31 Julai 2011

Pemantapan Usrah di SMAP oleh Afnan

Siri Usrah/Tazkirah
1. Usrah Sepintas Lalu
3. Berusrah Kali Pertama
4. Manhaj Usrah dan Mauduknya oleh Habbat Nasim
5. Pengisian, Kurikulum, Silabus atau Manhaj?
6. Pengisian Usrah di Maktab Perguruan
8. Pengisian Contoh oleh Ustazah Zubaidah
Usaha memantapkan perjalanan usrah di sekolah kami pada tahun lalu mula menampakkan kesannya. Keberkesanan itu dapat dilihat dari segi latihan (tamrin), pengurusan usrah, pengisian, dan komitmen naqib.

30 Julai 2011

Pengisian Contoh oleh Ustazah Zubaidah

Siri Usrah/Tazkirah
2. Darihal Usrah oleh Hassan al-Banna
3. Berusrah Kali Pertama
4. Manhaj Usrah dan Mauduknya oleh Habbat Nasim
5. Pengisian, Kurikulum, Silabus atau Manhaj?
6. Pengisian Usrah di Maktab Perguruan
7. Usrah Nukleus Tarbiah oleh Arni Nasir

Saya sudah membaca buku Beberapa Peringatan untuk Para Da'i. Buku itu dapat menjadi sumber pengisian usrah. Buku itu berguna kepada pendakwah dan mad’u, iaitu orang yang didakwahkan. Saya memetik isi penting fasal pertama yang bertajuk “Inilah Dakwah Kita” untuk panduan naqib atau naqibah.

Dakwah kita adalah untuk seluruh manusia umumnya dan umat Islam secara khusus. Kita menyeru mereka supaya memberikan pengabdian total kepada Allah Yang Maha Esa, tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu dan tidak menjadikan sembahan lain sebagai Tuhan dan Rabb.

Dakwah kita adalah untuk manusia yang bersedia untuk menerima Islam sebagai din dan pegangan hidup, mengikhlaskan keyakinan yang bulat kepada Allah dan membersihkan jiwa daripada segala penyakit nifak dalam setiap amalan, supaya tidak bertentangan dengan Islam.

29 Julai 2011

Usrah Nukleus Tarbiah oleh Arni Nasir

Siri Usrah/Tazkirah

Tulisan ini cuma secubit pengalaman Kak Ngah ketika mengendalikan usrah di Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS). Kak Ngah ialah bekas Timbalan Exco Biro Usrah sesi 1999/2000 Badan Dakwah dan Rohani (BADAR). Ketika di tingkatan empat dan enam rendah, Kak Ngah hanya anak usrah. Ketika di tingkatan lima dan enam atas, Kak Ngah menjadi naqibah dan anak usrah.

Usrah merupakan medium tarbiah yang sangat penting di KISAS. Usrah melengkapi biro lain seperti tamrin, ceramah, penerbitan dan ekonomi.

Institusi usrah dikenali sebagai nukleus tarbiah. Hal ini demikian kerana dalam sistem sel, nukleus memainkan peranan sebagai penggerak utama bagi menjana tugas sel yang lain. Begitu jugalah halnya dengan usrah. Usrah menjana kefahaman mad'u dan naqib/naqibah tentang Islam, tugas sebagai penganut Islam dan sebagainya.

Pengisian Usrah di Maktab Perguruan

Siri Usrah/Tazkirah

1997, ahli usrah daerah, Ustaz Mohd Asri, menyampaikan taalim. Beliau merujuki buku Hadis Akhir Zaman karangan Ali al-Banjari. Syeikh, di manakah tuan sekarang?
Rakan seusrah saya hadir dalam satu bengkel penyelarasan tutorial dan usrah di Melaka pada awal tahun 1997. Dia membawa pulang bahan usrah. Bahan itu digunakan di semua maktab perguruan.

28 Julai 2011

Pengisian, Kurikulum, Silabus atau Manhaj?


Siri Usrah/Tazkirah

1994, ahli usrah dengan rakan-rakan selepas solat sunat hari raya.
"Apakah perkara yang patut kami bincang dalam usrah, cikgu?"

Sudah berkali-kali saya menerima pertanyaan begini dan yang semaksud dengannya. Mereka yang paling kerap bertanya ialah para pelajar yang ingin memulakan kumpulan usrah. Pertanyaan yang serupa pernah juga diajukan kepada saya oleh para pemuda kampung yang bercadang membentuk kumpulan usrah sendiri.

Manhaj Usrah dan Mauduknya oleh Habbat Nasim

Siri Usrah/Tazkirah

Organisasi (jemaah) ada menggariskan manhaj usrah dan mesti diikuti oleh usrah organisasi. Peraturan ini wajar bagi memastikan keseragaman tafahum (kesefahaman) dalam kalangan ahli.

Manhaj usrah berperingkat. Pemilihan dan pelaksanaannya bergantung pada kefahaman sedia ada ahli. Manhaj yang di bawah ini merupakan manhaj tarbiah yang sesuai untuk anak usrah (mad’u) umum, iaitu mereka yang belum komited dengan mana-mana jemaah.

27 Julai 2011

Berusrah Kali Pertama

Siri Usrah/Tazkirah

Aku mula mengenali usrah 30 yang tahun lalu. Gambaran peristiwa pertemuan kali pertama itu masih jelas. Namun tarikh dan masa peristiwa itu berlaku begitu kabur dalam ingatanku.

Suatu hari, rakan sekerjaku, Ustaz Abu Bakar, mempelawaku menyertai usrahnya. Dengan senang hati aku menerima pelawaannya. Malah aku bangga kerana Ustaz Abu Bakar ialah naqib usrah itu.

Usrah Sepintas Lalu

Dari segi bahasa, perkataan usrah (bahasa Arab) bermaksud keluarga. Kamus Dewan menyatakan, usrah ialah perkumpulan yang melibatkan kegiatan agama seperti perbincangan tentang sesuatu tajuk agama dan sebagainya.

26 Julai 2011

Darihal Usrah oleh Hassan al-Banna

Tulisan ini ialah ringkasan dan pentafsiran terhadap kandungan utama risalah Usrah dan Dakwah oleh al-Imam Hassan al-Banna terbitan Dewan Pustaka Fajar, Kuala Lumpur, 1993. Menurut penerbit, risalah itu berupa petikan daripada karangan Hassan al-Banna yang bertajuk "Nizamul Amru Wa Risalatutta'aim". Penyunting berusaha mengekalkan struktur penulisan (terjemahan) asal.

Maksud Usrah
Islam memandang sangat mustahak pembentukan ikatan perpaduan untuk penganutnya. Ikatan itu dinamakan usrah. Melalui usrah kita dapat memimpin penganut Islam ke arah contoh terpuji di samping memperkukuh ikatan yang sedia ada. Selain itu, mutu ukhuwah antara sesama ahli dapat ditingkatkan, iaitu dengan merealisasikan teori dalam perbuatan dan amalan. Oleh itu, kita hendaklah memandang berat perkara ini dan bersedia untuk menjadi batu bata yang sihat lagi berguna kepada bangunan keluarga bentukan yang mulia ini, iaitu keluarga Islam.

24 Julai 2011

Tentatif Ialah Sementara (Belum Muktamad)

Ini ialah penjelasan makna tentative dalam Kamus Bahasa Inggeris seperti yang terdapat di Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM): tentative adj indefinite, sementaraan: the offer was only ~, and has to be confirmed, tawaran itu hanya sementaraan dan mesti disahkan; this is only a ~ arrangement, ini hanyalah persediaan sementaraan.

Kamus Dewan Edisi Keempat di PRPM mencatatkan dua makna tentatif (téntatif): 1. tidak muktamad (pasti) atau masih boleh berubah; 2. buat sementara waktu: beberapa langkah ~ diambil utk memasukkan sains sepenuhnya ke dlm skop sosiologi ilmu pengetahuan.

Daftar istilah Malaysia di PRPM mencatatkan lima istilah sumber dan istilah sasar bagi perkataan tentatif, seperti yang berikut:

tentative ® tentatif (perubatan)
tentative diagnosis ® diagnosis tentatif (veterinar)
tentative plan ® rancangan tentatif (pentadbiran)
tentatif proposal ® cadangan sementara (ekonomi)
evaluation tentative ® penganggaran tidak muktamad

Dengan berdasarkan sumber ini, nyatalah bahawa tentatif ialah kata adjektif. Kata adjektif ini menerangkan kata nama dalam susunan kata nama + kata adjektif. Dengan berdasarkan sumber ini juga, terdapat tiga kata seerti bagi tentatif, iaitu sementara, sementaraan dan tidak muktamad. Ungkapan contoh pula ialah cadangan sementara/tentatif, diagnosis tentatif, langkah tentatif, penganggaran tidak muktamad/tentatif, persediaan sementaraan/tentatif dan rancangan tentatif.

Dengan berdasar ungkapan contoh ini dapatlah kita bentuk beberapa banyak ungkapan lain. Tiga ungkapan yang kerap kita gunakan ialah program tentatif , atur cara tentatif dan jadual tentatif. Ungkapan seperti *tentatif program, *tentatif atur cara dan *tentatif jadual kerap kita temukan. Susunan ungkapan ini silap.

Penjelasan ini juga menunjukkan bahawa kata tentatif bukanlah sinonim bagi kata program atau atur cara.

23 Julai 2011

Long Atan Si Perokok Tegar

Kisah Long Atan

Kisah ini berupa adunan kenyataan dan khayalan. Jadi, memanglah kisah ini ada kena mengena dengan mereka yang masih hidup tetapi tiada kaitan dengan mereka yang sudah mati. Walau bagaimanapun, pembaca tidak digalakkan untuk mengenal pasti diri sendiri dalam kisah ini kerana usaha itu dijangka sia-sia.

PAK SAFAR memegang kedua-dua tangan Long Atan. Dia merenung wajah rakannya itu. Kemudian dia berkata dengan nada yang sayu, “Bang Atan, nasihatilah saya. Berikanlah petua agar saya dapat berhenti merokok.”

Long Atan melepaskan tangannya daripada genggaman Pak Safar. Dia berkata, “Safar, aku pernah menjadi perokok tegar. Engkau pula masih bergelar perokok tegar. Perokok tegar sepertimu memang boleh meminta dan mendengar nasihat. Namun, percayalah Safar, perokok tegar tidak akan menghentikan tabiat merokok melainkan atas hendak dan arahan dirinya sendiri.”

Pak Safar kecewa. Dia bertanya, “Jadi abang tidak mahu memberi nasihat dan petua?”

Long Atan berkata dengan tegas, “Ya. Aku tidak akan memberikan nasihat. Aku tidak akan memberikan petua. Aku hanya mahu bercerita.”

22 Julai 2011

Dirotan oleh Nenek

Saya sempat menikmati kasih sayang nenek. Peristiwa paling segar dalam ingatan saya ialah suara saya sendiri. Selepas ke sungai besar, saya berteriak, “Cebok, cebok …!” Ungkapan ini saya ulang-ulang. Suku kata keduanya saya panjangkan. Ulangan perkataan itu membentuk irama seakan-akan teriakan penjaja kuih atau sate dalam filem hitam putih.

Neneklah yang paling cepat dan terkerap melayan teriakan saya. Nenek menuntun tangan saya ke perigi. Di sana saya mencangkung. Nenek mencedok air perigi dengan timba upih. Tali timba itu lebih kurang lima depa panjangnya. Dengan air yang jernih dan sejuk itu, nenek menceboki saya.

Pada tahun 1960 kami pindah ke kampung baharu. Usia saya ketika itu hampir lapan tahun. Kenakalan saya menjadi-jadi. Saya suka masuk ke dalam belukar dan hutan. Saya juga suka berendam dalam sungai dan bermain di atas buyau. Saya suka memanjat pokok dan bergayut pada dahan. Saya suka duduk-duduk di atas seketul batu sebesar dua tiga ekor gajah yang disebut batu hidup.

18 Julai 2011

Pak Cik Sarawak, Imam Dua

1
Kulihat garis-garis pengalaman pada kedut mukanya
kisah resah duka terbenam dalam dadanya,
dia tetap mantap meredah masa hadapan
dengan bekalan baki tenaga dan parut perjuangan.

Renung dan senyumnya menyejukkan mataku
bersama-sama sahabat setia sentiasa memanggilku,
memancarkan cahaya menyinari kalbu
menghalau kelam hitam hati berjerebu.

Pak cik, teruskan perjuanganmu
bersama-sama saudaraku itu.

2
Dengan jaket kembara dan bendera negara di dada
kulihat langkahmu tekal teratur ke mana-mana
darat, laut, bukit, paya, apalagi tanah pamah
apabila tekad membulat dan dengan pertolongan Allah
onak, ombak, hujan, panas, terus kauredah
tersungkur di kota, lemas di kuala, lelah di belantara
terbukti engkau perwira pantang menyerah.

Kini engkau bersila di sebelah Pak Cik Sarawak
imam dua pedalaman penongkah arus perdana
yang kehilangan teruna waris perjuangannya
tetap senyum menyembunyikan gundahnya.

Engkau marakkan kembali bara api
bersama-sama imam menggelojakkan perjuangan suci
bersama-sama imam berpencak di gelanggang
bersama-sama imam rela dihempas gelombang.

Kulihat imam menyerap kekentalan perjuanganmu
menikmati setia kawan dalam kalbu
mengembalikan ghairah muda dan lincah terunanya
meneruskan perjuangan pasti matlamatnya;
mengharapkan keampunan dan reda Ilahi
tanpa noktah kendati tewas berulang kali
kerana imam dan dirimu, ya akhi
cukup mengerti akan mehnah dan tribulasi
perjuangan suci memerlukan pengorbanan demi kejayaan hakiki.

Mohd Isa Abd Razak
Port Dickson
18 Julai 2011

(Hari pengebumian Dr. Lo’ Lo’ Mohd Ghazali)

Puisi: Nenek Sabah

Pohon renek di tepi padang,
Batangnya kecil tetapi tegap;
Dahulu nenek tinggal di bendang,
Rumahnya kecil disebut sulap.

Pohon renek jenis berbuah,
Buah berzat benih seberang;
Dahulu nenek tekun bersawah,
Menyara zuriat lapan orang.

Pohon renek daunnya rimbun,
Warnanya hijau berbintik-bintik;
Dahulu nenek rajin berkebun;
Menanam tuhau, lada dan betik.

Pohon renek rapat rantingnya,
Tempat hinggap burung kedidi;
Usaha nenek berkat doanya,
Buah tarap lebat menjadi.

Pohon renek bunganya indah,
Lebah menderu bukan sedikit;
Kemudian nenek memilih pindah,
Ke rumah baharu di lereng bukit.

Pohon renek di tepi padang,
Daunnya layu kemarau tiba;
Terus nenek menatap pandang,
Teringat cucu berasa hiba.

Pohon renek sudah berbuah,
Dipetik Timah sebagai lalap;
Penantian nenek lama sudah,
Di anjung rumah dia terlelap.

Pohon renek meranting juga,
Musim beralih ranggas daunnya;
Pabila nenek tersedar jaga,
Tepak sirih terus dicapainya.

Pohon renek benih seberang,
Patah rantingnya hari kelapan;
Ada nenek hanya seorang,
Keletah cucunya itulah harapan.

Mohd Isa Abd Razak
Port Dickson

17 Julai 2011

Kesilapan Bahasa dalam Teks Pendek

Kiriman yang berkaitan
Bahan Analisis Kesilapan, 27 Oktober 2009
Analisis Kesilapan Karangan Murid Tahun 5, 13 Mac 2009

Teks Rangsangan
Kedingan malam terbangun; di kala usia di penghujung jalan; lebih gigih lebih kuat bertenaga naluri ingin menemui dalam pencarian umpama Nabi Ibrahim A.S melihat ke langit yang terbentang luas. Terfikir ma'laikat berteleskop diri ini sebesar zarah zoom sejuta kali ganda. Lantas ketakutan memuncak. Akhir doa, "Hamba-Mu telah melakukan yang disuruh dan meninggalkan yang dilarang (sambil menangis), ketetapan-Mu hamba-Mu ridha."

***
Terdapat beberapa kesilapan bahasa dalam teks ini. *"Kedingan" rasanya silap taip. Kesilapan begini lumrah. Kita dapat membetulkannya apabila kita melakukan penyuntingan. Perkataan yang tepat ialah “kedinginan”.

Kesilapan penggunaan kata sendi seperti *di kala (--> pada kala) pun lumrah. Kesilapan yang seperti ini tidak menjejaskan makna. Oleh sebab itu banyak orang melakukan kesilapan yang seperti ini. Apabila kita ambil berat pula, kita dianggap ahli tabahasa atau penganalisis kesilapan, walaupun sebenarnya kita hanyalah pencinta bahasa.

Kesilapan frasa *“menemui dalam pencarian” biasa sahaja. Hal ini dikatakan demikian kerana pembaca masih dapat mengagak maknanya. Penyunting yang baik dapat mengesan kesilapan yang seperti ini dengan mudah.

Sesungguhnya, “menemui” ialah kata kerja transitif yang mesti diikuti oleh objek. Penyunting berfikir, tentulah penulis “menemui sesuatu” dalam pencariannya. Dia mungkin terus memurnikan ungkapan itu menjadi “menemui-Mu dalam pencarian”.

Saya biasa mendengar orang berkata bahawa ejaan perkara kecil. Pendapat itu ada benarnya apabila dibandingkan dengan ungkapan seperti “samsu haram”, “judi halal” dan “demonstrasi haram”. Ungkapan seperti “pelajar wajib hadir” (menonton acara mungkar), “ayam sunat” dan “alam semula jadi” ialah contoh lain yang wajar dibincangkan kerana berkaitan dengan agama.

Berbalik kepada ejaan dalam teks yang di atas, ejaan “ma’laikat” dan “ridha” pernah kita temukan. Ejaan ini hampir dengan bahasa sumbernya. Apa boleh buat, ejaan Rumi baharu menggunakan ejaan “malaikat” dan “reda”.

Apabila ejaan diubah, pengguna bahasa kebangsaan kita terjauh daripada sebutan asal. Oleh sebab itu, ada pihak sengaja menggunakan ejaan “redha”, “al-Qur’an” (DBP, al-Quran), assalamu ’alaykum atau assalamu’alaikum (DBP, assalamualaikum) dan sebagainya. Mungkin mereka berpendapat, ejaan lama atau ejaan mereka sendiri lebih tepat berbanding dengan ejaan DBP.

Apabila berbicara tentang perkataan “reda” ini, teringat pula saya isu sebutan yang lain. Antara isu sebutan itu ialah pengguna bahasa tidak dapat membezakan sebutan e pepet dengan e taling.

Nampaknya orang kita suka memangkas. Mereka pangkas ĕ daripada ejaan Rumi. Akibatnya, ada pemidato silap menyebut perkataan “rendang”, “pepet”, “debat” dan sebagainya. Jadi, eloklah kita sokong cadangan agar huruf ĕ dikembalikan kepada ejaan Rumi kita.

Kesilapan yang seterusnya ialah penulisan kependekan. Kita maklum bahawa a.s. ialah kependekan alaihissalam. Kita menulisnya dengan menggunakan huruf kecil. Ada titik selepas huruf a dan huruf s. Cara ini tercatat dalam Kamus Dewan Edisi Keempat.

Kependekan *A.S dalam teks di atas masih boleh kita fahami. Pasti kita membacanya alaihissalam. Mustahil ada orang membacanya “Amerika Syarikat” kerana sebelum kependekan itu ada “Nabi Ibrahim”.

Seperkara lagi, perkataan “telah” dikatakan kurang sesuai digunakan. Perkataan yang sesuai ialah “sudah”. Ini perkara kecil. Walau bagaimanapun, saya mendapat tahu, penulis PTS peka tentang hal ini.

Seterusnya, terdapat perkataan “berteleskop” dalam teks yang di atas. Perkataan ini belum terakam dalam Kamus Dewan. Pengguna bahasa memang boleh mencipta kata terbitan daripada perkataan yang sedia ada. Daripada “baju” terbit perkataan “berbaju”. Daripada “bikar” terbit perkataan “berbikar”. Daripada “teleskop” pula penulis menerbitkan perkataan “berteleskop” yang bermaksud menggunakan teleskop.

Rasanya, perkataan “menteleskop” lebih aktif. Apa-apa pun, itu pilihan penulis. Dia memang memiliki kebebasan berkarya. Begitu begini, elok juga kita fikirkan kesesuaian malaikat menggunakan teleskop. Bukankah teleskop itu alat buatan manusia? Ha, ha … hal ini rasanya menarik untuk dibincangkan dengan ustaz dan ustazah.

Apabila kita renungi, kita dapati teks yang di atas tergolong dalam karya sastera. Ayat-ayatnya seakan-akan bait puisi. Dalam karya sastera, khususnya puisi, ada penulis cenderung menyembunyikan subjek. Subjek “aku” atau “saya” atau klitik “ku” tersembunyi. Hal ini biasa sahaja dalam kalangan penulis kreatif.

Demikianlah ulasan tentang teks yang di atas. Terima kasih saya ucapkan kepada rakan sebaya saya, Cikgu Hasfar. Kami pesara tua. Pada usia senja ini kami masih sempat berbicara tentang perkara kecil, iaitu kesilapan bahasa dalam teks pendek.

16 Julai 2011

Kaedah Pembelajaran Koperatif 5 - Jigsaw Puzzle

Jigsaw Puzzle (Cantuman)
Jigsaw ialah kata nama yang bermaksud gergaji jig, iaitu gergaji yang digunakan untuk menghasilkan tebukan berlengkung-lengkung pada kayu, plastik dan keping-keping logam. Daripada perkataan jigsaw terbit ungkapan jigsaw puzzle, iaitu sejenis permainan.

Bahan permainan itu ialah sekeping gambar daripada kad tebal yang dipotong berkeping-keping dan berlengkung-lengkung. Kepingan yang berlengkung-lengkung itu dicampuradukkan. Pemain menyusun kepingan itu untuk menjadi gambar. Usaha untuk menyusun kepingan itu rumit tetapi mengasyikkan.

Dalam struktur pembelajaran koperatif (SPK) terdapat juga jigsaw puzzle. Cirinya seakan-akan permainan itu tetapi bahan dan pelaksanaannya tersendiri. Bahan yang lazim digunakan ialah wacana bercetak. Penggunaan bahan digital digalakkan.

Katakan kita hendak mengajarkan tajuk “Ikan Air Tawar”. Dalam sesi itu kita bercadang untuk mengetengahkan empat jenis ikan, iaitu arapaima, kelah, puyu dan belut. Katakan pula murid kita 20 orang. Kita bentuk lima kumpulan seperti dalam rajah 1. Kumpulan ini ialah kumpulan asal dan kita namakan Kumpulan Adil, Kumpulan Bersih, Kumpulan Cinta, Kumpulan Damai dan Kumpulan Elok. Dalam kumpulan asal, pelajar nombor satu menerima wacana “Arapaima”, pelajar nombor dua menerima wacana “Kelah”, pelajar nombor tiga menerima wacana “Puyu” dan pelajar nombor empat menerima wacana “Belut”.

Kemudian, seperti yang digambarkan dalam rajah 2, pelajar membentuk empat kumpulan. Mereka membaca dan memahami wacana itu. Mereka boleh merujuk bahan sokongan seperti kamus, buku glosari dan ensiklopedia, sama ada yang terpasang pada komputer riba atau secara dalam talian. Mereka memproses dan “menghadam” maklumat dalam wacana, daripada bahan sokongan dan hasil perbincangan. Akhirnya mereka arif atau menjadi pakar tajuk itu.
Setelah menjadi pakar arapaima, pakar kelah, pakar puyu atau pakar belut, mereka kembali membentuk kumpulan asal. Rajah 3 menggambarkan hal ini. Mula-mula pakar arapaima menyampaikan maklumat kepakarannya kepada tiga orang rakannya. Rakan-rakannya perlu mengemukakan pertanyaan. Pakar arapaima hendaklah menjawab pertanyaan itu dengan menyerlahkan keterampilannya sebagai pakar. Seterusnya, pakar kelah pula menjadi penyampai, diikuti oleh pakar puyu dan akhirnya pakar belut.

Setiap kumpulan asal yang sudah berkongsi kepakaran itu hendaklah membuat rumusan dan refleksi. Refleksi wajar menyerlahkan nilai murni. Pensyarah atau guru yang bertindak sebagai fasilitator kemudiannya bolehlah mengedarkan senarai rujukan dan bahan bercetak dan/atau digital.

Tambahan

Guru, khususnya guru kawakan, memang bijak dan banyak idea. Mereka yang bijak itu terus berlumba-lumba menghimpun kebijaksanaan dengan meningkatkan kelayakan akademik dan profesionalisme. Universiti membuka peluang kepada mereka untuk memperoleh ijazah. Institut pendidikan guru dan jabatan pendidikan negeri pula menawarkan kursus peningkatan profesionalisme.

Ada antara guru kawakan bijak yang banyak idea itu suka mengusik pensyarah, khususnya wanita muda dan comel. Ada pensyarah wanita muda comel itu berasa kurang selesa ketika bersyarah. Cubalah SPK, khususnya jigsaw puzzle. Rasa-rasanya guru kawakan bijak yang banyak idea itu akan menjadi kumpulan pakar yang sibuk. Rasa-rasanyalah, mereka kesuntukan masa. Jadi, tiada lagi renung-renungan, apalagi lagi pertanyaan yang bernada usikan. Pakar tentulah serius!

Wallahuaklam. Wassalam.

15 Julai 2011

Saya Betul-betul Menyesal

1 Saya Betul-betul Hendak Belajar

Memang betul bah. Dahulu laluan itu sempit, ngam-ngam untuk seorang lalu dan seorang lagi limpas. Oh, denai ya? Begitulah. Denai itu sempit. Memang ada juga sulap di jalanan itu tetapi tiada apa-apa kemudahan. Sulap itu tempat berehat dan bermalam. Saya pun tidur di situ. Sejuk itu biasalah. Oh ya, saya bawa beras dan periuk. Saya makan nasi begitu-begitu sahaja.

Pada masa itu Ranau di bawah pentadbiran Tambunan. Sesekali orang putih datang melawat ke sini. Tuan itu naik kuda. Ada lima enam orang mengiringinya. Pengiring itu membawa barang. Lama-lama laluan itu menjadi lebar. Mudahlah orang dan kuda berselisih.

Sebenarnya cikgu, saya lebih tua daripada pak cik cikgu itu. Saya lahir pada tahun 1923. Saya pergi ke Penampang sebelum Jepun datang. Saya memang betul-betul hendak bersekolah. Saya betul-betul hendak belajar. Itulah, saya sanggup tinggalkan Ranau dan pergi ke Penampang.

13 Julai 2011

Konsep Pembelajaran Koperatif

Masukan terdahulu
Kaedah Pembelajaran Koperatif: Catatan Permulaan, 24 Januari 2009
Kaedah Pembelajaran Koperatif Meningkatkan Keseronokan Belajar, 12 Julai 2011

Pada alaf ini berlaku perubahan yang pesat dalam sistem ekonomi dan demografi dunia. Kita berhadapan dengan ekonomi yang berasaskan teknologi maklumat dan komunikasi. Jadi, sekolah perlu menyediakan pelajar untuk mengambil bahagian dalam perubahan itu.

