17 Januari 2009

Isu PPSMI ke Parlimen

Sebentar tadi akhbar mStar melaporkan bahawa pemenang pilihan raya kecil Kuala Terengganu, Tuan Haji Mohd Abdul Wahid Endut akan membawa isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) ke Parlimen.

“Mengenai isu yang hendak dibawa ke Parlimen, Mohd Abdul Wahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam selama lima penggal berkata, beliau akan menumpukan kepada isu royalti minyak kepada Terengganu dan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI),” tulis G. Manimaran dalam mStar.

Berita ini pasti disambut dengan rasa gembira oleh penyokong Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) pimpinan, Datuk Dr. Hassan Ahmad. Sesiapa sahaja yang sayang akan bahasanya, tanpa mengira parti politik, wajar berkongsi kegembiraan ini.

Pada 15 Januari lalu GMP menyampaikan memorandum mansuhkan PPSMI kepada Tuan Haji Mohd Abdul Wahid Endut. Memorandum itu disampaikan oleh Timbalan Pengerusi GMP, Prof. Shahrir Md. Zain.

Tahniah diucapkan kepada Tuan Haji Mohd Abdul Wahid yang memperoleh 32,8883 undi. Beliau memperoleh majoriti 2,631 undi. Pesaingnya, Datuk Wan Ahmad Farid mendapat 30,252.

Catatan Mohd Isa bin Abd Razak

Tiada ulasan: