25 Januari 2010

Sistem Baku Tidak Berkesan - Utusan

Petikan Akhbar 7
SISTEM BAKU TIDAK BERKESAN
UM 25/1/2000

SEJAK 11 tahun lalu apabila sistem sebutan baku bahasa Melayu diperkenalkan kepada rakyat Malaysia, stesen televisyen TV3 menjadi pelopor kepada kaedah sebutan baru itu.

Sehingga kini TV3 masih menggunakan sebutan tersebut di semua programnya - berita, majalah, sukan dan sebagainya. Apakah pengacara di stesen TV3 itu sendiri seorang penutur bahasa Melayu baku? Sebutan tersebut pada hakikatnya hanyalah gaya bahasa penyiaran stesen (house style) semata-mata.

Sebaik sahaja pengacara itu beralih muka dari kamera, sebutannya akan berubah. Tiada lagi sebutan baku dan beliau akan bertutur seperti yang biasa kita ucapkan saban hari. Umumnya di Malaysia, kita lebih selesa bertutur menggunakan sebutan Melayu Johor-Riau ataupun dialek daerah masing-masing. Begitu juga di bidang pendidikan, pelajar hanya menggunakan sebutan baku di bilik darjah (untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia sahaja), tetapi di luar mereka dengan gaya bahasa tersendiri. Generasi 11 tahun yang melalui sistem sebutan baku itu gagal mengamalkan kaedah ini.

Mereka tidak langsung menggunakan sebutan yang dianggap janggal dengan lidah rakyat negara ini.

Contoh-contoh itu memberi gambaran kepada kita bahawa selama ini sistem itu tidak berjaya mengubah bahasa pertuturan rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Justeru, langkah kabinet mengarahkan semua stesen radio dan televisyen milik kerajaan dan swasta tidak menggunakan sebutan itu lebih bertujuan untuk menyelaraskan kepada satu sistem sebutan yang lebih praktikal dan pragmatis dengan budaya dan cara hidup masyarakat negara ini.

Kita jangan menipu diri sendiri mengatakan bahasa Melayu baku itulah sebutan bahasa Melayu standard untuk negara ini sedangkan hakikatnya tidak begitu.

Sebelas tahun, sejak pelaksanaannya, jika dikira dari segi usia bukanlah satu tempoh yang pendek. Jika Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempersoalkan tindakan kerajaan itu, ia adalah satu langkah yang kurang bijak. Kitalah yang sepatutnya bertanya kepada badan bahasa itu mengapa tanggungjawab yang diberikan kepadanya untuk menasionalkan sebutan baku itu gagal dilaksanakan? (Penulis gagal mengemukakan bukti. Penulis menyarankan, yang gagal perlu dibunuh.)

Kita tidak pasti apa yang dilakukan oleh DBP selama ini untuk memartabatkan sebutan baku itu, tetapi yang pasti tiada siapa pun yang menggunakan sebutan berkenaan pada percakapan hariannya. (Penulis tidak melakukan penyelidikan.)

Kita masih menggunakan sebutan Melayu Johor-Riau yang sepatutnya menjadi identiti bahasa Melayu Malaysia. Rakyat Indonesia yang berada di negara ini sendiri terikut-ikut dengan identiti sebutan Melayu Johor-Riau itu. Bagi rakyat kebanyakan, itulah sebenarnya identiti bahasa Melayu kita.

Ramai yang beranggapan isu bahasa Melayu di negara ini menjadi kompleks kerana ia "dipersukarkan" (?)oleh sarjana-sarjana bahasa yang mahu menerapkan sistem itu dan ini mengikut kehendak dan cita rasa sendiri. Sepatutnya soal bahasa dipermudahkan dan hanya diperkembangkan berdasarkan identitinya yang asal, bukan mengubah.

Jika ada pihak bertanyakan mengapa baru sekarang langkah kabinet itu mahu diambil, jawapannya ialah sistem sebutan itu tidak berkesan. (Jawapan Pak Pandir.)

Menteri Penerangan, Tan Sri Khalil Yaacob ketika menjawab rasionalnya tindakan itu diambil berkata, ''rakyat negara ini memerlukan gaya ungkapan dan gaya bahasa yang mudah difahami oleh rakyat khususnya para penonton siaran televisyen.'' (Rakyat atau Kabinet yang membenci akan seseorang?)

Apa sekalipun, isu bahasa ini tidak perlu diperpanjangkan kerana ia bukan melibatkan satu perubahan kepada struktur bahasa itu keseluruhannya. Ia hanya melibatkan soal sebutan.

Tiada ulasan: