14 Januari 2013

Kalimah Allah Suci

Kenyataan Rasmi Majlis Syura Ulama

Mesyuarat Majlis Syura Ulama pada 2 Rabiulawal 1434 bersamaan 13 Januari 2013 mengambil keputusan sebulat suara bersetuju untuk menyatakan perkara yang berikut:

(1) Allah ialah kalimah suci yang merujuk kepada Tuhan Yang Diimani oleh umat Islam iaitu Allah Yang Esa, Tinggal, tidak beranak dan tidak diperanakkan.

(2) Kalimah Allah alami (universal) kerana Allah Tuhan sekalian alam. Sesiapa pun boleh menyebut kalimat Allah seperti orang Arab jahiliah yang tidak Islam menyebut Allahlah yang menjadikan alam ini.

(3) Kalimah Allah ialah kalimah khusus yang Allah menamakan diri-Nya Allah. Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-ana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar kalimat itu. Demikian juga, tidak boleh asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah.

Oleh sebab itu, menterjemahkan kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana isinya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh sebab itu, perbuatan itu hendaklah dicegah.

Kenyataan media ini memperjelas maksud kenyataan Al-Mursyidul Am, Presiden dan seluruh kepimpinan PAS.

Mesyuarat Majlis Syura Ulama PAS ini juga membincangkan isu sedutan ucapan Tuan Guru Presiden yang diangkat martabatnya menjadi amanat dan memutuskan untuk mendesak kerajaan supaya membenarkan Tuan Guru Presiden memperjelas isu tersebut sekurang-kurangnya satu jam secara langsung menerusi TV1 dan TV3.

Tandatangan
Tuan Guru Dato’ Bentara Setia
Haji Nik Aziz Nik Mat
Al-Mursyidul Am,
Parti Islam Se-Malaysia

Tandatangan
Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din
Timbalan Al-Mursyidul Am
Parti Islam Se-Malaysia.

Sumber: http://klpos.com/politik/36001-majlis-syura-pas-bukan-islam-dilarang-terjemah-kalimah-allah

Tiada ulasan: