29 Januari 2009

Perihal Mengembek dan Menguak

Persekitaran memang mempengaruhi tingkah laku kita. Namun kadar pengaruh itu berbeza-beza.

Kesan pengaruh itu mungkin positif dan mungkin negatif. Kadang-kadang, positif dan negatif bercampur aduk. Untuk memastikan yang mana positif dan yang mana negatif itu pun sukar. Banyak sudut pandangannya.

Positif atau negatif kesan pengaruh persekitaran itu dapat dilihat dari sudut pandangan agama, nilai negara, nilai bangsa, nilai komuniti, nilai kelompok dan sebagainya. Agama dan lain-lain itu pula berbeza-beza lagi.

Ada satu kisah di satu institusi. Seseorang berpendirian solat penting. Apabila tiba waktu solat, dia meninggalkan mesyuarat untuk bersolat. Pengerusi mesyuarat dan beberapa orang yang lain terus serius bermesyuarat sehingga masuklah waktu Maghrib. Maka mereka pun tertinggallah waktu Asar.

Ada seseorang yang lain. Seseorang itu baru menjadi warga institusi itu. Persekitaran institusi mempengaruhinya. Dikhabarkan, di tempat lama solatnya terjaga. Tiba di tempat baharu, lain pula halnya. Pada hari itu dia terikut-ikut tingkah laku pengerusi mesyuarat.

Seseorang pernah menyaksikan berbagai-bagai peristiwa. Antaranya, dia berada dalam kelompok yang suka “menginum”. “Ah, minum tapai sedikit-sedikit sahaja, bah,” kata seseorang itu. Maka adalah beberapa orang terikut “minum-minum” waktu “aramaiti”.

Nampaknya, penggunaan peribahasa “masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak”* perlu direnungi semua. "Pandai menyesuaikan diri dengan keadaan” belum tentu tepat dalam semua keadaan.

Peribahasa ini kelihatan kurang serasi dengan konsep guru agen perubahan. Jikalau guru ikut mengembek dan menguak dalam semua keadaan, susahlah.

Begitulah, ada orang mengembek di lembah Mat Saleh, tercabut ketayapnya. Ada orang menguak di bumi Kenyalang, patah giginya.

Persoalannya, guru ialah agen perubahan. Kalau guru pun ikut mengembek di sana dan menguak di sini, susahlah.

Jikalau begitu, boleh kita minta guru menjadi harimau? Ya, harimau mati meninggalkan belang.

Fikir-fikir, ada juga masalahnya. Apabila sekandang, harimau dapat membaham kambing atau kerbau. Nampaknya, ada sahaja masalahnya jikalau berbicara menggunakan peribahasa. Hendak berkata terus terang, eh nahas nanti.

Kini, apabila bergelar mantan, kita hanya boleh “menggunakan lidah” yang tarafnya baik sedikit daripada “menggunakan hati". Jadi, sebelum bergelar mantan, gunakanlah “tangan” dan “lidah”, jangan menggunakan “hati” sahaja.

Wallahuaklam.

*Ditulis seperti peribahasa asal yang sudah mantap – sendi nama “ke” digugurkan.

Tiada ulasan: