17 April 2009

BAHASA dan Bahasa Rasmi di Sabah

Maklumat yang di bawah ini diperoleh daripada buku Memoir Karyawan Tamu DBP Cawangan Sabah, Harun Haji Salleh, Rumah Limas Rumah Pusaka (RLRP) karangan Harun Haji Salleh terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada tahun 2005.

1970 Angkatan Persuratan Melayu Sabah (APMS) dan Persatuan Penulis Sabah (PERPESA) sudah wujud.

1970, 15 Mac … Pertemuan AJK APMS dengan AJK PERPESA (termasuk Harun Haji Salleh) di rumah Encik Johari Alias di Tanjong Aru. Encik Dzulkifli Abdul Hamid (USNO) berpidato tentang politik dan bahasa dalam mesyuarat ini. Inti sari: APMS perlu bergabung dengan PERPESA dan bekerjasama dengan Sabah National Youth Association (SANYA) dan Kesatuan Guru-guru Kerajaan Sabah (KGKS). Gabungan dipersetujui dan dinamakan Badan Bahasa Sabah (BAHASA).

“Daripada apa yang telah diucapkan dengan panjang lebar oleh Encik Dzulkifli itu, aku dapat menyimpulkan bahawa beliau bersungguh-sungguh menekankan agar bahasa Melayu dapat diterima sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran negeri selewat-lewatnya menjelang tahun 1973.” RLRP, halaman 335.

1970, 4 Ogos … Seminar Bahasa dan Sastera di Kota Kinabalu dihadiri oleh perwakilan muda dan tua 23 cawangan BAHASA. “Fokus seminar dari awal hingga akhir banyak tertumpu pada desakan agar penggunaan bahasa Melayu di Sabah dipercepat. Boleh dikatakan setiap perwakilan daripada merata cawangan menyuarakan desakan yang sama.” RLRP, halaman 343.

1971, 1 Januari … Mesyuarat Agung 1 BAHASA.

1973, 15 September … Sempena 10 Tahun Sabah dalam Malaysia, diadakan Hari Sastera selama seminggu di Kota Kinabalu. “Acara kemuncaknya ialah perasmian penggunaan bahasa Malaysia di Sabah yang disempurnakan oleh Ketua Menteri ketika itu iaitu Datu Haji Mustapha di Dewan Pusat Pembangunan Masyarakat pada pagi 16 September 1973.” RLRP, halaman 356.

2 ulasan:

Romantic berkata...

salam kenal dari kalimantan indonesia,
saya seorang guru
kunjungi juga blog saya, terimakasih

Mohd Isa Abd Razak berkata...

Salam disambut. Saya senang sekali melihat isi blog saudara. Insya-Allah, saya akan mengikutinya dari semasa ke semasa. Wassalam.