http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com/
Tulisan ini ialah sambungan masukan pada 13 Januari 2009 yang bertajuk “Latar Kurikulum Bahasa Melayu”.
Jabatan Pengajian Melayu pernah menerima pakai format RPH seperti dalam masukan di atas. (Klik di sini jika tidak kelihatan.)
Sekurang-kurangnya satu aspek sistem bahasa dan empat aspek pengisian kurikulum mesti diajarkan atau diserapkan dalam setiap sesi pengajaran.
Bagi elemen pengisian kurikulum, nilai dan kemahiran berfikir mesti ada dalam setiap sesi pengajaran. Dua aspek lagi boleh dipilih sendiri oleh guru pelatih dengan syarat satu daripadanya hendaklah daripada kumpulan kemahiran bernilai tambah.
Tiga perkara mesti dicatatkan dalam lajur ini.
Catatan pertama dan terpenting adalah tentang pencapaian objektif. Catatkan frasa pencapaian objektif 1, pencapaian objektif 2 dan sebagainya dalam langkah yang berkenaan. Catatan ini akan memudahkan guru pelatih, pensyarah penyelia dan guru pembimbing mengesan bahagian RPH yang bertujuan mengesan objektif pembelajaran.
Catatan kedua adalah tentang pelaksanaan sistem bahasa. Catatkan aspek sistem bahasa yang dilaksanakan secara ringkas. Contohnya, imbuhan beR- dan ayat majmuk gabungan.
Nilai: Kebersihan mental dan fizikal.
Kemahiran Berfikir: Membandingkan dan membezakan sekolah yang bersih dengan yang kotor.
Ilmu: Sains: Kepentingan menjaga kebersihan untuk mengelak merebaknya penyakit.
Kemahiran Masa Depan: Pelajar dapat membuat ramalan akibat bersih dan kotor.
Ketiga-tiga catatan ini menepati penekanan kurikulum dan kandungan kurikulum.
Contoh perkara tambahan yang dapat dianggap penting dan istimewa untuk dicatatkan ialah penggunaan kaedah seperti kaedah stesen, penggunaan teknik seperti kerusi panas, dan penggunaan bahan pembelajaran seperti klip video dalam Power Point.
Rumusannya, guru pelatih perlu menjelmakan kehendak kurikulum dalam RPH. Guru pelatih juga perlu mengutamakan perkara penting seperti objektif.
Tulisan ini dipetik daripada kertas kerja yang dibentangkan dalam satu seminar di Kota Kinabalu pada 31 Oktober 2007.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan