita. Kenapakah kita tidak upaya berbangga dengan segala warisan kita yang sebahagiannya telah pun bertahan sejak berkurun-kurun lamanya?

Berhentilah menganiayai budaya dan bahasa warisan bangsa! Akhir kata, izinkan saya mengemukakan serangkap pantun Melayu untuk renungan pembaca:

Dari mana hendak ke mana?
Tinggi rumput dari padi
Kalau kini kita merana
Ke pangkal jalan kita kembali!

Baris pertama pantun ini bertanya kepada orang Melayu: Tahukah kita tentang asal-usul dan akar umbi kita dan tahukah kita ke mana kita hendak menuju?

Baris kedua berupa kias ibarat yang biasa terdapat dalam pantun Melayu lama. Ia menyuarakan kebimbangan bahawa sesuatu yang 'tak kena' telah pun berlaku. Masakan rumput boleh tinggi dari padi? Baris ketiga mengandungi kehalusan orang-orang Melayu dalam mengemukakan cadangan. Dan merana pula memaksudkan suatu penyakit yang telah lama dideritai tetapi tak mahu sembuh. Baris keempat dan terakhir memberikan suatu nasihat dari budaya tua alam Melayu yang menyarankan agar orang yang sesat di hujung jalan hendaklah kembali ke pangkal jalan. Inilah nasihat terbaik buat orang Melayu pada hari ini. Apakah kita telah sesat selama ini? Ataupun disesatkan?

Bahasa Rojak Masalah Lebih Besar - Datuk Dr. Hassan Ahmad

Petikan Akhbar 5
Bahasa Rojak Masalah Lebih Besar
Oleh Datuk Dr. Hassan Ahmad
(Utusan Malaysia 25 Januari 2000)

SAYA tidak faham mengapa sebutan baku bahasa Melayu yang sudah diperkenalkan sejak lebih 11 tahun dahulu di sekolah dan di media elektronik (TV3), sekarang tiba-tiba dihapuskan? Saya tidak nampak apakah masalahnya.

Malah, sebaliknya, penghapusan sebutan baku ini dalam jangka panjangnya akan menimbulkan pelbagai masalah, terutama dari segi pengajaran dan pemelajaran bahasa Melayu secara formal. Sebutan baku tidak lain tidak bukan ialah sebutan menurut ejaan bahasa Melayu, bukan menurut sebutan bahasa Inggeris, atau sebutan bahasa daerah, loghat dan dialek orang perseorangan.

Menurut sistem sebutan baku bahasa Melayu huruf vokal (huruf saksi) /a/, /i/ dan /u/ memang sejak zaman dahulu kala disebut atau dibunyikan 'a' 'i', dan 'u', baik di depan atau di tengah perkataan. Jadi, perkataan seperti radio, identiti, dan fungsi hendaklah disebut (ra-dio), (i-den-ti-ti) dan (fung-si), bukan (re-dio), (ai-den-ti-ti) dan (fang-si) menurut sebutan bahasa Inggeris. Jikalau kita tidak mahu menerima kebenaran ini kebenaran apakah yang patut kita terima? Mahukah kita mengubah ejaan bahasa Melayu untuk menurut sebutan bahasa Inggeris itu, misalnya 'radio' menjadi 'redio', 'bank' menjadi 'benk', 'identiti' menjadi 'aidentiti' dan 'fungsi' menjadi 'fangsi', ikan Yu tidak menjadi 'ikan u' dalam bahasa Melayu.

Memang, ada orang yang berasa kekok dan sukar untuk menyebut perkataan seperti 'unit' dan 'universiti' sebagai (u-nit) dan (u-ni-ver-si-ti). Mereka lebih selesa menyebutnya menurut sebutan bahasa Inggeris, iaitu (yu-nit) dan (yu-ni-ver-si-ti). Tetapi janganlah kerana masalah orang perseorangan seluruh sistem sebutan baku yang benar itu dimansuhkan. Bagi saya biarkanlah orang menyebut kata-kata tertentu seperti ini menurut sebutan bahasa Inggeris, asalkan kita tidak memusnahkan seluruh sistem itu kerana banyak orang yang sudah berasa selesa menyebut huruf /u/ di tengah-tengah perkataan sebagai (u), misalnya perkataan 'fungsi', 'institut' (tidak 'ins-ti-tiut), 'komputer' (tidak 'kom-piu-te'), dan sebagainya.

Hal yang hendak saya tegaskan ialah, pendirian atau dasar kita terhadap sebutan baku ini jangan dipengaruhi oleh perasaan. Eloklah kita mengambil sikap yang lebih rasional. Jikalau kita mahu membuat sedikit sebanyak 'pengecualian' dalam tempoh peralihan ini, buatlah, berundinglah dengan orang yang pakar atau yang mengetahui tentang selok belok soal ini, tetapi janganlah secara mutlak membuat keputusan sewenangnya untuk menghapuskan sistem yang baik itu. Jikalau kita menghapuskan sistem sebutan baku ini, orang akan bertanya, sistem sebutan apakah yang akan kita gunakan?

Mengatakan bahawa sebutan baku ini tidak menggambarkan keadaan sebenar amalan bahasa percakapan penduduk Malaysia, tidak menyelesaikan masalah.

Di mana-mana negara pun terdapat keadaan sosiologi bahasa atau kelainan ragam bahasa yang memang sukar dirancangkan menurut acuan yang rasmi, yang formal, yang baku. Namun, di tiap-tiap negara ada bahasa rasmi atau bahasa baku yang perlu digunakan sebagai bahasa ilmu, bahasa pentadbiran negara, bahasa sains, bahasa kesusasteraan dan sebagainya. Tentu sahaja ragam-ragam bahasa yang tidak baku misalnya loghat atau dialek daerah, tidak dapat digunakan untuk mengungkapkan fikiran tertinggi.

Sistem pendidikan negara kita perlulah membentuk warga yang dapat menggunakan bahasa rasmi atau bahasa kebangsaannya dengan cekap bagi melahirkan kecemerlangan dalam wacana ilmu.

Di Britain, misalnya, bahasa yang digunakan dalam pentadbiran negara, dalam penulisan ilmu, dalam Parlimen, di mahkamah dan sebagainya, bukan bermacam-macam jenis atau ragam bahasa Inggeris, misalnya ragam Cockney, tetapi ialah bahasa Inggeris baku dan sebutan baku, misalnya sebutan BBC, bukan sebutan punk.

Daniel Jones ialah pakar fonetik. Dia tidak menganjurkan supaya orang menggunakan apa sahaja jenis sebutan untuk tujuan komunikasi rasmi atau formal. Masalah yang lebih besar dan nampaknya semakin gawat ialah masalah penggunaan bahasa rojak, bahasa 'tidak baku' di media elektronik. Masalah inilah yang perlu mendapat perhatian kabinet. Saya khuatir jika masalah ini tidak diselesaikan, suatu hari nanti bangsa Melayu tidak dapat menggunakan bahasa Melayu dengan cekap sebagai alat pemikiran dan tamadun bangsa.

Datuk Dr. Hassan Ahmad, Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka.

24 Januari 2010

Sebutan Baku: Rais Tegur Dewan Bahasa

Petikan Akhbar 4
Sebutan Baku: Rais Tegur Dewan Bahasa
(Utusan Malaysia 24 Januari 2000)

KUALA LUMPUR 23 Jan. - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) hari ini ditegur kerana meluahkan secara terbuka kekecewaan agensi itu atas keputusan kerajaan memansuhkan pelaksanaan sebutan bahasa Melayu baku.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Dr. Rais Yatim berkata, DBP sepatutnya berbincang dengan Kementerian Pendidikan terlebih dahulu sebelum berbuat demikian kerana ini melibatkan pandangan kerajaan.

''Kalau DBP tidak boleh menerima (keputusan itu) pada peringkat ini, saluran yang paling baik baginya ialah berunding dengan Menteri Pendidikan. 'Memandangkan DBP di bawah kementerian itu, tidak bolehlah ia meluahkan begitu sahaja pandangan sebuah jabatan,'' katanya..

Selaras dengan itu, Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohammad pula semalam, mengumumkan yang kementeriannya akan memansuhkan penggunaan sebutan bahasa Melayu baku di sekolah-sekolah.

Rais berkata, kerajaan memahami kedudukan agensi berkenaan dan beberapa pihak yang kecewa dengan keputusan itu.

''Saluran yang paling baik baginya ialah berunding dengan Menteri Pendidikan. Saya percaya perkara itu akan dapat disusul dan disusun semula,'' katanya.

Menurut Rais, pemansuhan sebutan bahasa Melayu baku adalah wajar dan tidak sepatutnya menimbulkan prasangka dan tentangan melulu kerana penggunaannya masih tidak menyeluruh biarpun telah 11 tahun dilaksanakan.

Beliau berkata, oleh yang demikian kerajaan berpendapat lebih baik sebutan asal bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diteruskan. Tambahan pula, pelaksanaan sebutan baku tidak tertakluk dalam Undang-undang Bahasa Kebangsaan yang hanya menyediakan peruntukan untuk bahasa, katanya.

''Pewujudan sebutan bahasa Melayu baku hanya melibatkan susunan pentadbiran yang dibuat oleh beberapa agensi kerajaan yang berkaitan dengan Kementerian Pendidikan kira-kira 11 tahun lalu,'' kata Rais.

Beliau yang menegaskan bahawa kerajaan hanya mengikut dasar dan falsafah bahasa telah memetik hujah pakar fonetik, Daniel Jones, bahawa bahasa mengevolusikan hidup masyarakat dan tidak perlu diadakan acuan rasmi.

23 Januari 2010

Kementerian Pendidikan Akan Mansuhkan Penggunaan Sebutan Baku

Petikan Akhbar 3
Sebutan Baku Dimansuh -- Kementerian Pendidikan Akan Mansuhkan Penggunaan Bahasa Baku
(Utusan Malaysia 23 Januari 2000)

ALOR SETAR 22 Jan. - Kementerian Pendidikan akan memansuhkan penggunaan sebutan bahasa Melayu baku di sekolah-sekolah selaras dengan keputusan kabinet untuk menghentikan penggunaannya di bidang penyiaran.

Menterinya, Tan Sri Musa Mohammad berkata, pihaknya akan mengeluarkan arahan kepada semua sekolah supaya tidak lagi menggunakan sebutan bahasa Melayu baku dalam pengajaran.

Penggunaan bahasa baku mula diperkenalkan di sekolah-sekolah sejak sedekad lalu dan semasa ujian lisan Bahasa Malaysia, pelajar dikehendaki menggunakan bahasa baku.

''Kita akan mengambil keputusan bahawa pengajaran bahasa baku itu tidak perlu lagi dilaksanakan kerana bahasa baku ini (sebutannya) sebenarnya berbeza dengan bahasa biasa,'' katanya.

Mengulas lanjut, Musa menegaskan, arahan kepada sekolah-sekolah itu hanya melibatkan aspek sebutan tetapi dari segi istilah dan ejaan, ia masih lagi menggunakan bahasa baku.

Musa yang baru menerajui Kementerian Pendidikan dalam rombakan kabinet pada Disember lalu mengakui memang terdapat guru yang tidak menggunakan bahasa baku semasa mengajar para pelajar mereka.

''Saya tidak setuju kalau bahasa itu tidak baku, kita akan ke belakang, ini cuma dari segi sebutan sahaja kerana sebutan itu bukanlah sebutan yang biasa digunakan, sebutan baku yang digunakan itu seolah-olah sebutan artificial (tiruan),'' ujarnya.

Ditanya sama ada kabinet telah membincangkan keputusan tersebut dengan DBP sebelum ini, Musa berkata, beliau tidak pasti tetapi keputusan itu dibuat pada peringkat kabinet.

22 Januari 2010

Arahan Hentikan Penggunaan Sebutan Baku Langkah ke Belakang

Petikan Akhbar 2
Dewan Bahasa Kecewa--Arahan Hentikan Penggunaan Sebutan Baku Langkah ke Belakang
Oleh Lawrence Quek (Utusan Malaysia 22 Januari 2000)

KUALA LUMPUR 21 Jan. - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menganggap keputusan Jemaah Menteri mengarahkan supaya sebutan baku bahasa Melayu tidak digunakan dalam bidang penyiaran sebagai langkah ke belakang dan mengecewakan.

Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Datuk Ab. Rahim Abu Bakar berkata, arahan kerajaan itu menyebabkan badan itu - yang bermatlamat membakukan ejaan dan sebutan bahasa kebangsaan - menghadapi dilema dan kekeliruan.

Menurutnya, sebutan baku bahasa Melayu dianggap mantap selepas mula digunakan sejak 11 tahun lalu dalam banyak bidang terutamanya penyiaran dan pendidikan.

Beliau menegaskan, perkembangan sebutan baku telah sampai ke tahap membanggakan sehingga wujud dalam bentuk lisan dan keperluan rasmi.

''Dewan Bahasa dan Pustaka berhadapan dengan tanda tanya tentang sebab- musabab arahan itu dikeluarkan.

''Kami memerlukan maklumat dan penerangan lanjut dari kerajaan berhubung arahan tersebut sebelum langkah susulan dibuat ,'' katanya dalam kenyataan akhbar hari ini.

DBP ialah sebuah badan berkanun yang diberi autonomi untuk menyusun program pembinaan dan pengembangan bahasa dan sastera negara. Matlamat badan itu yang tercatat dalam akta DBP 1995 (pindaan dan perluasan) turut memberi kuasa untuk membakukan ejaan dan sebutan dan, membentuk istilah yang sesuai dalam bahasa kebangsaan. Ia juga bermatlamat menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan yang betul; menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan supaya ia digunakan secara meluas bagi segala maksud mengikut undang-undang yang sedang berkuat kuasa.



21 Januari 2010

Radio dan Televisyen Dilarang Menggunakan Sebutan Baku

Petikan Akhbar 1
STESEN TV, RADIO DIARAH TIDAK GUNA BAHASA BAKU
Oleh Lawrence Quek (Utusan Malaysia, 21 Januari 2000)

PUTRAJAYA 20 Jan. - Semua stesen televisyen dan radio milik kerajaan dan swasta diarah tidak menggunakan sebutan bahasa Melayu baku kerana ia tidak menggambarkan realiti berbahasa penduduk di negara ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Rais Yatim berkata, keputusan itu telah dicapai oleh Jemaah Menteri semasa mesyuarat mingguannya semalam. (Khamis, 20 Januari 2000)

Menurutnya, kerajaan bersetuju supaya hanya gaya sebutan bahasa Melayu di RTM saja diguna pakai memandangkan sebutan baku dianggap tidak menggambarkan realiti masyarakat Malaysia.

Beliau menegaskan, adalah tidak wajar bidang penyiaran di negara ini gunakan pelbagai sebutan sedangkan sistem sebutan dan ejaannya satu.

''Mulai sekarang RTM, TV3 dan media lain perlu menggunakan satu jenis sebutan dalam penyiaran mereka.

''Ini wajar sebab kita ada satu bahasa kebangsaan dan langkah ini membantu kerajaan menyatupadukan penduduk pelbagai kaum di negara ini,'' katanya.

….

Menurut Rais, penyelarasan itu bertujuan mengurangkan kekeliruan kepada pendengar dan pengguna bahasa kebangsaan.

Sebagai contoh, jelasnya, terdapat perkataan yang disebut dengan menekankan aspek kebakuan bahasa sehingga menimbulkan kejanggalan.

Beliau berkata, stesen televisyen dan radio juga perlu mengutamakan penggunaan perkataan atau istilah bahasa Melayu dalam penyampaian mereka.

''Tujuan kita melakukan semua ini bukan disebabkan soal penggunaan bahasa Melayu sekarang tidak elok atau sebagainya, tapi ingin mengemaskannya lagi.

''Saya sebagai pencinta turut mengalu-alukan keputusan kabinet ini,'' tambahnya.

Rais memberitahu, keputusan terperinci Jemaah Menteri itu akan diumumkan secara mendalam oleh menteri yang berkaitan dengan bidang penyiaran tidak lama lagi.

Sebutan baku bahasa Melayu diperkenalkan pada 1998 dengan penggunaannya dalam bidang penyiaran dipelopori oleh TV3. Pada tahun yang sama Kementerian Pendidikan turut memperkenalkan sebutan baku bahasa Malaysia di sekolah rendah dan menengah.

19 Januari 2010

Secebis Kisah Pengajaran Karangan di Sekolah Rendah

Seorang guru Bahasa Melayu baru bertukar ke sekolah baharu. Dia berhadapan dengan beberapa orang murid tahun lima yang masih belum mampu menghasilkan karangan yang baik. Walaupun masa untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) hampir dua tahun lagi, guru itu tetap risau akan keadaan murid-muridnya. Dia mahu membantu murid-murid itu mulai awal tahun ini juga. Dia meminta pandangan saya.

“Sebab” Ialah Kata Nama

Sari “Soal Jawab Bahasa” (SJB), majalah Pelita Bahasa, Januari 2010.

1. Perkataan sebab ialah kata nama. Perkataan ini boleh menjadi kata hubung apabila perkataan oleh mendahuluinya untuk mewujudkan frasa sendi nama oleh sebab. Ayat contoh:
Dia dipecat kerana malas.
Dia dipecat oleh sebab malas.

(Tambahan MIAR) Perhatikan ayat-ayat yang berikut:
Nyatakan dua sebab berlakunya kemalangan jalan raya.
Ahmad mengemukakan beberapa sebab kejadian itu berlaku.

Dalam kedua-dua ayat ini perkataan sebab berperanan sebagai kata nama. Kita tidak boleh menggantikan perkataan sebab dalam ayat-ayat ini dengan perkataan kerana.

3. Ungkapan sebagaimana yang diketahui dan sepertimana yang diketahui ialah ungkapan basahan. Pengguna bahasa Melayu kerap menggunakan ungkapan ini semasa bertutur. Kedua-dua ungkapan ini terdapat dalam Kamus Dewan atas dasar kekerapan penggunaannya, bukan atas dasar kebakuannya. Ungkapan yang baku ialah seperti yang diketahui. Kita hendaklah berusaha menggunakan ungkapan yang baku ini.

18 Januari 2010

Program Literasi dan Numerasi (LINUS) 2010

Bermula pada tahun 2010 Program LINUS menggantikan Program Kelas Intervensi Asas Membaca dan Menulis (KIA2M).

LINUS ialah singkatan Literacy and Numeracy Screening. Minister Key Performance Indicators (MPKI) Kementerian Pelajaran Malaysia menyasarkan bahawa semua murid normal berkeupayaan untuk menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah menjelang 2012.

17 Januari 2010

Tulis Sayang, Bukan Makan

Aktiviti menulis di atas pasir – seronoknya! Apabila aktiviti menulis selesi, jangan lupa cuci tangan dan lap kering-kering, dendo.

video
Banyak lagi aktiviti lain yang menyeronokkan. Si dendo dan si ugou memerlukan teknik alternatif yang tidak ditemukan dalam bilik darjah biasa.

16 Januari 2010

Panduan Lama untuk Melaksanakan Pemulihan Khas

Masukan ini dikemas kini pada 17 Januari 2010.

Masukan “Edisi Digital Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas” blog ini saya siarkan di Facebook. Siaran di Facebook itu mendapat sambutan rakan-rakan. Sambutan mereka mendorong saya menyemak fail yang berkenaan. Setelah melakukan sedikit suntingan, fail itu sudah saya muat naik ke Scribd. Pautan fail itu adalah seperti yang di bawah ini:

13 Januari 2010

Guru Pemulihan Khas Ialah Pendidik Istimewa

Selain guru pendidikan khas, golongan pendidik yang saya kagumi ialah guru pemulihan khas (GPK). GPK ialah pendidik istimewa kerana mereka mendidik murid yang istimewa juga. Pada saya, mereka beruntung kerana dapat melaksanakan usaha untuk mencelikhurufkan murid istimewa, yang lebih dikenali sebagai murid pemulihan.

11 Januari 2010

Cikgu Adik Itu Memang Pemalas!

Iman: Abang, cikgu cakap kena ajar adik.

Abang: Abang penatlah.

Iman: Cikgu cakap, abang kena ajar adik membaca.

Abang: …

10 Januari 2010

Celik Huruf: Seorang Guru Pemulihan bagi Setiap 15 Orang Murid

"Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata program LINUS akan disokong dengan penempatan guru terbaik untuk mengajar murid tahun satu, selain menambah guru pemulihan pada nisbah seorang guru bagi 15 orang murid berbanding seorang guru untuk sebuah sekolah sekarang." Pada saya, petikan ini merupakan perenggan terpenting dalam laporan "Kelas Pulih Murid Lembap" yang disiarkan oleh akhbar Berita Harian Online pada 8 Januari 2010.

“Habislah Semua Rahsia Kita, Adik!”

Di rumah ustaz.

Ustaz: Mengapakah kamu lambat datang hari ini, Abu?

Abu: Saya menunggu adik saya si Saerah. Katanya, dia tertidur di dalam bilik.

Ustaz: Saerah, benarkah kamu tertidur di dalam bilik?

Saerah: B… benar, ustaz.

Celik Huruf: Benarkah Kaedah Fonik Versi Nik Eliani dan Othman Berkesan?

Petikan catatan di Facebook:

Respons Cikgu Dk Normah merupakan maklumat terkini tentang keberkesanan Kaedah Fonik Versi Nik Eliani dan Othman atau Kaedah Bacalah Anakku. Maklumat kembali seperti ini sangat berguna. Saya berkata demikian kerana Nik Eliani dan Othman mendakwa bahawa buku Siri Cepat Membaca, Bacalah Anakku sudah terbukti berjaya mencelikhurufkan kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun, murid tahun 1 dan murid pemulihan. Sayangnya, bukti itu tidak terdapat dalam buku yang berkenaan – sama ada berupa kajian atau testimonial. Maklumat kembali oleh Cikgu Dk Normah dapatlah dianggap sebagai testimonial .

07 Januari 2010

Sastera.com: Maksimumkan Penggunaan Istilah Bahasa Melayu

Berita Harian, 5 Januari 2010

LAMAN blog http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com membincangkan kepentingan memaksimumkan penggunaan istilah bahasa Melayu kerana majoriti istilahnya indah, sedap disebut dan diguna pakai, sekali gus dapat membantu perkembangan bahasa kebangsaan di bumi sendiri.

06 Januari 2010

Edisi Digital Panduan Pelaksanaan Program Pemulihan Khas

Saya pernah meneliti buku Panduan Pelaksanaan Program Pendidikan Pemulihan Khas Masalah Penguasaan 3M terbitan Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia (1999). Kandungan buku itu menjadi bahan utama saya untuk apa-apa kursus yang berkaitan dengan pemulihan. Kebanyakan peserta kursus pula, khususnya kursus dalam perkhidmatan, memfotokopi keseluruhan buku yang tebal itu. Semasa menyelia praktikum atau memantau pelaksanaan kursus, saya dapati beberapa orang guru pemulihan khas (GPK) menggunakan bahan fotokopi itu di dalam bilik darjah. Oleh sebab bahan itu difotokopi, mereka menggunakan bahan itu tanpa sebarang penyesuaian.

03 Januari 2010

Blurb dan Kandungan Buku Tertib Mengarang

Bahan ini menjadi lampiran untuk masukan “Tertib Mengarang untuk Penulis Blog dan E-Grup”. Saya menjadikan bahan ini sebagai masukan tersendiri untuk memudahkan kita mencapainya.

Blurb Buku Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik

Buku Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik ini dihasilkan khusus untuk membantu para pelajar dan pendidik menghasilkan tulisan atau karangan yang bermutu. Pengarang menegaskan bahawa syarat asas penghasilan tulisan yang bermutu ialah kepatuhan kepada kaedah mengarang yang tertib yang terbahagi kepada tiga tahap. Tahap pertama ialah tahap persiapan atau prapenulisan, yang kedua ialah tahap penulisan sebenar, sementara yang ketiga ialah tahap penyemakan atau pascapenulisan. Penulis yang berdisiplin tidak harus mengabaikan proses mengarang secara tertib itu.

Dalam penghasilan karangan pula, penulis menggunakan pendekatan wacana, iaitu sesuatu tulisan, biar apa pun bentuk atau jenisnya, mestilah disusun dengan menitikberatkan ciri binaan wacana yang utuh, antaranya kesatuan, kepaduan dan jalinan gagasan. Jika wacana dapat dianalogikan dengan hidangan makanan yang terhasil daripada resipi dan gaya olahan masakan yang baik, maka penghasilan karangan yang baik banyak bergantung pada pengolahan gagasan dengan cara yang baik juga. Demikian juga, jika hidangan makanan yang baik bermula dengan pemilihan ramuan atau bahan yang bermutu, maka karangan yang baik dapat dihasilkan hanya apabila penulis menguasai unsur-unsur pembentuk wacana dengan baik, khususnya unsur kata dan ayat yang berkesan.

Buku yang terdiri daripada 21 bab ini menggunakan asas retorik dan stilistik dalam penghasilan karangan, hatta untuk karangan deskriptif, teknis dan profesional. Langkah-langkah mengarang diberikan peringkat demi peringkat dengan contoh yang jelas dengan bantuan rajah serta ilustrasi. Buku ini dapat dianggap memberikan maklumat dan bimbingan dari A hingga Z tentang penulisan yang berkesan. Selain pelajar dapat menggunakan buku ini sebagai pedoman untuk menghasilkan karangan yang baik an pendidik pula dapat menggunakannya sebagai petunjuk untuk mengajarkan penulisan kepada pelajar menurut proses yang tertib. Kalangan lain seperti pegawai tadbir sesuai juga menggunakan buku ini untuk menghasilkan tulisan yang berkaitan dengan tugas sehari-hari mereka.

Kandungan Buku Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik

1. Tertib dalam Karang-Mengarang: Apa dan Mengapa?
2. Mengapakah Anda Menulis?
3. Kenal Pasti Pembaca Sasaran Tulisan Anda
4. Mengenal Pelbagai Bentuk Karangan
5. Binaan Karangan Deskriptif yang Jitu
6. Ayat yang Berkesan
7. Ayat yang Padu
8. Penegasan sebagai Ciri Ayat yang Berkesan
9. Ciri Kepelbagaian dalam Ayat yang Berkesan
10. Pentingnya Kesejajaran dalam Ayat yang Berkesan
11. Penalaran dan Logika dalam Ayat yang Berkesan
12. Pentingnya Rangka Karangan
13. Analisis dan Ulasan Rangka Karangan
14. Merangka Karangan dalam Bentuk Peta Minda
15. Daripada Rangka Menjadi Karangan
16. Pendahuluan Karangan: Contoh dan Ulasan
17. Membina Perenggan yang Berstruktur
18. Jenis-jenis Perenggan dan Kaedah Membinanya
19. Syarat-syarat Perenggan yang Utuh
20. Menilai Karangan Sendiri
21. Kesilapan Umum Bahasa dalam Penulisan

Surat Pekeliling Ikhtisas 7/2009: KOMSAS Bahasa Malaysia 2010

Surat Pekeliling Ikhtisas ini menggunakan istilah bahasa Malaysia. Hal ini bermakna ada mata pelajaran Bahasa Malaysia pada tahun 2010. Adakah istilah bahasa Malaysia sudah digunakan di sekolah sejak pertengahan tahun 2007?

Saya mohon pengunjung mencatatkan sama ada Kementerian Pelajaran Malaysia menggunakan istilah kesusasteraan Malaysia atau kesusasteraan Melayu, dalam ruangan ulasan. Mohon catatkan sumber rujukan seperti pekeliling ini.

KOMSAS, SPI 7-2009