12 Julai 2011

Kaedah Pembelajaran Koperatif Meningkatkan Keseronokan Belajar

Masukan yang terdahulu
1. Tertib Mengarang untuk Penulis Blog dan E-Grup,14 Januari 2009
2. Panduan Praktikum Sekolah Rendah, 3 Februari 2009
3. Keranda 52: Bahasa Kita, Air Mata dan Maruah Kita, 7 Februari 2009
4. Merokok: Makruh atau Haram? 6 Jun 2009
5. Ilmu Mengarang Melayu, 24 Februari 2011
6. Beberapa Sisi Masyarakat dan Alam Sabah Pra dan Pascaperang, 25 Februari 2011
7. Rumah Limas Rumah Pusaka: Arkib Tiga Buah Negeri, 3 Mac 2011
8. Perpaduan Nasional dalam Novel Orang Malaya, 11 Julai 2011
9. Tuntunan Bahasa: Kita Tidak Memerlukan Bentuk “Ianya”, 12 Julai 2011

Tajuk Buku: Kaedah Pemelajaran Koperatif Sekolah Rendah

Penulis: Dr. Ismail Said
Penerbit: Karisma, Shah Alam
Tahun: 2009
Halaman: 102
Harga: RM15.00
Pengulas: Mohd Isa Abd Razak

Sebagai kanak-kanak, murid sekolah rendah memang mementingkan keseronokan. Mereka memperoleh keseronokan itu dengan cara bermain. Tidak hairanlah apabila kita dapati ada murid bermain semasa belajar. Guru sekolah rendah, terutamanya guru bahasa Melayu memang menyedari hal ini. Oleh itu, mereka berusaha menggunakan teknik yang memungkinkan anak didik mereka berasa seronok belajar. Teknik itu ada yang memang bernama permainan seperti permainan bahasa. Ada pula teknik berasaskan permainan atau ada unsur permainan seperti lakonan spontan, kerusi panas dan simulasi.

Tuntunan Bahasa: Kita Tidak Memerlukan Bentuk “Ianya”

Ulasan yang terdahulu
1. Tertib Mengarang untuk Penulis Blog dan E-Grup, 14 Januari 2009
2. Panduan Praktikum Sekolah Rendah, 3 Februari 2009
3. Keranda 52: Bahasa Kita, Air Mata dan Maruah Kita, 7 Februari 2009
4. Merokok: Makruh atau Haram? 6 Jun 2009
5. Ilmu Mengarang Melayu, 24 Februari 2011
6. Beberapa Sisi Masyarakat dan Alam Sabah Pra dan Pascaperang, 25 Februari 2011
7. Rumah Limas Rumah Pusaka: Arkib Tiga Buah Negeri, 3 Mac 2011
8. Perpaduan Nasional dalam Novel Orang Malaya, 11 Julai 2011

Tulisan ini ialah olahan kembali ulasan buku Tuntunan Bahasa: Asas Pegangan Pelajar yang saya tulis pada tahun 2004. Ulasan itu dibentangkan dalam satu diskusi di Keningau pada tahun yang sama. Buku yang diulas ialah terbitan tahun itu. Edisi kedua buku ini terbit pada tahun 2005. Sayang, saya belum berjaya memilikinya. Nota ringkas dan kandungan buku itu terdapat di sini. http://kembarabahasa.blogspot.com/2011/04/buku-tuntunan-bahasa.html.

Penulis buku itu ialah Profesor Dr. Haji Awang Sariyan. Sebagai penulis blog dan pencorak aktif buku wajah, beliau dikenali sebagai Kembara Bahasa. Kini beliau menghabiskan minggu-minggu terakhirnya sebagai Penyandang Pertama Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di China, Beijing Foreign Studies University. Profil beliau dapat dibaca di blognya. http://kembarabahasa.blogspot.com/

Menurut penerbit, buku ini memberikan pedoman dan bimbingan penggunaan bahasa Melayu yang baku dan berkesan. Penerbit menyatakan, kandungan buku ini sudah teruji. Ujian itu dilakukan di dalam dan di luar negara. Khalayak yang terlibat dalam ujian itu ialah pelajar, pendidik, penulis, editor, serta peminat dan pencinta bahasa. Walau bagaimanapun, penulis buku ini pula menyatakan bukunya ini masih jauh daripada lengkap.

Buku ini memaparkan isu-isu lazim tentang penggunaan bahasa. Isu utama yang dibincangkan ialah penggunaan kata dan ayat. Selain itu, penulis juga membincangkan beberapa isu yang berkaitan dengan bahasa baku dan sebutan baku.

Buku ini terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama membicarakan hal yang berkaitan dengan bahasa baku, sebutan baku dan isu umum bahasa. Bahagian kedua membicarakan penggunaan kata dari segi bentuk dan maknanya. Sebagai contoh, dikemukakan sari dua bab. Dalam bab “Bilakah Bahasa Baku Perlu Digunakan?” penulis menghuraikan maksud bahasa baku dan situasi penggunaannya.

Menurut penulis, bahasa baku ialah satu daripada sekian banyak ragam yang ada dalam sesuatu bahasa. Bahasa baku digunakan dalam suasana rasmi di institusi pendidikan, di jabatan kerajaan dan oleh media massa. Sebagai contoh, kerja bertulis pelajar di sekolah, maktab dan universiti perlu ditulis dalam bahasa baku. Urusan berkaitan surat-menyurat, mesyuarat, laporan, taklimat dan ucapan di jabatan kerajaan perlu dikendalikan dengan menggunakan bahasa baku. Demikian juga halnya dengan siaran radio dan televisyen yang bersifat rasmi, seperti siaran berita, perlu dalam bahasa baku.

Dalam bab “Masalah Penggunaan Ianya” dinyatakan bahawa bentuk ianya merupakan ciptaan baharu yang tidak berasaskan tatabahasa. Penggunaan bentuk ini berpunca daripada sikap ambil mudah oleh setengah-setengah penulis. Berdasarkan ayat contoh yang diberikan, penulis merumuskan bahawa penggunaan ianya dalam ayat itu menyebabkan terputusnya hubungan logika antara frasa. Dengan perkataan lain, penggunaan ianya menjadikan komunikasi bertambah celaru dan bukannya semakin berkesan. Oleh itu, bentuk ianya tidak diperlukan sama sekali dalam bahasa kita.

Kandungan yang disajikan seperti contoh yang di atas dapat merangsang pemikiran pembaca. Kandungan itu juga dapat membantu pelajar menghadapi peperiksaan dengan lebih yakin. Dari sudut yang lain, jikalau buku ini dibaca oleh banyak pelajar, tentulah banyak pula soalan akan dikemukakan oleh mereka kepada guru bahasa Melayu. Dengan demikian, semua guru yang mengajarkan bahasa Melayu mesti membaca buku ini. Jikalau tidak, ada kemungkinan mereka akan terpinga-pinga dengan soalan pintar yang dikemukakan oleh pelajar mereka.

Gaya persembahan buku ini menarik. Babnya pendek-pendek. Kesemuanya terdapat 109 bab. Setiap bab mengambil ruang antara satu hingga enam halaman. Umumnya, setiap bab dapat berdiri sendiri dan pembaca yang sibuk dapat membaca mana-mana bab yang difikirkan sesuai atau perlu diberi keutamaan.

Penulis menggunakan bahasa yang mudah difahami. Kosa kasa yang digunakan amat sesuai untuk orang awam, khususnya para pelajar. Perenggannya pendek-pendek dan menyerlahkan keutuhan dari segi tautan. Kesemua perkara ini dapat merangsang para pembaca menyelesaikan pembacaan masing-masing.

Unsur-unsur kelakar di sana sini pula, terutamanya pada penutup bab, dapat memikat pembaca untuk meneruskan pembacaan. Pembaca mungkin ketawa atau terpegun apabila membaca ungkapan, klausa atau ayat seperti yang berikut:

1. Membuat fatwa bahasa tanpa rujukan yang sah

2. Apabila anda tidak menggunakan kata yang betul, anda tidak layak disebut cendekiawan, sebaliknya hanya menjadi cendawan.

3. Usahlah, misalnya, mengatakan Pemuda itu sungguh ayu, hanya kerana kata adjektif ayu sama jenis dengan kata adjektif tampan atau segak.

4. Jangan sampai anda mengatakan “Saya akan menghadiahkan anak saya sebuah komputer” kerana tampaknya anak anda itulah yang akan menjadi hadiah.

5. Orang yang berlari tidak semestinya lari, dan orang yang lari tidak perlu berlari.

Akhirnya, perhatikan petikan ini, “… jelas bahawa makna kata kemaluan tidak sepatutnya disempitkan kepada makna alat kelamin sahaja; sama halnya dengan kata mengandung yang makna asasnya bukan hamil tetapi berisi.” Pada saya, petikan ini amat berkaitan dengan tujuan penulisan buku ini. Carilah buku ini di pasaran dan bacalah dengan teliti untuk memahami mesej tersirat yang hendak disampaikan oleh pengarangnya.

11 Julai 2011

Perpaduan Nasional dalam Novel Orang Malaya

Masukan terdahulu
1. Tertib Mengarang untuk Penulis Blog dan E-Grup, 14 Januari 2009
2. Panduan Praktikum Sekolah Rendah, 3 Februari 2009
3. Keranda 52: Bahasa Kita, Air Mata dan Maruah Kita, 7 Februari 2009
4. Merokok: Makruh atau Haram? 6 Jun 2009
5. Ilmu Mengarang Melayu, 24 Februari 2011
6. Beberapa Sisi Masyarakat dan Alam Sabah Pra dan Pascaperang, 25 Februari 2011
7. Rumah Limas Rumah Pusaka: Arkib Tiga Buah Negeri, 3 Mac 2011


Tajuk Buku: Orang Malaya
Penulis: Harun Haji Salleh
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun: 2009
Halaman: 310
Harga: RM22.00
ISBN: 978-983-62-9817
Pengulas: Mohd Isa bin Abd Razak

Pengarang novel Orang Malaya, Harun Haji Salleh (1935 – 1999) ialah anak Negeri Sembilan. Dia berhijrah ke Borneo Utara pada tahun 1950. Dia berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan Borneo Utara (dan seterusnya Sabah), berkahwin dengan wanita Sabah dan menetap di Sabah. Dia sudah mengembara ke seluruh pelosok negeri Sabah dan bergaul dengan masyarakat Sabah hampir lima dekad. Sebahagian daripada pengalamannya itu terterap dalam novel ini.

Pengarang menyiapkan novel ini pada tahun 1993. Penerbitannya hanya menjadi kenyataan 16 tahun kemudian, iaitu selepas 10 tahun dia meninggal dunia. Walau bagaimanapun, semasa hayatnya dia sempat melihat lapan buah novelnya diterbitkan.

09 Julai 2011

Puisi: Peludah Warna oleh A Samad Said

Peludah Bahasa

video
Kuasa gusar kini menggelegak murka
warna kuning diisytihar racun terbisa.

Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.

Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam kalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.

Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.

A Samad Said
1 Julai 2011

Muzik: Az Samad

Seloka Cak Kun

video
Disulami syair termasyhur
usahlah berdengkur
kita jua yang bertafakur
yang mana silap tegur-menegur.

Kulitnya bersih hati pun bersih
budi yang baik hatinya pengasih
kulitnya bersih hati pun bersih
memikul belati tiada memilih.

Jadikan bersih hati pun putih
berkata benar bermulut fasih
jadikan bersih hati pun putih
dialah khazanah pintu terpilih.

Awak yang payah membelah ruyung
orang bertandang yang menggolek untung
akhir kita tak akan dihitung.

07 Julai 2011

Tidur di Atas Kubur 2

Prakata "Tidur di Atas Kubur"
Tidur di Atas Kubur 1

Saya pernah menemukan kubur lama di ladang getah tua, di kebun buah-buahan dan di dalam kawasan rumah terpencil. Kebanyakan nisannya ialah batu granit kelabu yang sudah kehitam-hitaman dan berlumut. Nisan batu itu kebanyakannya berbucu lurus. Ada juga nisan daripada teras kayu kapur, merbau atau cengal. Oleh sebab luluh hawa, nisan kayu itu retak, berlubang atau beralur-alur halus secara menegak.

Kubur di ladang dan kebun dilitupi daun dan ranting. Terdapat juga setompok dua rumput dan sebatang dua anak kayu. Rumput dan anak kayu itu kelihatan hidup segan mati tak mahu. Kubur dalam kawasan rumah terpencil pula ada yang terpelihara tetapi kebanyakannya terbiar. Di atas kubur itu dan di sekelilingnya, rumput dan pohon kecil hidup subur, meliar.

05 Julai 2011

Tidur di Atas Kubur 1

Saya belum pernah tidur di atas kubur. Selagi saya boleh memilih, tidak mungkin saya sengaja tidur di atas kubur sehinggalah saya dimasukkan ke dalam lubang kubur. Saya hanya pernah melintasi tanah perkuburan pada waktu malam dan tidur di puncak bukit dalam kawasan tanah perkuburan. Pengalaman saya tidaklah sehebat pengalaman sekumpulan rakan yang benar-benar tidur di atas kubur.

Prakata “Tidur di Atas Kubur”

Sudah lebih seminggu saya kurang sihat. Pakej ubat yang pertama sudah habis. Saya masih menjalani rawatan sendiri dengan memakan ubat-ubatan yang dibekalkan oleh doktor swasta.
Sepanjang malam tadi saya menghabiskan masa di dalam bilik tidur. Meja kerja saya di bilik tidur juga. Rumah kami kecil. Saya tidak mempunyai bilik kerja yang tersendiri. Keasyikan saya membaca status dan nota rakan muka buku menyebabkan saya berasa masa berjalan pantas. Sesekali saya mencatat ulasan pada status rakan.

02 Julai 2011

Ting! Sudah Bersih

Atuk tidak berasa pasti tarikh peristiwa itu berlaku. Tahun berlakunya pun atuk sudah lupa. Namun kejadian itu berlaku tidak lewat daripada akhir tahun 1981. Kemungkinan besar kejadian itu berlaku antara bulan Jun 1980 hingga bulan Jun 1981.

Pada sesetengah orang, peristiwa itu biasa sahaja. Namun, atuk yakin ada orang menganggap peristiwa itu sangat penting. Masakan tidak, sekiranya atuk akur dengan kehendak ketua pada masa itu, atuk mempunyai tabungan yang banyak semasa bersara. Jumlahnya mungkin seratus ribu ringgit dan mungkin juga dua hingga lima kali ganda. Atuk dapat digelar orang kaya!

Pencuri Biskut Berkemeja Kuning


Seorang wanita muda sedang menunggu waktu penerbangannya. Dia memanfaatkan masa dengan membaca buku. Sesekali dia mengambil biskut di sebelah kanannya. Dia mengunyah biskut perasa pisang itu sambil meneruskan bacaannya.

Ada seorang pemuda berkemeja kuning di sebelahnya. Wanita itu berasa aneh kerana si pemuda turut mengambil biskut yang terletak di antara mereka berdua. Setiap kali dia mencapai biskut, pemuda itu turut mengambil sekeping biskut pula.

Long Atan Si Penjaga Gol

Masukan terdahulu
Berasa Lebih Muda

Tuk Long Atan bukan peminat bola yang hebat. Dia cuma menonton pertandingan Piala Dunia bermula pusingan suku akhir. Dia memilih pasukan tertentu. Kalau siaran larut malam, dia tidur dahulu. Dia bangun kira-kira lima belas minit sebelum pertandingan berakhir. Kadang-kadang dia tertidur dan televisyenlah yang menontonnya.

Dalam pertandingan Piala Suzuki, Tuk Long menonton siaran penuh pertandingan akhir sahaja. Sairan awal langsung dia tidak kisah. Begitu juga dengan perlawanan untuk merebut tempat ke Olimpik. Dia hanya membaca laporan perlawanan yang terdapat dalam akhbar percuma di Internet. Jadi, apabila anak-anak muda itu berborak tentang pertandingan bola sepak, dia hanya menjadi pendengar. Jikalau tidak ditanya, dia tidak mencelah.