29 Oktober 2012

Sandakan, 1980 – 1984

Sabah Tempat Bermain
Haji Shamad @Ahmad Nurawi Abas
Dalam seminggu dua lagi, saya akan mengakhiri catatan peristiwa di Papar pada tahun 1979. Selepas itu, insya-Allah, saya akan menulis catatan kenang-kenangan semasa di Maktab Perguruan Sandakan (MPS) dari bulan Januari tahun 1980 hingga bulan Disember tahun 1984. Catatan sejak saya tiba di Labuan pada 20 September 1971 hingga saya meninggalkan Sandakan pada bulan Disember 1984, saya namakan “Sabah Tempat Bermain”. Kenang-kenangan selama lebih 19 tahun di Bukit Langsat tidak termasuk dalam catatan itu. Jikalau masih ada umur dan upaya, kenang-kenangan itu, insya-Allah, saya nukilkan dalam siri yang tersendiri.

Dalam lampiran 1 terdapat seni kata lagu “Maktab Perguruan Sandakan”. Saya masih boleh menyanyikan lagu itu. Tuan/puan, khususnya mantan pensyarah dan bekas pelajar MPS, masih mampu menyanyikan lagu rasmi maktab kita?

Haji Tanalol Haji Liwangsa
Usaha mengingat peristiwa lama lebih mudah apabila kita merenung gambar, majalah, sijil atau benda lain. Benda-benda itu memang pernah ada. Pada tahun 1985, sebelum saya berpindah ke rumah sewa di Desa Rasah, Seremban, saya tinggal di rumah ibu saya. Benda-benda itu dan barangan peribadi lain, termasuk dokumen dan cenderamata nostalgik, tersimpan dalam almari dan laci meja yang sudah ada sejak saya awal remaja. Almari dan meja itu serta kesemua kandungannya menjadi abu apabila rumah ibu saya terbakar pada tahun 1986. Jadi, rasanya wajar saya memohon bantuan rakan mantan pensyarah dan bekas pelajar MPS agar memberikan sambutan yang sewajarnya untuk memudahkan saya mengingat manusia dan peristiwa di MPS. Gambar, seperti yang dimuat naik oleh Tuan Haji Tanalol, halaman majalah maktab, apa-apa benda lain dan pelengkapan lampiran 2 juga akan membantu saya menghidupkan kenang-kenangan.

Sambutan tuan/puan saya ucapkan terima kasih yang setinggi-tingginya. Mudah-mudahan Allah membalas jasa baik tuan/puan.

1983, di rumah panjang berhampiran Gua Niah, Sarawak.
Lampiran 1
Maktab Perguruan Sandakan

MPS itulah nama maktab kami
melahirkan pendidik bangsa
beriman, tenang dan berdedikasi
penuh yakin menabur jasa.

Ilmu dipelajari
Bekalan masa depan
dengan jiwa dan semangat berani
tabah menghadapi cabaran.

Itulah Maktab Perguruan Sandakan
berjasa kepada negara
ramai pendidik telah dilahirkan
bagai lampu dalam gelita.

Lampiran 2
Di Facebook.

Tiada ulasan: