12 November 2009

Sari Makalah: Slanga “Mat Gian”

1. Slanga ialah sejenis pertuturan yang beraneka ragam yang dicirikan oleh perbendaharaan kata yang baru dibentuk dan sentiasa berubah-ubah. Slanga khusus digunakan oleh sekumpulan manusia yang rendah kedudukan sosialnya. (Dictionary of Language and Linguistik)

2. Diksi bahasa slanga terdiri daripada bentuk kata tunggal, kata terbitan, kata asing, kata bahasa basahan (harian), dialek dan bahasa pasar. Contohnya:

amacam (apa macam, pa dalam apa digugurkan + macam)
amenda (apa benda, pa dalam apa digugurkan + menda, setelah b diganti dengan m)
bengang (bingung)
bond (polis, bahasa Inggeris)
cau (pergi, nyah, bahasa Cina)
caya (percaya, per digugurkan)
cayang (sayang, s ditukar menjadi c)
cewek (teman wanita, bahasa Indonesia)
cinabeng (makian dalam bahasa Cina)
cintan (cinta + n)
cowok (teman lelaki, bahasa Indonesia)
cun (cantik, genit, bahasa Cina)
fulamak (alamak, a diganti dengan u dan ditambah f di awal kata)
gua (aku, saya)
jiwan (jiwa + n)
kang (karang, ar digugurkan)
kecian (kasihan, a dan s diganti menjadi e dan c)
lu (kamu, awak)
mali (asal datang, ke sini)
ngam (rapat, lekat, sesuai)
pokai (tak berduit)
pon (pondan, dan digugurkan)
port (kawasan, bahasa Inggeris)
rewang-rewang (bersiar-siar)
wa (gua, gu digantikan dengan w)

3. Ayat contoh:

Brader, lu ada sen tak? Gua tak kena la. Gua rasa tak sedap, nak demam la. Kalau lu ada sen pinjam dulu 10 sen, nanti gua bayar balik.

Amenda lu brader? Lu punya cakap sape pun tak caya. Dulu, lu kencing muka kawan gua. Gua takut nanti gua pulak yang kena.

4. Slanga Mat Gian terbatas penggunaannya. Jadi, impaknya kepada bahasa Melayu tidak membimbangkan. Yang lebih membimbangkan ialah penggunaan bahasa rojak kerana bahasa rojak digunakan oleh segenap lapisan masyarakat.

Muhammed Salehudin Aman, “Slanga ‘Mat Gian’”, Dewan Bahasa, Mac 2008, halaman 48 – 51.

Nota
slanga (slang) Kelainan pertuturan yang dicirikan oleh kosa kata tertentu, yang digunakan oleh kumpulan anak atau kumpulan muda sosial dan profesional untuk perhubungan kumpulan tersebut, dan tidak boleh difahami oleh masyarakat luar. (Kamus Linguistik, DBP, 1997)
slanga kata-kata (ungkapan dsb) yg tidak tergolong dlm bahasa baku (biasa digunakan dlm percakapan tidak rasmi). (Kamus Dewan Edisi Keempat, DBP, 2005)
kakologi (Lin) pertuturan yg menyimpang drpd norma sebutan atau tatabahasa, mis slanga. (Kamus Dewan Edisi Keempat, DBP, 2005)

Tiada ulasan: