14 Januari 2009

Memecahkan Ruyung Ilmu

Refleksi Kerja Kursus Bahasa Melayu Akademik
Catatan Mohd Isa bin Abd Razak

Dalam kurikulum Bahasa Melayu Akademik (BMA) di institut pendidikan guru (IPG) terdapat kursus morfologi dan sintaksis. Kursus morfologi bertujuan membolehkan pelajar mentakrif, mengkategori dan membandingbezakan perkataan mengikut bentuk dan golongan kata. Antara tujuan kursus semantik pula ialah membolehkan pelajar memberikan tafsiran dan makna yang tepat terhadap sesuatu penyataan. Penyataan itu dapat berupa perkataan, frasa atau ayat.

Satu projek diberikan kepada pelajar untuk mencapai tujuan yang dinyatakan itu. Tajuk projek ialah "Pengumpulan dan Penganalisisan Perkataan daripada Majalah dan Akhbar". Melalui tugasan itu pelajar mengaplikasikan ilmu morfologi dan semantik yang telah dipelajari dalam bilik kuliah.

Satu daripada komponen projek itu ialah penulisan refleksi. Pelajar dikehendaki menghasilkan refleksi yang panjangnya lebih kurang 250 patah perkataan. Di bawah ini ialah satu contoh refleksi projek itu.

Refleksi ini pernah disiarkan di Grup_PM dan terdapat di arkib e-grup itu. Refleksi di e-grup itu hanya dapat diakses oleh ahli e-grup. Refleksi ini diterbitkan pula di sini agar dapat diakses oleh sesiapa sahaja, khususnya pelajar semester pertama di IPG. Manfaatkanlah.

Memecahkan Ruyung IlmuOleh Reccyka Bonar, Danial @Faiz Ngah, dan Cory Joanes

KALAU tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Demikian jugalah halnya dengan kerja kursus berasaskan ilmu (KKBI) untuk mata pelajaran Bahasa Melayu Akademik (BMA) yang diberikan kepada kami sebagai pelajar kursus persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP). Kami menanganinya dengan sepenuh hati dan bersungguh-sungguh. Natijahnya, banyak manfaat yang kami peroleh sepanjang menyelesaikan KKBI itu.

Manfaat yang sangat jelas ialah, kami dapat mengukuhkan ilmu pengetahuan kami, khususnya dari segi perbendaharaan kata. Kami memperoleh banyak perkataan baharu daripada majalah dan akhbar. Seterusnya, kami memperoleh pengalaman baharu semasa menganalisis perkataan-perkataan itu dari segi semantik dan morfologi. Sesungguhnya, melalui aktiviti ini kami berjaya meluaskan pandangan kami terhadap sesuatu perkataan.

Selain itu, kami dapat mengaplikasikan ilmu yang kami pelajari dalam kuliah morfologi dan semantik. Selama pembelajaran dalam kuliah, kami hanya mengetahui teorinya tetapi dengan adanya kerja kursus ini kami dapat mempraktikkan apa-apa yang telah dipelajari. Mempraktikkan teori, walaupun sukar, merupakan satu cara mengukuhkan ilmu. Kami berasa seronok melaksanakannya.

Seterusnya, semasa melaksanakan kerja kursus ini kami juga dapat meningkatkan kemahiran sosial sesama kami. Oleh sebab kerja kursus ini dilakukan secara berkumpulan, kerjasama antara ahli kumpulan adalah sangat penting. Kami sangat bersyukur kerana kerjasama itu dapat dilihat pada setiap ahli kumpulan kami. Kami sama-sama bekerja, memerah otak dan menyumbangkan idea demi menyempurnakan tugasan yang diamanahkan.

Rumusannya, setelah bersusah payah, tugasan ini dapat disempurnakan. Kami amat berpuas hati dan berbangga dengan hasil usaha kami. Kami berkeyakinan pengalaman menyempurnakan KKBI ini dapat kami manfaatkan untuk meningkatkan kualiti tugasan kami pada semester-semester yang akan datang dan seterusnya pada peringkat ijazah kelak

2 ulasan:

RECCYKA berkata...

adakah refleksi ini ditulis aoleh saya dan kumpulan saya??ada juga kenangan di IPKS ya.

Mohd Isa Abd Razak berkata...

Salam Reccyka,

Ini memang refleksi kumpulan saudari yang sudah saya sunting. Refleksi ini menjadi rujukan beberapa banyak pengunjung.

Terima kasih kerana sudi singgah di sulap ini. Jikalau ada refleksi/penulisan yang baik, silakan berkongsi di sini. Salam untuk rakan-rakan saudari yang sempat ditemui. Saudari dan rakan-rakan adalah sebahagian daripada sumber inspirasi penulis blog ini. Teruskan usaha penggalian ilmu.

Terima kasih sekali lagi.