22 Januari 2009

Mencari Kamus Dewan Terbitan Tahun 1970

Saya ingin memiliki Kamus Dewan terbitan tahun 1970. Jika tuan memiliki kamus itu dan sudi memberikannya kepada saya, sila nyatakan kesudian tuan itu melalui e-mel mohdisa_abdrazak@yahoo.com.

Jika tuan memberikan kamus itu kepada saya secara percuma, alhamdulillah dan terima kasih. Jika tuan perlukan sedikit sagu hati, insya-Allah akan saya usahakan. Jumlah sagu hati yang mampu saya berikan tidak banyak. Dengan sagu hati itu, tuan hanya dapat membeli dua buah Kamus Dewan Edisi Keempat (2005) atau dua buah buku Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga (2008). Belanja pos saya tanggung.

Saya pernah memiliki dua buah Kamus Dewan terbitan tahun 1970. Apabila Kamus Dewan Edisi Baru terbit pada tahun 1984, kamus lama itu saya keluarkan daripada rak buku. Sebuah kamus itu saya berikan kepada rakan dan sebuah lagi saya jual dengan harga RM5.00.

Sejak beberapa tahun lalu saya menyesali perbuatan saya itu. Rupa-rupa kamus lama masih ada gunanya. Antaranya, dari semasa ke semasa saya membandingkan masukan tertentu antara kamus edisi lama dengan kamus edisi seterusnya.

Saya berpesan pada diri sendiri: “Jangan tergesa-gesa membuang yang lama kerana mendapat yang baharu. Hargailah yang lama kerana yang lama itu masih ada gunanya.”

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.

Insya-Allah, tanduk tetap berguna sampai bila-bila.

Tiada ulasan: