25 Januari 2010

Sebutan Baku: DBP Minta Timbang Semula

Petikan Ahbar 8
DBP Minta Timbang Semula
UM 25/1/2000,  Oleh Lawrence Quek

KUALA LUMPUR 24 Jan. - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) meminta kerajaan menimbangkan secara mendalam keputusan untuk menghapuskan sebutan baku di stesen-stesen penyiaran dan di sekolah-sekolah.

Pengerusi Lembaga Pengelolanya, Datuk Ab. Rahim Abu Bakar berkata, pertimbangan semula wajar memandangkan sistem sebutan baku yang diamalkan sejak 1988 sudah diterima oleh masyarakat negara ini terutamanya di kalangan generasi muda.

Sehubungan itu ujarnya, DBP akan menghantar satu memorandum kepada Menteri Pendidikan mengenainya dengan segera.

Ab. Rahim menambah, sebutan baku diamalkan bukan untuk menimbulkan kesukaran, sebaliknya sebagai usaha membina tamadun dan bangsa Malaysia.

''Hari ini Lembaga Pengelola DBP semasa mesyuarat telah membincangkan keputusan jemaah menteri mengenai sebutan baku bahasa Melayu selama hampir tiga jam. 'Kami turut membincangkan tentang erti pembakuan bahasa itu sendiri,'' katanya ketika ditemui Utusan di pejabatnya petang ini.

Menurut Ab. Rahim, DBP menghantar memorandum kepada Menteri Pendidikan kerana menganggap keputusan jemaah menteri akan memberi implikasi ke atas usaha memartabatkan bahasa Melayu.

Katanya, badan itu tidak mahu bercanggah pendapat dengan kerajaan berhubung keputusan tersebut dan berharap perbincangan dapat diadakan.

Beliau memberitahu, DBP berharap mendapat penjelasan lanjut berhubung keputusan tersebut memandangkan pihaknya belum mendapat kertas kabinet mengenai cadangan pemansuhan itu.

Ab. Rahim menambah, sebagai badan yang bertanggungjawab terhadap bahasa dan sastera, DBP sedia mengadakan rundingan.

''Kami mahu melaksanakan peranan sesuai dengan akta dan pada masa yang sama tidak mahu lari dari aspirasi kerajaan berhubung bahasa Melayu. 'Lagipun kami tidak tahu lagi apa rasional keputusan jemaah menteri dan berharap rundingan dapat dijalankan,'' jelasnya.

Tiada ulasan: