27 Januari 2009

Enam Orang Pelupa

Saya mendorongnya agar terus menulis coretan. Jikalau dia memerlukannya, saya bersedia menyunting tulisan itu.

Dia dapat menghantar coretan itu kepada e-grup. Mudah-mudahan ada ahli yang suka memberikan ulasan. Ulasan rakan dapat mendorongnya untuk terus menulis.

Sebagai permulaan, saya mendorongnya memurnikan coretan “Sekadar Perkongsian” yang dihantarnya kepada e-grup. Saya mengemukakan sedikit cadangan untuk memudahkannya melakukan pemurnian.

Antaranya, saya mencadangkan agar dia memberikan tajuk yang menarik untuk coretan itu. Tajuk “Enam Orang Pelupa” mungkin menarik tetapi ada kemungkinan tidak sesuai. Jadi, dia perlu mencari tajuk lain yang lebih sesuai.

Jikalau dia suka, tulisan yang bersunting dapat diterbitkan di blog ini. Tulisan itu boleh juga diterbitkan oleh wadah lain. Tulisan bermutu di blog ini atau di wadah lain dapat menjadi bukti untuk memperoleh markah maksimum 5% dalam penilaian prestasi tahunan.

Saya percaya dia sedar bahawa coretan pun dapat dijadikan buku. Sudah ada buku coretan guru di pasaran. Ada pembelinya. Sebuah buku coretan sudah terbit sebagai edisi kedua.

Coretan pun dapat dikembangkan menjadi novel.

Yang masih terkial-kial menyiapkan buku untuk bacaan umum dan warga institut pendidikan guru ialah seorang pesara yang pernah berkampung di Bukit Punai.

Tiada ulasan: