01 Mac 2012

Saya Mandi di Hilir

1. Sungguh, saudara; manusia lemah. Kata orang tua-tua, bumi mana yang tidak ditimpa hujan?

2. Ustaz saya pernah berkata, ada adab murid dengan guru. Secara umum, murid perlu mengalah. Kata ustaz, murid memang boleh “membetulkan guru” tetapi hendaklah secara berhemah seperti menarik rambut dalam tepung atau seperti memalu ular dalam benih: ular biar mati, benih jangan rosak. Guru saya pula pernah menasihati saya, apabila kamu masuk ke kampung orang, "berjalan di tepi-tepi, benang arang orang jangan dipijak, duduk di tapak tangga, mandi di hilir, berdiri di luar-luar gelanggang”.

3. Saya suka akan seni kata nasyid “Alangkah Sepinya Dunia Ini”. Antara seni kata nasyid itu termasuklah “kesalahan yang sedikit dibesar-besarkannya, yang besar apatah lagi”.

Tiada ulasan: