03 Julai 2009

Panduan Menulis E-Mel

1. Dahului e-mel dengan salam.
2. Ikuti salam dengan doa.
3. Mohon maaf kepada penerima kerana e-mel kita mungkin mengganggu editor yang sibuk.
4. Ucapkan terima kasih kepada penerima sebagai penutup.

Puan Ainon Mohd mengemukakan panduan ini dalam blognya. Catatan asal beliau di sini. Beliau menujukan panduan ini kepada individu yang ingin menghubungi editor syarikat penerbitannya. Oleh sebab Puan Ainon ialah majikan kepada editor yang berkenaan, bakal penulis dan pencari kerja perlulah mematuhi panduan ini.

Biasanya penulis e-mel mengabaikan panduan kedua dan ketiga. Pengabaian itu disengajakan dalam komunikasi rasmi dengan jabatan kerajaan. Namun, apabila sesuatu panduan dikemukakan oleh pemilik atau pengurusan tertinggi sesebuah organisasi, panduan itu mesti dipatuhi.

Sebenarnya, semua penulis e-mel perlu memanfaatkan panduan ini. Golongan yang paling perlu memanfaatkannya ialah guru. Dalam kalangan guru pula, guru Bahasa Melayulah yang mesti memanfaatkan panduan ini. Apabila golongan guru, khususnya guru Bahasa Melayu, sudah biasa dengan amalan yang baik, pasti mereka cenderung menyampaikan amalan yang baik itu kepada anak didik mereka.

Panduan ini dapat ditambah. Antaranya termasuklah penggunaan bahasa. Secara umum, penulis e-mel wajar menggunakan bahasa Melayu tinggi dan mementingkan kesantunan berbahasa.

Pada tahun 2008, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menerbitkan risalah Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas Bahasa Melayu. Setakat yang diketahui, DBP belum menyediakan risalah panduan menulis e-mel. Mungkin pihak DBP sudah merancang atau dalam proses untuk menerbitkan risalah yang berkenaan. Buat sementara waktu, risalah Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas itu eloklah kita teliti untuk memperoleh idea bagi memantapkan penulis e-mel kita.

Tiada ulasan: