Tajuk: Memoir Anak Sisa Peperangan
Penulis: R.M. Jasni
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun Terbit: 2006
Pengulas: Mohd Isa bin Abd Razak
Memoir Anak Sisa Peperangan menggambarkan kesukaran hidup yang dihadapi oleh R.M. Jasni sebelum, semasa dan selepas peperangan. Dia memulakan siri gambaran kesukaran hidup itu dengan mengimbas keperitan hidup ayahnya, seorang pemuda kampung, etnik Kadazan, dari Papar. Semasa remaja, pemuda kampung itu membanting tulang di sawah, di bawah panas terik mentari. Kemudian, pemuda kampung itu mendapat kerja sebagai boy dengan satu keluarga Inggeris. Dalam satu lawatan kerja ke Keningau, pemuda kampung itu berkenan dengan seorang gadis Murut. Mereka berkahwin dan wanita Murut itu mengikut suaminya berhijrah ke Jesselton. Hasil perkahwinan mereka, pada 4 Mei 1936 lahirlah seorang bayi lelaki. Bayi itu diberi nama Rasan Majanun Jasni – kemudiannya terkenal dengan nama R.M. Jasni. Jasnilah satu-satunya zuriat pasangan itu.
Pedoman Bahasa: | Semua | MIAR | DBP | DB | PB | DS | KNB | JPEG || Kesantunan | Salam || Jawi || Pautan: | Scribd | Cikgu | Jawi | IPGMKgu | KBBI | Munsyi || Profil Penulis | Hak Cipta || Puisi: Sambung-menyambung | Hanya Sulap | Kebun Kecil Bahasa || Kembali ke Laman Terkini || Pautan Istimewa: | Soal Jawab Bahasa | Pendidik | Persatuan Pendidik BM |
25 Februari 2011
24 Februari 2011
Ilmu Mengarang Melayu
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
![]() |
Kulit buku terbitan 1965 sudah hilang. Saya membuangnya kerana sebahagian besar kulit buku itu dimakan oleh Momot (arnab Si Ati). |
Pada tahun 1962, Za‘ba meminda dan membaiki IMM. Versi yang sudah dipinda itu menggunakan tulisan Rumi dan diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Saya memiliki IMM versi Rumi cetakan tahun 1965. Saya memperolehnya di Kedai Buku K Bali di Tanjung Aru, Kota Kinabalu pada tahun 1972. Sejak tahun 1972 itu, saya belum berasa bosan membelek dan merujuki IMM.
Profesor Dr. Asmah Haji Omar mengusahakan IMM Edisi Ejaan Rumi Baharu dan diterbitkan oleh DBP pada tahun 2002. Dalam edisi ini terdapat juga esei pengenalan tentang IMM oleh Profesor Dr. Asmah.
IMM menghuraikan peraturan karang-mengarang. Za‘ba membicarakannya dalam dua bahagian, iaitu “Pokok-pokok Besar dalam Latihan Mengarang” dan “Cabang-cabang yang Tinggi”.
Dalam bahagian pertama, beliau menghuraikan hal-hal yang perlu diketahui oleh pengarang untuk menghasilkan karangan. Bahagian ini terdiri daripada “permulaan” dan lapan bab. Pada hemat saya, panduan yang terdapat dalam bahagian ini masih wajar menjadi renungan dan panduan kita.
Sebagai contoh, Za‘ba menyatakan, “yang dikatakan karangan sebenar-benarnya ialah yang tersusun daripada beberapa ayat dengan betul.”
Petikan pendek ini dapat menjadi bahan renungan dan perbincangan kita, malah berkemungkinan menjadi bahan polemik apabila dikaitkan dengan kecenderungan pengguna bahasa Melayu menghasilkan ayat yang “tidak berapa betul” atau cacamarba dalam komunikasi bertulis.
Dalam bahagian kedua, beliau mengetengahkan unsur penting yang perlu dikuasai oleh pengarang. Bahagian ini terdiri daripada lapan bab juga. Antara perkara yang beliau huraikan ialah peribahasa, ragam bahasa dan karangan berangkap seperti pantun dan syair.
Seperti bahagian pertama, butiran yang terdapat dalam bahagian kedua ini juga masih wajar menjadi renungan dan panduan kita, khususnya generasi muda. Sekadar contoh, generasi muda wajar meneliti huraian Za‘ba tentang pantun. Hal ini dikatakan demikian kerana pengguna bahasa Melayu, termasuklah generasi muda, sangat meminati pantun. Pada hemat saya, huraian tentang pantun yang terdapat dalam buku ini dapat membantu peminat pantun untuk mempertingkatkan mutu pantun masing-masing.
Saya mendapati penulis-penulis buku, khususnya yang berkaitan dengan karang-mengarang, merujuki buku IMM. Sebagai pencinta bahasa Melayu, pendidik dan pelajar, kita juga wajar merujuki buku ini. Jadi, elok benarlah buku ini berada di rak buku di rumah kita.
18 Februari 2011
Si Bongsu, Anak Dagang
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Memandu Kancil dari Kimanis,
Melalui Papar menuju ke Libang;
Masa kecil semuanya manis,
Pabila besar dialun gelombang.
Melalui Papar menuju ke Libang;
Masa kecil semuanya manis,
Pabila besar dialun gelombang.
14 Februari 2011
12 Februari 2011
Bahasa Jiwa Bangsa
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
“Bahasa Jiwa Bangsa” bermaksud bahasa sebagai milik mutlak sesuatu bangsa yang menjadi identiti kebangsaan. Sesungguhnya bahasa itu menunjukkan jati diri sesuatu bangsa. Bahasa melambangkan bagaimana sesuatu bangsa itu menggunakan bahasa sebagai alat komunikasi, perpaduan untuk saling memahami dan bahasa itu digunakan sebagai bahasa ilmu sesuatu bangs. Kekuatan bahasa itu juga menunjukkan kuatnya sesuatu bangsa.
Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dicipta pada tahun 1952, di Kuala Kangsar, Perak oleh empat orang Ahli Lembaga Pembangun Sastera Perak (LEPAS) iaitu Encik Khalid Abas, Penolong Setiausaha LEPAS, Encik Omar Nordin Setiausaha Penerbitan LEPAS, Encik Fadhil Khalik dan Encik Zulkifli Muhammad. (Sumber rujukan: majalah Dewan Bahasa, Jun 2006)
Kedua-dua perenggan yang di atas dipetik daripada nota Facebook Bulan Bahasa Kebangsaan bertarikh 31 Januari 2011.
10 Februari 2011
Langit Terbelah
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
084 Al-Insyiqaq
Surah ini menerangkan peristiwa kehancuran alam pada hari kiamat.
Di dunia ini, manusia bertungkus-lumus menjalani kehidupan. Semua perlakuan mereka tercatat dalam buku amal masing-masing. Di akhirat, mereka akan mengetahui apa-apa yang tercatat dalam buku itu.
Sesiapa yang menerima buku amalnya dengan tangan kanan akan berhadapan dengan hisab yang mudah. Kemudian, dia menemui keluarganya (yang beriman) dengan gembira.
Sebaliknya, sesiapa yang menerima buku amalnya dari sebelah belakang (kiri), akan meraung. Dia akan menanggung azab. Itulah akibat kekufuran dan ketidakpercayaannya pada hari akhirat dan hari pembalasan.
Surah ini menerangkan peristiwa kehancuran alam pada hari kiamat.
Di dunia ini, manusia bertungkus-lumus menjalani kehidupan. Semua perlakuan mereka tercatat dalam buku amal masing-masing. Di akhirat, mereka akan mengetahui apa-apa yang tercatat dalam buku itu.
Sesiapa yang menerima buku amalnya dengan tangan kanan akan berhadapan dengan hisab yang mudah. Kemudian, dia menemui keluarganya (yang beriman) dengan gembira.
Sebaliknya, sesiapa yang menerima buku amalnya dari sebelah belakang (kiri), akan meraung. Dia akan menanggung azab. Itulah akibat kekufuran dan ketidakpercayaannya pada hari akhirat dan hari pembalasan.
31 Januari 2011
Sambung-menyambung
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Bersama-sama kita menintakan kasih
membariskan aksara pada kertas putih
melestarikan jiwa bahasa ibunda
sambung-menyambung setiap masa.
Bersama-sama kita menyegarkan cinta
merimbunkan kata di medan sastera
menebarkan wangi bahasa rakyat
sambung-menyambung setiap saat.
Bersama-sama kita menjajarkan sayang
melenggokkan ayat di laman sesawang
menyerlahkan keramat bahasa pertiwi
sambung-menyambung setiap hari.
Bersama-sama kita membanjarkan syarah
mengungkapkan wacana di dewan kuliah
memancarkan bestari bahasa sendiri
sambung-menyambung tanpa henti.
Bersama-sama kita menggunungkan pustaka
melayarkan bahasa di mayapada
memperteguh maruah bahasa berdaulat
sambung-menyambung sepanjang hayat.
Kita tunjang-menunjang beramai-ramai
menjaga permata sedang dicanai
kurang tambah-menambah, senteng bilai-membilai
bagai kasih akan padi, kita cabut rumpai.
Mohd Isa Abd Razak
Dewan Sastera, Februari 2010
membariskan aksara pada kertas putih
melestarikan jiwa bahasa ibunda
sambung-menyambung setiap masa.
Bersama-sama kita menyegarkan cinta
merimbunkan kata di medan sastera
menebarkan wangi bahasa rakyat
sambung-menyambung setiap saat.
Bersama-sama kita menjajarkan sayang
melenggokkan ayat di laman sesawang
menyerlahkan keramat bahasa pertiwi
sambung-menyambung setiap hari.
Bersama-sama kita membanjarkan syarah
mengungkapkan wacana di dewan kuliah
memancarkan bestari bahasa sendiri
sambung-menyambung tanpa henti.
Bersama-sama kita menggunungkan pustaka
melayarkan bahasa di mayapada
memperteguh maruah bahasa berdaulat
sambung-menyambung sepanjang hayat.
Kita tunjang-menunjang beramai-ramai
menjaga permata sedang dicanai
kurang tambah-menambah, senteng bilai-membilai
bagai kasih akan padi, kita cabut rumpai.
Mohd Isa Abd Razak
Dewan Sastera, Februari 2010
25 Januari 2011
Penjodoh Bilangan dan Ayat Pasif Semu
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Sari “Soal Jawab Bahasa” (SJB), majalah Pelita Bahasa, Oktober 2010.
1. Penjodoh bilangan termasuk dalam aspek tatabahasa. Oleh itu frasa seperti “beberapa peniaga”, “menangkap 20 anjing liar” dan “karangan yang panjangnya 200 perkataan” tidak gramatis. Frasa yang gramatis ialah “beberapa orang peniaga”, “menangkap 20 ekor anjing liar” dan “karangan yang panjangnya 200 patah perkataan”.
2. Dalam bahasa Melayu terdapat ayat pasif semu. Ayat pasif semu bukan berasal daripada ayat aktif. Ayat pasif semu berdiri sendiri. Contohnya, “Kaca yang tajam terpijak oleh Aminah”.
3. Ada juga ayat aktif transitif yang tidak boleh dipasifkan. Contohnya, “Keindahan tempat itu menarik kehadiran pelancong”. Kita tidak boleh menukar bentuk ayat ini menjadi *“Kehadiran pelancong ditarik oleh keindahan tempat itu”.
Tambahan MIAR
Pihak media, khususnya media cetak, cenderung menggugurkan penjodoh bilangan. Pihak media seperti itu ibarat bapa ketam dan kita tidak wajar mengikut ajaran bapa ketam itu.
1. Penjodoh bilangan termasuk dalam aspek tatabahasa. Oleh itu frasa seperti “beberapa peniaga”, “menangkap 20 anjing liar” dan “karangan yang panjangnya 200 perkataan” tidak gramatis. Frasa yang gramatis ialah “beberapa orang peniaga”, “menangkap 20 ekor anjing liar” dan “karangan yang panjangnya 200 patah perkataan”.
2. Dalam bahasa Melayu terdapat ayat pasif semu. Ayat pasif semu bukan berasal daripada ayat aktif. Ayat pasif semu berdiri sendiri. Contohnya, “Kaca yang tajam terpijak oleh Aminah”.
3. Ada juga ayat aktif transitif yang tidak boleh dipasifkan. Contohnya, “Keindahan tempat itu menarik kehadiran pelancong”. Kita tidak boleh menukar bentuk ayat ini menjadi *“Kehadiran pelancong ditarik oleh keindahan tempat itu”.
Tambahan MIAR
Pihak media, khususnya media cetak, cenderung menggugurkan penjodoh bilangan. Pihak media seperti itu ibarat bapa ketam dan kita tidak wajar mengikut ajaran bapa ketam itu.
18 Januari 2011
Ayat Tujuh
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Dalam bukunya, Himpunan Doa dan Wirid Istimewa (Jakarta: PT Dundia Pustaka Jaya, 1982), Dr. Muhammed Hussein menulis:
“Menurut pesan sebahagian ulama, bahawa Ayat Tujuh ini diamalkan sekali pagi, sesudah solat Subuh, dan sekali malam, sesudah Maghrib, insya-Allah memudahkan rezeki dan terpelihara daripada jin dan syaitan dan juga fitnah orang. Juga kasih akan sekalian hamba Allah dan mudah makbul barang apa yang dimaksudkan.
Kalau dibaca kepada yang sakit, insya-Allah segera sembuh. Dan barang siapa membaca ayat tujuh ini tujuh kali berturut-turut dalam sehari, pada waktu tengah hari atau tengah malam, insya-Allah melepaskan Allah akan hutangnya atau apa-apa hajatnya yang berat.”
15 Januari 2011
Pahang Kuat Kuasakan Fatwa 1995
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Pada tahun 1995, Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa merokok haram. Fatwa itu gagal dikuatkuasakan kerana belum diwartakan. Fatwa itu dikuatkuasakan di Pahang pada bulan Disember 2009. Sebelum Pahang menguatkuasakan fatwa itu, Selangor dan Kedah sudah menguatkuasakannya.
10 Disember 2010
Kisah: Ghulam Rela Mati
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
(Cerita ini diceritakan semula secara bebas daripada versi panjang yang terdapat dalam buku Tafsir Al-Azhar, Juzu’ 30, halaman 84 – 94.)
Pada zaman dahulu, ada seorang ahli sihir. Dia sudah tua. Dia bermohon kepada Raja untuk menurunkan ilmunya. Raja menunaikan permintaannya. Baginda memilih seorang remaja yang bernama Ghulam untuk berguru dengan ahli sihir.
Ada seorang pendeta. Rumahnya terletak di antara rumah Ghulam dengan rumah ahli sihir. Setiap pagi Ghulam berguru dahulu dengan pendeta. Selepas itu barulah dia mempelajari ilmu sihir.
Pada zaman dahulu, ada seorang ahli sihir. Dia sudah tua. Dia bermohon kepada Raja untuk menurunkan ilmunya. Raja menunaikan permintaannya. Baginda memilih seorang remaja yang bernama Ghulam untuk berguru dengan ahli sihir.
Ada seorang pendeta. Rumahnya terletak di antara rumah Ghulam dengan rumah ahli sihir. Setiap pagi Ghulam berguru dahulu dengan pendeta. Selepas itu barulah dia mempelajari ilmu sihir.
10 November 2010
Kad Undangan Perkahwinan, Wacana Terindah
Oleh
Mohd Isa Abd Razak
Hari Raya Aidilfitri sudah kita tinggalkan. Cuti sekolah menjelang. Walimatulurus bertandang. Pada bulan November dan Disember jenuhlah kita meraikan raja sehari. Ijab kabul berlangsung juga pada awal tahun Masehi. Pada masa inilah kad undangan perkahwinan akan masuk ke dalam peti surat atau menjenguk pintu rumah kita.
Langgan:
Catatan (Atom)