23 Januari 2010

Kementerian Pendidikan Akan Mansuhkan Penggunaan Sebutan Baku

Petikan Akhbar 3
Sebutan Baku Dimansuh -- Kementerian Pendidikan Akan Mansuhkan Penggunaan Bahasa Baku
(Utusan Malaysia 23 Januari 2000)

ALOR SETAR 22 Jan. - Kementerian Pendidikan akan memansuhkan penggunaan sebutan bahasa Melayu baku di sekolah-sekolah selaras dengan keputusan kabinet untuk menghentikan penggunaannya di bidang penyiaran.

Menterinya, Tan Sri Musa Mohammad berkata, pihaknya akan mengeluarkan arahan kepada semua sekolah supaya tidak lagi menggunakan sebutan bahasa Melayu baku dalam pengajaran.

Penggunaan bahasa baku mula diperkenalkan di sekolah-sekolah sejak sedekad lalu dan semasa ujian lisan Bahasa Malaysia, pelajar dikehendaki menggunakan bahasa baku.

''Kita akan mengambil keputusan bahawa pengajaran bahasa baku itu tidak perlu lagi dilaksanakan kerana bahasa baku ini (sebutannya) sebenarnya berbeza dengan bahasa biasa,'' katanya.

Mengulas lanjut, Musa menegaskan, arahan kepada sekolah-sekolah itu hanya melibatkan aspek sebutan tetapi dari segi istilah dan ejaan, ia masih lagi menggunakan bahasa baku.

Musa yang baru menerajui Kementerian Pendidikan dalam rombakan kabinet pada Disember lalu mengakui memang terdapat guru yang tidak menggunakan bahasa baku semasa mengajar para pelajar mereka.

''Saya tidak setuju kalau bahasa itu tidak baku, kita akan ke belakang, ini cuma dari segi sebutan sahaja kerana sebutan itu bukanlah sebutan yang biasa digunakan, sebutan baku yang digunakan itu seolah-olah sebutan artificial (tiruan),'' ujarnya.

Ditanya sama ada kabinet telah membincangkan keputusan tersebut dengan DBP sebelum ini, Musa berkata, beliau tidak pasti tetapi keputusan itu dibuat pada peringkat kabinet.

Tiada ulasan: