06 Jun 2009

Menikmati Sagu

Refleksi Kerja Kursus Berasaskan Ilmu (KKBI)
Oleh Bakal Sarjana Muda Bahasa Melayu

Sudah tiga tahun saya berada di institut pendidikan guru (IPG). Sudah berpuluh kerja kursus berasaskan ilmu (KKBI) saya siapkan. Sudah berpapan-papan Panadol saya telan demi menyiapkan KKBI, terutamanya kerja kursus projek (KKP) untuk mata pelajaran major. Sudah banyak ruyung saya pecahkan. Adakah kini saya boleh menikmati sagu?

Berhadapan dengan KKP Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu ini, keinginan saya mendalami selok-belok bahasa Melayu semakin membara. KKP kali ini bukan beban. Saya berminat dan ghairah melaksanakannya. Ya, saya mula menikmati sagu daripada ruyung ilmu yang dipecahkan sedikit demi sedikit semenjak beberapa semester yang lalu.

Aktiviti awal KKP kali ini meneguhkan kemahiran saya mencari maklumat. Melaksanakan kehendak KKP ini, saya dapat mengenali Yunus Maris. Rupa-rupanya beliau ialah peneroka ilmu bunyi bahasa Melayu. Rupa-rupanya buku The Malay Sound System (1980) karangan beliau masih menjadi rujukan ahli-ahli bahasa sampai kini.

Seterusnya saya terpegun apabila membelek buku Ilmu Fonetik (1985) oleh Raja Mukhtaruddin. Rupa-rupanya sebahagian rajah dalam nota saya bersumber daripada buku ini. Selain itu, saya sempat merujuki buku Asas Fonetik (1988) oleh Nor Hashimah Jalaluddin dan terus memanfaatkan teks kami, iaitu buku Fonetik dan Fonologi (2006) karangan Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar.

Kini, pencarian maklumat bukan sesuatu yang sukar lagi. Dengan sokongan capaian Internet yang laju dan 24 jam di institut ini, saya dapat mengakses Internet pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja di dalam kampus ini, termasuk di bilik tidur. Terima kasih kepada ibu tersayang. Tanpa wang Tabung Haji yang ibu simpan berdikit-dikit itu, komputer riba ini tidak menjadi milik saya.

Semasa di sekolah menengah agama dahulu, saya pernah mempelajari ilmu tajwid. Saya dapati ilmu fonetik dan fonologi hampir sama dengan ilmu tajwid. Oleh sebab sebahagian perbendaharaan kata bahasa Melayu diambil daripada bahasa Arab, pengetahuan ilmu fonetik dan fonologi bahasa Melayu menjadi lebih penting. Mereka yang mempelajari ilmu ini dapat mengelakkan diri daripada melakukan kesilapan penyebutan kosa kata pinjaman daripada bahasa Arab.

Saya termenung apabila mengingat semula aktiviti yang sudah kami alami semasa mengikuti kursus Literasi Bahasa Melayu dan Pemulihan dan Pengayaan. Kalaulah ilmu fonetik dan fonologi sudah kami pelajari sebelum mengikuti kedua-dua kursus itu, saya yakin hasil tugasan dan bengkel lebih baik. Inilah pandangan saya. Pihak penggubal kurikulum mungkin ada alasan tersendiri. Antaranya, berdasarkan pandangan beberapa orang rakan saya, kursus ini merupakan kursus yang paling sukar dalam program kami setakat ini.

Ilmu ini relevan dengan program sekolah rendah. Antaranya, ilmu ini berguna untuk mengajarkan bacaan asas. Ilmu ini juga dapat membantu hakim deklamasi sajak menentukan ketepatan sebutan peserta.

Akhirulkalam, saya melaksanakan KKP ini dengan senang hati. Walau KKP ini memang saya akui masih banyak kelemahannya, namun saya tetap dapat mempelajari banyak perkara ketika melaksanakan kerja kursus ini. Insya-Allah, saya akan memanfaatkan pengetahuan itu apabila saya menjadi guru nanti.

Tiada ulasan: