25 Januari 2010

Sebutan Baku "Mengada-ada" - Azah Aziz

Petikan Akhbar 6
Sebutan Baku "Mengada-ada"
UM 25/1/2000, Oleh Azah Aziz

TAHNIAH kepada jemaah menteri kerajaan Malaysia yang pada persidangan Rabu lalu memutus untuk "memansuhkan penggunaan sebutan baku oleh semua stesen TV dan radio milik kerajaan dan swasta kerana ia tidak menggambarkan realiti berbahasa penduduk di negara ini".

Sebutan baku diperkenalkan secara rasmi di Malaysia pada tahun 1988 dengan penggunaannya dalam bidang penyiaran dipelopori oleh TV3 dan pada tahun yang sama Kementerian Pendidikan turut memperkenalkan sebutan baku di sekolah rendah dan menengah. Sesungguhnya dirasakan ganjil stesen swasta TV3 mempelopori penggunaan sebutan baku sedangkan RTM kepunyaan kerajaan sendiri tidak berbuat demikian. Siapalah TV3 maka ia merasa layak dan berhak berbuat demikian?

Penggunaan sebutan baku di TV3 tidak pula menyeluruh dan hanya ketara dalam penyampaian warta berita. Dalam kebanyakan rancangan lain juruacara atau pengulas saja yang menggunakan sebutan baku sedangkan orang yang diwawancara atau ditemu bual - sama ada orang korporat, petani atau nelayan di kampung - semuanya tetap terus bertutur menurut kebiasaan masing-masing.

Maka hasilnya begitu bercampur-aduk, bercelaru, kacau-bilau dan bunyinya pula begitu kaku, janggal dan sumbang dengan segala kepalsuannya kerana ia dipaksa-paksa, dibuat-buat dan diadakan-adakan. Inilah yang dimaksudkan dengan istilah 'mengada-ada'. Bagaimanapun, segala ini boleh disifatkan sebagai satu percubaan atau uji kaji atau eksperimen - yang ternyata telah pun gagal kerana dalam masa 12 tahun yang lalu, orang ramai tidak terpengaruh dan tidak tertarik hati untuk bercakap dengan sebutan baku, kecuali mungkin segelintir orang akademik dan sasterawan.

Sebenarnya dalam tahun 50-an telah ada percubaan untuk mengetengahkan sebutan baku yang dipelopori oleh sekumpulan kaum penulis yang menggelar diri mereka Angkatan Sasterawan 50, ringkasnya Asas 50. Tetapi usaha mereka telah gagal mendapat sokongan ramai.

Buat beberapa lama gaya bercakap dengan sebutan yang mirip kepada Bahasa Indonesia itu hanya menjadi ikutan penyokong dan ahli Asas 50 saja. Orang lain menganggapnya sebagai gaya bercakap segelintir golongan elit.

Satu peninggalan dari zaman itu ialah pendeklamasian sajak moden dengan gaya sebutan baku dan ini masih kekal hingga hari ini di sesetengah kalangan. Apakah kita orang Melayu merupakan satu-satunya bangsa di muka bumi ini yang mahu cuba mengubah cara kita bercakap?

Dan adakah kita didorong berbuat demikian kerana rasa rendah diri atau hina diri maka kita sentiasa merasakan bahawa budaya warisan kita itu tidak bermutu, tidak sempurna dan kerana itu kita harus sentiasa membuat perubahan ke atasnya? Ini telah dan sedang berlaku dalam pelbagai bidang. Seperti kita cuba mengubah gaya kita bercakap, begitulah kita cuba mengubah pakaian kita, tarian kita, nyanyian kita dan macam-macam lagi yang akhirnya akan melenyapkan jati diri kita. Kenapakah kita tidak upaya berbangga dengan segala warisan kita yang sebahagiannya telah pun bertahan sejak berkurun-kurun lamanya?

Berhentilah menganiayai budaya dan bahasa warisan bangsa! Akhir kata, izinkan saya mengemukakan serangkap pantun Melayu untuk renungan pembaca:

Dari mana hendak ke mana?
Tinggi rumput dari padi
Kalau kini kita merana
Ke pangkal jalan kita kembali!

Baris pertama pantun ini bertanya kepada orang Melayu: Tahukah kita tentang asal-usul dan akar umbi kita dan tahukah kita ke mana kita hendak menuju?

Baris kedua berupa kias ibarat yang biasa terdapat dalam pantun Melayu lama. Ia menyuarakan kebimbangan bahawa sesuatu yang 'tak kena' telah pun berlaku. Masakan rumput boleh tinggi dari padi? Baris ketiga mengandungi kehalusan orang-orang Melayu dalam mengemukakan cadangan. Dan merana pula memaksudkan suatu penyakit yang telah lama dideritai tetapi tak mahu sembuh. Baris keempat dan terakhir memberikan suatu nasihat dari budaya tua alam Melayu yang menyarankan agar orang yang sesat di hujung jalan hendaklah kembali ke pangkal jalan. Inilah nasihat terbaik buat orang Melayu pada hari ini. Apakah kita telah sesat selama ini? Ataupun disesatkan?

Tiada ulasan: