18 Mac 2009

Resolusi 8 KKM II: Islam

Masukan terdahulu:
Berita Kongres Kebudayaan Melayu IIResolusi 1: Kebudayaan NasionalResolusi 2: Kenegaraan dan PerlembagaanResolusi 3: Sistem PolitikResolusi 4: Sistem EkonomiResolusi 5: Sistem PendidikanResolusi 6: Bahasa, Kesusasteraan dan KesenianResolusi 7: Media

1. Kami berpegang teguh pada peruntukan Perlembagaan Persekutuan sebagai piagam yang telah termaktub tentang peranan dan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan segala implikasinya mengatasi semua sistem agama dan kepercayaan yang lain dalam negara; maka peruntukan itu menuntut semua rakyat Malaysia menghormati kedudukannya, peranannya dan kemuliaannya, di samping menegaskan hak mengamalkan agama dan kepercayaan lain secara aman dan damai.

2. Islam adalah kekuatan kebudayaan Melayu yang menghadapi pelbagai cabaran dari dalam dan luar Negara. Maka kami mendesak supaya kerajaan mengawal segala bentuk pemikiran dan tindakan dengan lebih berkesan untuk memelihara keutuhan Islam dan bangsa Melayu/Bumiputera sebagai bangsa definitif dalam Negara.

Tiada ulasan: