20 April 2011

Timbalan Perdana Menteri Selasa Menggunakan Istilah “Bahasa Melayu”


Pada hari ini, 20 April 2011 berlangsung majlis sambutan kunjungan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, YAB Tan Sri Muhyiddin Haji Mohd Yassin ke Beijing Foreign Studies University (ke BFSU) dalam rangka kunjungan rasminya ke Republik Rakyat China. Penyandang Pertama Kursi Pengajian Melayu Kerajaan Malaysia di BFSU, Profesor Dr. Haji Awang Sariyan memberikan gambaran sambutan itu dalam blognya. Antara lain beliau menulis:

Malah dalam hal istilah “bahasa Melayu” dan “bahasa Malaysia” yang masih menjadi polemik di Malaysia, beliau tampaknya secara agak tekal menggunakan istilah “bahasa Melayu”. Apabila sesekali beliau tersebut istilah “bahasa Malaysia”, dengan segera beliau membetulkannya dengan berkata, "... maksud saya bahasa Melayu."

Beliau juga menulis, “Usaha memartabatkan bahasa kebangsaan dalam majlis antarabangsa seperti itu patut dicontoh oleh para pemimpin dan para pentadbir semua sektor awam.”

Saya berharap, harapan ini dan yang seumpamanya didengar oleh para pemimpin dan para pentadbir. Saya yakin Profesor Dr. Haji Awang Sariyan pernah dan akan terus menyatakan harapan ini dan yang seumpamanya melalui ceramah, tulisan, memorandum dan sebagainya. Kita memerlukan lebih banyak rakan yang dapat menyampaikan hasrat murni kita melalui media di bawah urus tadbir mereka.

Saya mencadangkan agar pengunjung membaca tulisan Profesor Dr. Haji Awang Sariyan di blog Kembara Bahasa. Perbincangan di Facebook: Klik di sini. Masukan yang berkaitan: Klik di sini.

Tiada ulasan: