27 Januari 2010

Mansuh Sebutan Baku di TV, Radio Kekal

Petikan Akhbar 11
Mansuh Sebutan Baku di TV, Radio Kekal
UM 27/1/2000, Oleh Zulkifli Jalil
KUALA LUMPUR 26 Jan. - Kabinet hari ini bersetuju mengekalkan keputusan memansuhkan penggunaan sebutan baku bahasa Melayu di semua stesen televisyen dan radio milik kerajaan dan swasta yang diperkenalkan pada 1988.

Bagaimanapun arahan memansuhkannya dalam pengajaran di sekolah ditangguhkan dan akan diputuskan Rabu depan sementara menunggu laporan menyeluruh daripada Kementerian Pendidikan.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan memahami pada waktu ini rakyat Malaysia tidak menerima secara menyeluruh penggunaan sebutan baku berkenaan.

Kata beliau, kajian semula penggunaan sebutan baku dibangkitkan dalam mesyuarat kabinet minggu lalu setelah kerajaan mendapati sebutan itu masih tidak diterima tetapi yang popular dan disenangi ialah sebutan biasa, mirip sebutan Johor-Riau.

''Rakyat masih lagi tidak menerima sebutan secara baku. Di RTM, perkara ini tidak pernah menjadi isu. Mereka gunakan bahasa Melayu standard walaupun TV3 menggunakan sebutan baku,'' katanya. (Pandainya Pak Lah!)

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) pula khuatir ia akan menimbulkan percanggahan dengan institusi pendidikan pelajar yang selama ini diarah menggunakan bahasa baku sejak 1998.

Keputusan kabinet itu bagaimanapun dialu-alukan oleh tokoh budayawan dan bahasa tempatan.

Dekan Fakulti Bahasa dan Linguistik Universiti Malaya (UM), Prof. Asmah Omar, yang menyokong langkah itu membangkitkan kekhuatiran bahawa sistem sebutan baku yang diamalkan sejak 1988 itu boleh melenyapkan identiti bahasa Melayu asal yang digunakan sejak zaman berzaman.

Menurut Abdullah, kabinet diberitahu stesen penyiaran ntv7 telah bersetuju mengikut langkah gaya sebutan bahasa Melayu di RTM.

Bagaimanapun pendirian TV3 yang mempelopori penggunaan sebutan baku dalam bidang penyiaran tidak diketahui.

Mengulas lanjut Abdullah berkata, Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohamad, telah memaklumkan kepada kabinet hari ini mengenai kajian yang sedang dijalankan oleh pihaknya sama ada mahu mengekalkan penggunaan sebutan bahasa Melayu di sekolah atau sebaliknya.

''Kabinet setuju untuk mendengar laporan daripada beliau dalam mesyuarat akan datang dan akan membuat keputusan menyeluruh,'' katanya.

Sementara itu, Khalil ketika ditemui mengesahkan ntv7 telah menyatakan persetujuan menuruti jejak RTM manakala TV3 sedang menunggu garis panduan daripada Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia.

Tiada ulasan: