05 Mei 2009

Kesilapan yang Amat Serius

Dia melakukan kesilapan lagi. Kesilapan itu terdapat pada dua patah perkataan dan satu ungkapan. Kedua-dua perkataan dan satu ungkapan itu berupa kata kunci perbincangan. Jadi, kesilapan itu amat serius.

Seriusnya kesilapan itu bagai seseorang yang kelaparan ingin meminta makanan. Tiba-tiba orang itu berkata, “Berikan saya racun!” Bagaikan seorang anak meminta tambah kastard tetapi mulutnya mengucapkan, “Saya hendak murtad lagi, emak!” Alangkah, alangkah …!

Dia menyedari kesilapan itu pagi ini apabila editor membalas e-melnya. Bukanlah editor yang menyatakan kesilapan itu. Dia tergerak hati bahawa manuskrip itu mengandungi kesilapan. Apabila manuskrip itu disemaknya, memang benar dia melakukan kesilapan yang amat serius dalam teks. Kesilapan dalam teks itu terjelma juga dalam perenggan e-mel.

Dia segera menghantar e-mel kepada editor dan memohon maaf. Kemudian dia bersegera membetulkan kesilapan itu. Selepas itu dia segera menghantar e-mel baharu kepada editor. Manuskrip yang sudah dibersihkan daripada kesilapan itu dijadikan lampiran kepada e-mel.

Pada usia senja, matanya mulai kabur. Daya fikirnya semakin luntur. Upayanya semakin kendur. Apabila dia memaksa dirinya berkarya hingga larut malam, itulah natijahnya – kesilapan. Alhamdulillah, kini dia berasa lega kerana kesilapan itu sudah dibetulkan. Dia sudah memohon maaf kepada editor.

2 ulasan:

aranam berkata...

Assalamualaikum, Cikgu.

Alhamdulillah...kesilapan sudah dibetulkan... :)

Mohd Isa Abd Razak berkata...

Waalaikumussalam Tuan Aranam. Alhamdulillah. Terima kasih. Wassalam.