14 Mac 2009

Teringat Akan Emin dan Salarom

Salam.

Sdr. Abd Naddin,

Saya mengucapkan tahniah kepada Sdr. Emin. Mudah-mudahan Allah terus memberikan kesihatan tubuh badan dan kekuatan mental kepadanya untuk terus berkarya.

Walaupun kini saya tidak membaca novel lagi, Salarom tetap akan saya cari untuk saya baca. Saya yakin Sdr. Emin mampu menghasilkan sesuatu yang terbaik tentang Salarom. Saya pernah membaca nukilannya tentang Cikgu Anthony Amin (murid saya suatu masa dahulu) tidur dengan mayat dalam perjalanan keluar dari Salarom (mungkin masuk ke Salarom – saya sudah lupa). Nukilannya itu sangat menarik.

Bas* saya dan rakan-rakan pernah terkubur di Salarom. Namun, tanpa bas* projek Pensiangan-Salinatan dijangka tidak ada. Gah sungguh projek Pensiangan-Salinatan apabila menjadi projek negara dan tetap bernama Pensiangan-Salinatan walaupun dilaksanakan di Sarawak dan Semenanjung.

Dapatlah dikatakan bahawa saya seangkatan dengan Sdr. Emin. Lokasi dan kerjaya yang berbeza kemudiannya memisahkan kami. Kini saya semakin merindui Salarom, Kampung Bayangan dan Sdr. Emin. Sebahagian besar tulisan saudara saya baca penuh minat, termasuk kisah di Kampung Baginda. Adakalanya, ketika saya membaca tulisan saudara, saya seolah-olah melihat kesan tapak kaki saya di tempat itu.

Wallahuaklam. Wassalam.

*Bijak Anakku Sayang

Tiada ulasan: