Pedoman Bahasa: | Semua | MIAR | DBP | DB | PB | DS | KNB | JPEG || Kesantunan | Salam || Jawi || Pautan: | Scribd | Cikgu | Jawi | IPGMKgu | KBBI | Munsyi || Profil Penulis | Hak Cipta || Puisi: Sambung-menyambung | Hanya Sulap | Kebun Kecil Bahasa || Kembali ke Laman Terkini || Pautan Istimewa: | Soal Jawab Bahasa | Pendidik | Persatuan Pendidik BM |
30 September 2009
Pengguna Bahasa Melayu Perlu Mematuhi Peraturan Sopan Santun
….
Langkah balas budi yang paling mudah dalam hubungan sesama manusia adalah dalam bentuk bahasa, iaitu ucapan terima kasih atau tutur kata yang seperti itu yang menyatakan betapa besarnya hati kita mendapat “budi” daripada orang yang berkenaan.
Profesor Emeritus Dato’ Dr. Asmah Haji Omar dalam Kesantunan Bahasa dalam Pengurusan Pentadbiran dan Media (2007: 8 – 9).
Renungan
Hendaknya kita sentiasa berusaha untuk menjelmakan kesantunan berbahasa dalam komunikasi di Internet. Contohnya, kita berusaha menggunakan bahasa yang baku dan sopan dalam penulisan untuk blog, e-grup, dan Facebook. Kita juga berusaha menjaga kesopanan apabila menulis ulasan dalam blog, Facebook dan sebagainya.
Pedoman Bahasa (JPEG) 061. Minda Tokoh, Pejuang, Pencinta Bahasa Melayu.
29 September 2009
Kata Sapaan Cik
27 September 2009
Lagu Bahasa Jiwa Bangsa Kod Tangan
Video ini disunting daripada video yang terdapat di Youtube. Terima kasih kita ucapkan kepada pihak/individu yang mencipta dan memuat naik video itu. Video lain terdapat dalam bar sisi blog ini.
Bulan Raya Aidilfitri
Pada hari perkahwinan, hanya pasangan pengantin dan kaum keluarga terdekat mengambil cuti. Pada Hari Buruh, hanya buruh yang ada majikan bercuti. Buruh persendirian yang mencari ikan di laut, yang mengusahakan padi bukit dan yang membaiki kenderaan terus bertungkus-lumus mencari rezeki. Pada Hari Guru dan Hari Pahlawan, guru dan pahlawan pula terus berkhidmat demi negara. Sebaliknya, ada cuti khas untuk Hari Raya Aidilfitri. Malah, kebanyakan golongan pekerja boleh menambah cuti itu.
Tahun ini guru dan murid bercuti lebih awal daripada yang mereka jangkakan. Cuti mereka berterusan selama sepuluh hari. Mungkin cuti Hari Raya Aidilfitri untuk guru dan murid tahun ini antara yang terpanjang dalam sejarah.
Pada tahun ini, rata-rata kakitangan awam dan swasta bercuti mulai hari Sabtu, 19 Mei 2009. Rata-rata cuti mereka berjumlah sembilan hari. Kebanyakan mereka akan bertugas semula pada hari esok, Isnin, 28 September 2009. Kelmarin, mereka masih memeriahkan suasana hari raya dengan berkunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai yang jauh. Hari ini, ada antara mereka masih meneruskan kunjungan itu.
Sejak beberapa tahun dahulu saya berfikir tentang keistimewaan Hari Raya Aidilfitri. Antara yang kerap saya fikirkan dan saya bincangkan dengan rakan-rakan ialah keistimewaan Hari Raya Aidilfitri berbanding dengan Hari Raya Aidiladha. Rumusan pemikiran dan perbincangan itu, kedua-dua hari raya itu mempunyai keistimewaan yang tersendiri.
Namun, dari segi penggunaan ungkapan “Hari Raya Aidilfitri” dan “Hari Raya Aidiladha” saya belum mendapat kepastian. Perkara yang masih menjadi persoalan ialah penggunaan perkataan “hari” dalam kedua-dua ungkapan itu. Hari Buruh, Hari Guru dan Hari Pahlawan disambut sehari sahaja. Menurut orang yang lebih tua daripada saya, Hari Raya Aidilfitri disambut selama sebulan. Jikalau demikianlah halnya, ungkapan yang wajar kita gunakan ialah Bulan Raya Aidilfitri. Jadi, kita berada dalam suasana hari raya selama sebulan, iaitu sepanjang bulan Syawal.
Adakalanya masyarakat kita terus menghidupkan suasana Hari Raya Aidilfitri selepas bulan Syawal. Saya pernah berada dalam majlis “Sambutan Hari Raya Aidilfitri” selepas bulan Syawal. Penganjur sambutan itu ialah badan kerajaan, pihak swasta dan orang perseorangan. Malah, saya sendiri pernah menjadi petugas utama sambutan seperti itu.
Antara sambutan Hari Raya Aidilfitri di luar bulan Syawal yang sukar saya lupakan ialah sambutan yang diberi nama kongsi raya. Kongsi raya bermaksud, kita bersama-sama menyambut Hari Raya Aidilfitri dan Tahun Baharu Cina dalam satu majlis. Organisasi saya mengadakan sambutan kongsi raya beberapa kali ketika Tahun Baharu Cina tidak jauh latnya dengan Hari Raya Aidilfitri. Antara hidangan dalam majlis itu ialah ketupat, kuih raya dan limau mandarin. Kini, jarak antara sambutan Hari Raya Aidilfitri semakin jauh dan sambutan kongsi raya mulai menghilang.
Saya tidaklah berasa hairan sangat apabila golongan pendidik menyambut Hari Raya Aidilfitri selepas bulan Syawal. Hal ini saya katakan demikian kerana semua pendidik yang saya dampingi biasa menyambut Hari Guru selepas 16 Jun, sedangkan Hari Guru itu adalah pada 16 Mei. Kebiasaan para pendidik ini dapat menjadi alasan untuk kita menyambut Hari Raya Aidilfitri sepanjang bulan Syawal. Jikalau kita bersetuju, wajarlah kita menggunakan ungkapan “Bulan Raya Aidilfitri.”
Seorang rakan saya berkata, kita wajar bersifat luwes apabila menggunakan perkataan. Dia yang pernah mengikuti kuliah semantik menyatakan, makna sesuatu perkataan boleh terlebih atau terkurang. Dalam kes Hari Raya Aidilfitri, “hari” itu boleh bermaksud pada 1 Syawal dan hari-hari seterusnya dalam bulan Syawal. Dalam kes Hari Raya Aidiladha, “hari” itu bermaksud tiga hari, iaitu 10, 11 dan 12 Zulhijah.
Saya ingin membaca pandangan golongan agama (ustaz/ustazah) tentang perkara ini. Jikalau tuan/puan ada maklumat tentang hal ini, catatkan sumber atau pautannya dalam ruangan ulasan.
26 September 2009
Lajis Cucu Tuk Mamat
Lajis jarang datang ke sekolah. Pada suatu masa, dia tidak datang ke sekolah secara berterusan selama dua minggu. Pada minggu yang berikutnya, saya pergi menemui Tuk Mamat. Rupa-rupanya Lajis tinggal di rumah datuknya sebulan lebih sahaja. Selepas itu, bapanya membawanya pulang. Rumah mereka memang jauh dari sekolah saya. Jadi Lajis menghadapi kesukaran untuk datang ke sekolah.
Menurut Tuk Mamat, Lajis ialah anak ketiga. Dia mempunyai empat orang adik yang masih kecil. Ibu bapanya keluar bekerja setiap hari. Kakak sulungnya tidak bersekolah. Kak longnya mengurus rumah dan mengasuh adik-adiknya setiap hari. Kakak ngahnya pula bersekolah setakat darjah satu. Kini kak ngahnya membantu ibu mereka bekerja di ladang.
Ayah Lajis ialah menantu Tuk Mamat. Namanya Deraman. Orang kampung memanggilnya Pak Deraman. Menurut Tuk Mamat, Pak Deraman memang tidak bercadang untuk menyekolahkan Lajis. Pak Deraman memerlukan tenaga Lajis untuk menghidupkan perniagaan mereka.
Lajis menjadi orang kanan Pak Deraman untuk mencari sayur-sayuran hutan seperti pucuk paku, pegaga dan rebung. Mereka juga membeli pisang kapas muda, nangka muda dan sayur-sayuran daripada orang kampung. Selain itu, Lajis juga membantu ayahnya mencari ikan. Mereka memasang lukah dan menjala di sungai. Sungai itu terletak di dalam hutan di hulu kampung mereka.
Adakalanya Lajis mengikut ayahnya mendekut burung ruak-ruak dan punai tanah. Sayuran-sayuran, ikan dan burung itu menjadi dagangan mereka. Mereka memperdagangkan barang-barang itu di sebuah gerai. Gerai itu terletak di tepi jalan utama dua buah bandar, kira-kira lima lapan kilometer dari rumah mereka.
“Sekolah kampung kita ini jauh dari kampung Lajis,” kata saya kepada Tuk Mamat.
Tuk Mamat mengangguk. Saya terus menambah kata, “Sebaik-baiknya Lajis bersekolah di sekolah yang berhampiran dengan kampungnya.”
Tuk Mamat merenung wajah saya. Dahinya berkerut. Saya lihat rasa hairan bergantungan pada wajahnya. Saya menyesal. Sebelum dia sempat bersuara, saya berkata, “Maafkan saya, tuk. Memang Pak Deraman tidak bercadang untuk menyekolahkan Lajis.”
Pertemuan saya dengan Tuk Mamat membuahkan persetujuan. Kami bersetuju bahawa Lajis mesti terus bersekolah. Sebagai anak lelaki yang tua, Lajis perlu membawa perubahan dalam keluarganya. Tuk Mamat memang bersedia menerima cucunya itu tinggal bersama-sama dengannya. Saya berjanji akan mengajak guru besar bertemu dengan ibu bapa Lajis.
Tubuh badan Lajis tegap. Pergerakannya cergas. Mindanya cerdas. Dia rajin. Saya berasa dia amat menghormati saya. Sudah pasti saya menyayanginya. Dalam ujian pelepasan yang lalu, dia memperoleh markah yang tinggi. Kini dia sudah mampu membaca dan menulis. Atas bimbingan Tuk Mamat, dia juga dapat membaca surah pendek dalam juz Amma dengan baik.
Nota
Coretan ini adalah sebahagian daripada kisah yang saya dengar semasa dua orang guru berkunjung ke rumah saya kelmarin.
24 September 2009
Logo Bulan Bahasa Kebangsaan
Kuning mengekalkan sistem raja berpelembagaan dan menjunjung luhur kedaulatan Negara serta menjadi simbol kegiatan “BBK” ke arah kegemilangan.
Biru bermaksud kestabilan, bersatu hati dan hidup sejahtera untuk mencapai matlamat “BBK” bersama pelbagai kaum dalam negara.
Hijau melambangkan keterampilan dan kegiatan berwibawa dalam mengembangkan bahasa yang sentiasa subur ke persada dunia.
21 September 2009
Tujuh Soal Jawab tentang Tatabahasa
Satu cara untuk menunjukkan rasa megah terhadap bahasa ialah menggunakan bahasa yang baku dan sopan. Kita boleh melakukan hal ini apabila kita mempunyai maklumat yang mencukupi tentang sistem linguistik bahasa itu. Antara sistem linguistik yang perlu kita kuasai ialah tatabahasanya.
Di bawah ini saya paparkan tujuh soal jawab tentang tatabahasa bahasa kebangsaan kita. Pedoman ini saya petik daripada risalah Pedoman Bahasa terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Insya-Allah, pedoman seperti ini dapat membantu kita untuk menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan.
1. Penggunaan Huruf
Soalan
Adakah panggilan dalam teks ucapan ditulis dengan huruf besar? Contohnya: Tuan pengerusi majlis, yang berusaha guru besar, guru- guru dan rakan-rakan sekalian.
Jawapan
Menurut peraturannya, kata nama am tidak dieja dengan huruf besar (huruf pertamanya). Jadi, “Tuan pengerusi majlis, yang berusaha guru besar, guru-guru dan rakan-rakan” sepatutnya ditulis dengan huruf kecil. Walau bagaimanapun, dalam teks ucapan, tuan pengerusi majlis dan yang berusaha guru besar boleh ditulis dengan huruf besar (pada pangkalnya sahaja) kerana kata tersebut dijadikan panggilan khas untuk merujuk orang tertentu yang berada dalam sesuatu majlis. Maka, huruf besar boleh digunakan seperti dalam nama khas untuk kata Tuan Pengerusi Majlis dan Yang Berusaha Guru Besar, kecuali untuk kata guru-guru dan rakan-rakan kerana kata tersebut ditujukan secara umum kepada yang hadir dalam majlis tersebut.
2. Penggunaan Tanda Koma
Soalan
Adakah tanda koma perlu wujud di hadapan perkataan dan bagi menjelaskan perkara yang lebih daripada dua? Contohnya: Ali membeli sebuah buku, sebatang pembaris, dan segulung kad manila.
Jawapan
Untuk ayat di atas, tanda koma tidak diperlukan sebelum kata dan kerana ayat tersebut merupakan ayat majmuk biasa (setara). Walau bagaimanapun, tidak salah sekiranya tanda koma digunakan kerana tidak menimbulkan perubahan dari segi maknanya dan ini hanyalah melibatkan gaya penulisan.
Sekiranya ayat majmuk ini terdiri daripada dua ayat inti setara, tanda koma sebelum dan tidak diperlukan sama sekali. Contohnya:
(a) Dia membeli buku Tatabahasa Dewan dan Kamus Pelajar.
(b) Dia suka makan buah rambutan dan langsat.
Walau bagaimanapun, tanda koma boleh diletakkan sebelum dan jika pemisah bahagian ayat itu perlu dibuat untuk mengelakkan kekeliruan makna. Contohnya:
(c) Setakat ini, kita sudah membina beberapa prosedur dan tatacara untuk melaksanakan projek tersebut, dan prosedur yang kita gunakan ini sudah diterima pakai oleh beberapa buah institusi negara ini.
(d) Antara buku yang laris jualannya termasuklah Kamus Dewan, Kamus Pelajar, Pedoman Ejaan dan Sebutan Baku, dan Tatabahasa Dewan.
3. Perkataan Dijatuhkan dan Dijatuhi
Soalan
Pesalah itu *dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh hakim kerana mengedar dadah.
Mengapakah ayat tersebut salah? Apakah penjelasannya?
Jawapan
Kesalahan ayat tersebut adalah pada kata dijatuhkan. Ayat tersebut sekiranya diaktifkan akan menjadi: Hakim menjatuhkan pesalah itu hukuman gantung sampai mati kerana mengedar dadah. Ayat ini bermakna bahawa yang jatuh ialah pesalah bukannya hukuman gantung sampai mati. Sepatutnya, yang jatuh ialah hukuman dan pesalah yang menerimanya. Ayat tersebut sepatutnya:
(a) Pesalah itu dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh hakim kerana mengedar dadah.
(b) Hukuman gantung sampai mati dijatuhkan oleh hakim kepada pesalah itu kerana mengedar dadah.
4. Perkataan Mengajarkan dan Mengajar
Soalan
(a) Cikgu Marhan mengajarkan Sejarah di Sekolah Menengah Tunku Abdul Rahman.
(b) Cikgu Marhan *mengajar Sejarah di Sekolah Menengah Tunku Abdul Rahman.
Antara ayat (a) dengan ayat (b), yang manakah yang betul? Sila berikan penjelasan:
Jawapan
Menurut Kamus Pelajar Terbitan Khas KBSM (2002: 7), kata mengajarkan bermakna memberikan sesuatu sebagai pelajaran kepada seseorang. Kata mengajar pula (Kamus Dewan, 1994 : 16) bermakna
1. menyampaikan ilmu pengetahuan (kemahiran dsb.) kepada orang lain, mendidik, melatih, memberikan petunjuk-petunjuk kepada; 2. membaiki kelakuan dengan memberi nasihat dsb., mendidik; 3. membuat seseorang melakukan sesuatu berdasarkan pengalaman dsb. yang telah diperolehnya; 4. memarahi (memukul seseorang) supaya jera (tidak melakukan sesuatu).
Jadi, jika dilihat pada makna, ayat (a) adalah paling tepat kerana kata mengajar seharusnya diikuti objek hidup (manusia). Jadi, ayat (b) mengikut makna 1. dan 2. akan memberikan makna Cikgu Marhan mendidik atau melatih Sejarah, sedangkan Sejarah bukannya manusia (yang boleh dididik).
5. Perkataan Menghidangkan dan Menghidangi
Soalan
(a) Ibu *menghidangkan rakan-rakan saya pelbagai masakan yang lazat.
(b) Ibu menghidangi rakan-rakan saya pelbagai masakan yang lazat.
Antara ayat (a) dan (b), ayat manakah yang betul?
Jawapan
Kata menghidangkan menurut Kamus Dewan (1994: 453) bermakna menyajikan atau menyediakan makanan (minuman dll.). Hal ini bermakna yang dihidangkan ialah makanan.
Jadi, ayat “Ibu menghidangkan rakan-rakan saya pelbagai masakan yang lazat” adalah salah dari segi maknanya kerana yang dihidangkan ialah pelbagai masakan bukannya rakan-rakan (rakan-rakan menerima hidangan bukannya sebagai hidangan). Ayat yang tepat ialah “Ibu menghidangi rakan-rakan saya pelbagai masakan yang lazat.”
6. Perkataan Berpindah-randah
Soalan
“Orang Penan di pedalaman Sarawak suka *berpindah-randah dari suatu tempat ke suatu tempat.”
Bolehkah dijelaskan apakah kesalahan ayat ini?
Jawapan
Kesalahan ayat di atas terletak pada kata berpindah-randah kerana kata berpindah-randah sudah pun mengandungi makna dari suatu tempat ke suatu tempat (berpindah dari suatu tempat ke suatu tempat). Jadi, ayat di atas sepatutnya: Orang Penan di pedalaman Sarawak suka berpindah dari suatu tempat ke suatu tempat atau Orang Penan di pedalaman Sarawak suka berpindah-randah.
7. Ayat Majmuk Gabungan
Soalan
Rumah di lereng bukit itu amat cantik dan amat mahal.
Adakah betul jika ayat di atas ditulis “Rumah di lereng bukit itu amat cantik dan mahal”? Jika salah, apakah alasannya?
Jawapan
Kedua-dua ayat tersebut betul tetapi maknanya berbeza. “Rumah di lereng bukit itu amat cantik dan amat mahal” bermakna:
(a) Rumah di lereng bukit itu amat cantik.
(b) Rumah di lereng bukit itu amat mahal.
Sedangkan ayat “Rumah di lereng bukit itu amat cantik dan mahal” bermakna:
(c) Rumah di lereng bukit itu amat cantik.
(d) Rumah di lereng bukit itu mahal.
Hal ini bermakna rumah tersebut hanya mahal, tidak amat mahal.
20 September 2009
Lagu Bahasa Jiwa Bahasa
Gunakanlah bahasa kebangsaan kita
marilah amalkan ramai-ramai
bahasalah menyatukan kita semua
yakinlah bahasa jiwa bangsa.
Marilah, mari rakyat semua
buktikan taat setia
dengan satu bahasa.
Maju bangsa dan maju negara
*megahkan bahasa kita
bahasa jiwa bangsa.
Lagu/lirik: Dol Ramli
Mulai awal tahun 2005, semua pelajar pengkhususan Pengajian Melayu yang mengikuti kuliah saya mesti menyanyikan lagu ini sebelum sesi kuliah bermula. Adakalanya selepas menyanyikan lagu ini mereka menyanyikan pula lagu lain seperti “Nyalakan Tekad”, “Budi Bahasa Amalan Kita” dan “Jalur Gemilang”. Kini sudah hampir dua tahun peristiwa itu menjadi kenangan-kenangan.
Bulan Bahasa Kebangsaan 2009
Tempoh: 1 – 31 Oktober 2009
Tema: Bahasa Jiwa Bangsa
Amanat Timbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Pelajaran Malaysia
“Saya mencadangkan program yang diatur oleh DBP setiap tahun iaitu Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) dapat dilaksanakan dengan lebih meriah lagi dengan pelbagai program di semua peringkat dengan maklumat yang lebih meluas disalurkan supaya rakyat dapat memahami betapa pentingnya bahasa Melayu ….” YAB Tan Sri Muhyiddin bin Haji Mohd. Yassin, 4 Mei 2009, semasa lawatan rasmi Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia ke DBP.
Latar Belakang
Bermula dengan panggilan Minggu Bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa Kebangsaan sepanjang dekad 60-an, kempen ini sudah melalui perubahan pelbagai nama seperti Gerakan Cintailah Bahasa Kita (GCBK) (1987 – 1996), Gerakan Bahasa Kebangsaan Sektor Swasta (GBKSS) 1996 – 2005 dan Minggu Sastera (1987 – 1998). Akhirnya pada tahun 1999 gerakan kini dinamakan Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN).
Program BBSN yang pertama dilancarkan pada tahun 1999 oleh YAB Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu. Pada tahun 2009, bersesuaian dengan matlamat pelaksanaannya, BBSN mengalami proses penjenamaan semula dan ini dikenali dengan Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK).
Tujuan Utama BBK
- Memantapkan, memperkukuh dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia.
- Menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan.
- Mengeratkan dan memperkukuh perpaduan bangsa melalui perpaduan.
- Menyemarakkan peranan bahasa kebangsaan sebagai tonggak pembinaan negara bangsa.
Tumpuan BBK 2009
- Penyertaan yang lebih menyeluruh daripada semua peringkat masyarakat berbilang bangsa dan keturunan.
- Penglibatan menyeluruh jabatan dan agensi kerajaan, swasta dan bukan kerajaan (NGO).
19 September 2009
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Saya mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pengunjung Blog Sambung-menyambung, istimewa kepada mereka yang sudi mencatatkan sesuatu dalam ruangan ulasan. Saya memohon maaf kepada tuan/puan atas sebarang kesilapan atau keterlanjuran dalam penulisan saya. Saya mendoakan kesejahteraan tuan/puan pada hari yang mulia ini. Saya doakan juga tuan/puan terus menikmati kesihatan tubuh, kecerdasan minda dan keupayaan untuk menghasilkan tulisan yang bermutu dengan bahasa yang baku dan sopan.
Saya juga mengucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir batin, kepada ahli E-Grup Pengajian Melayu, Gerak Usrah dan Amanah Warga Pendidik. Khusus kepada ahli E-Grup Pengajian Melayu yang kebanyakannya pernah berinteraksi dengan saya di alam nyata, maafkan saya sekiranya kata-kata saya menyinggung perasaan tuan/puan. Mudahan-mudahan Allah terus mengurniakan kesihatan tubuh dan kecerdasan minda kepada tuan/puan. Dengan nikmat kesihatan dan kecerdasan itu, saya berharap tuan/puan akan terus berkongsi pengetahuan dan pengalaman di e-grup kita.
Wassalam.
1 Syawal 1430 Hijrah
Maklumat tentang Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) di Facebook
Di sini terdapat nota editor majalah Dewan Bahasa (DB) keluaran Oktober 2009 yang bertajuk “Kembalinya BBK”. Saya lampirkan nota itu untuk tatapan pembaca blog ini. Penulis nota itu ialah Encik Zaidi Ismail, iaitu editor DB mulai keluaran Oktober 2009. Beliau menggantikan tempat Puan Ritah Yahaya yang sudah bertukar ke bahagian lain.
Kita wajar berasa beruntung kerana dapat membaca nota editor di bawah ini sebelum majalah yang berkenaan terdapat di pasaran. Melalui nota ini kita mengetahui bahawa dalam majalah itu ada artikel Encik Ismail Dahaman tentang sejarah dan perkembangan kempen dan gerakan bahasa kebangsaan. Saya memang berasa ghairah untuk mengetahui kandungan tulisan itu.
Insya-Allah, sari tulisan Encik Ismail itu akan saya paparkan di blog ini. Hal itu hanya dapat saya lakukan selepas 10 Oktober. Hal ini terjadi demikian kerana, biasanya, majalah DB dan beberapa lagi majalah terbitan DBP yang saya langgan hanya masuk ke dalam peti surat saya selepas 5 hari bulan setiap bulan.
Lampiran
Kembalinya BBK
Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) dilancarkan di Sarawak pada awal Oktober ini. BBK merupakan kesinambungan kepada gerakan bahasa yang diadakan sebelum ini, iaitu Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN, 1999 - 2008).
Dari segi sejarahnya, BBK bukanlah suatu nama yang baharu dan asing bagi rakyat Malaysia, terutamanya yang pernah berjuang untuk memartabatkan bahasa Melayu pada tahun 1960-an. Pengembalian semula nama ini, boleh juga dianggap sebagai pengembalian semangat bahasa kebangsaan yang begitu kuat pada masa tersebut. BBK yang pertama kali diadakan pada tahun 1960 telah berlanjutan selama tujuh tahun. Selepas itu, muncul pula pelbagai kempen dan gerakan bahasa, sehinggalah lahirnya BBSN pada tahun 1999 hingga 2008. Sejarah dan perkembangan kempen dan gerakan bahasa kebangsaan boleh "ditelusuri" dalam artikel Ismail Dahaman keluaran ini.
Dari segi matlamatnya pula, BBK memfokuskan kepada bahasa kebangsaan, iaitu untuk mengukuhkan dan memperkasakan bahasa kebangsaan selaras dengan fungsinya sebagai bahasa rasmi negara Malaysia. Dengan yang demikian, bahasa inilah yang sepatutnya digunakan dalam semua urusan rasmi yang melibatkan pihak kerajaan dan swasta.
Slogan "Bahasa Jiwa Bangsa" sebagai tema kempen ini membangkitkan semangat cinta akan bahasa kebangsaan. Apabila bahasa kebangsaan dianggap sebagai "jiwa" atau "roh" bangsa (bangsa Malaysia) bermakna kedudukan bahasa itu sangat penting kerana bangsa tanpa jiwa atau roh bolehlah dianggap sebagai bangsa yang sudah mati. Itulah hakikat yang perlu diterima sebagaimana jiwa atau roh manusia. Manusia tanpa jiwa ialah manusia yang telah mati.
Keseriusan kerajaan sebenarnya telah pun "dipancarkan" melalui penghapusan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) secara berperingkat mulai 2012. Untuk itu, kita seharusnyalah mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak kerajaan kerana begitu memahami kehendak rakyat selaras dengan konsep yang dibawakan oleh kepimpinan kerajaan terkini, iaitu "1 Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan."
"Bersepakatlah" kita dalam menjayakan kempen BBK melalui penghayatan "Bahasa Jiwa Bangsa" yang dapat digambarkan oleh amalan penggunaan bahasa kebangsaan yang baik dan indah.
Sepakat membawa berkat
Zaidi Ismail
18 September 2009
Pengarang Novel Kukui Menerima Anugerah Penulis Asia Tenggara
Saya terlambat mengikuti perkembangan diri beliau. Dalam kesibukan sebagai penjawat awam, saya hanya sempat membaca satu tulisan beliau tentang proses kreatifnya. Apabila saya bersara, barulah saya berkesempatan membaca novelnya.
Walau bagaimanapun, setakat ini hanya novel Kukui yang sudah saya baca. Kini saya masih dalam proses mebaca novel Dukanya Abadi. Insya-Allah saya akan membaca tiga buah novelnya lagi yang sudah berada di rak buku saya. Ketiga-tiga buah novel itu saya beli minggu lalu.
Saya masih meneliti novel Kukui. Dua perkara yang menjadi tumpuan saya ialah pemerian adat resam kaum Murut dan aspek bahasa. Melalui Kukui, saya mendapati Azmah mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang adat resam suku kaum Murut di Sabah.
Tahniah saya ucapkan kepada Azmah. Oleh sebab usia beliau masih muda, saya percaya beliau mampu menghasilkan karya lebih banyak dan tinggi mutunya.
Lampiran
Azmah Dipilih Penerima Anugerah Penulis Asia Tenggara 2009
Oleh Ramjit, BERNAMA, 18 September, 2009 15:18 PM
KUALA LUMPUR, 18 Sept (Bernama) -- Azmah Nordin, 41, dipilih sebagai penerima Anugerah Penulis Asia Tenggara 2009 bagi negara Malaysia, menurut Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam satu kenyataan di sini, pada Jumaat.
Pencalonan anak kelahiran Kulim, Kedah untuk anugerah itu dicadangkan oleh DBP selaku Sekretariat Tetap anugerah, melalui Jawatankuasa Pemilihan SEA Write Awards, yang turut mendapat pengesahan daripada Sekretariat SEA Write Awards di Bangkok, Thailand pada 9 September lepas.
"Azmah merupakan penerima anugerah itu yang ke-31, sejak ia diwujudkan pada 1979. Dengan kemenangan itu beliau menerima wang tunai sebanyak Baht 70,000 (RM6,796.77) dan beberapa hadiah sampingan yang lain," menurut kenyataan itu.
Azmah akan menghadiri Minggu Anugerah Penulis Asia Tenggara 2009 yang akan berlangsung pada dari 4 hingga 10 Oktober ini di Hotel Oriental, Bangkok, Thailand *di mana anugerah akan disampaikan *di acara kemuncak iaitu Malam Gala dan Majlis Penganugerahan Anugerah pada 9 Oktober di tempat yang sama.
Anugerah akan disampaikan oleh Putera Mahkota Thailand Maha Vajiralongkron dan Puteri Srirasm.
Azmah yang dilahirkan pada 10 Jan 1958 dan kini menetap di Sabah sejak 1973, mula melibatkan diri dalam dunia penulisan dengan menghasilkan karya-karya dalam genre cerpen dan novel termasuk novel kanak-kanak sejak 1985.
Antara 48 novel hasil tulisan beliau ialah Noor Ainku Sayang, Pejuang Bawah Bayu, Biar Kasihmu Terukir, Awang Kirana Mudir Besar, Titian Gelora, Merentas Selat, Ribut di Gua Gomantong, Mega Nissa, Bantogen, Halusinasi, Dari Dalam Cermin, Menongkah Lumrah, Singgahmata dan Puteri Delima.
Beliau turut menghasilkan tiga kumpulan cerpen iaitu Singkowonton, Wizurai dan Kasih Seputih Kemboja, 22 antologi cerpen dan 27 cerpen yang diterbitkan dalam majalah.
Hasil dedikasi beliau dalam dunia penulisan, beliau memenangi 22 anugerah dalam pelbagai peraduan dan sayembara, antaranya Hadiah Khas Novel ESSO/GAPENA, Hadiah Sastera Sabah DBP 1998/1999 melalui novel Syumul, Hadiah Malayan Banking Berhad-DBP 1991, Hadiah Novel Remaja Berunsur Islam 1992, Hadiah Menulis Novel Kanak-kanak dan Hadiah Puisi dan Cerpen DBKL-DBP 1990.
Anugerah lain yang diterimanya ialah Hadiah Sastera Perdana Malaysia pada tahun 2000/2001 melalui kumpulan cerpen Kasih Seputih Kemboja, Hadiah Sastera Kerajaan Negeri Sabah dan DBP Cawangan Sabah pada tahun 2002/2003, Hadiah Karya Sulung sempena Perayaan 25 tahun DBP Cawangan Sabah dan Hadiah Sastera Sabah 2004/2005 melalui Rahsia.
16 September 2009
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Contoh KIA2M
Pada tahun 2006 itu, program ini bermula apabila murid tahun satu selesai mengikuti program transisi pada hujung Mac. Pada awal April pihak sekolah melaksanakan ujian penapisan. Murid yang gagal dalam ujian ini mengikuti KIA2M fasa pertama, iaitu dari mulai 9 April hingga akhir Julai.
Pada akhir bulan Julai itu juga pihak sekolah mengadakan ujian pelepasan. Murid yang berjaya dalam ujian itu meneruskan pelajaran seperti biasa. Murid yang gagal pula mengikuti KIA2M fasa kedua mulai awal Ogos hingga akhir Oktober. Ujian pelepasan seterusnya diadakan pada akhir Oktober hingga awal November. Murid yang berjaya dalam ujian itu mengikuti kelas biasa pada tahun 2007. Murid yang gagal pula mengikuti kelas pemulihan khas.
Saya dan beberapa orang rakan mendapat peluang untuk bersama-sama dengan guru sekolah bagi melaksanakan program fasa kedua. Saya berpasangan dengan Encik Mohd Firdaus. Kami mendapat dua masa seminggu. Kelas kami ialah Tahun Satu Cemerlang. Oleh sebab ada beberapa kekangan, terutamanya beban tugas rasmi yang bertali arus, Encik Mohd Firdaus hanya sempat ke sekolah pada bulan September.
Kali pertama Encik Mohd Firdaus ke sekolah adalah untuk melakukan tinjauan umum tentang murid, susun atur kelas dan kemudahan sumber pengajaran dan pembelajaran. Selain itu beliau juga perlu membina hubungan baik dengan pihak pengurusan sekolah, guru Bahasa Melayu dan guru KIA2M. Saya tidak ke sekolah kerana ada urusan rasmi di tempat lain.
Pihak sekolah tidak berjaya menunaikan janji untuk membekalkan profil murid. Kami membuat keputusan untuk memperoleh maklumat lengkap tentang murid sebelum memulakan sesi pengajaran. Atas beberapa pertimbangan, kami memutuskan untuk berinteraksi dengan murid. Jadi, pada minggu yang berikutnya kami ke sekolah dan masuk ke dalam kelas dengan tujuan itu.
Kami berbual-bual dengan murid untuk mengetahui latar belakang, prestasi lisan dan keupayaan kosa kata mereka. Kami mengadakan ujian untuk mengetahui takat kemahiran mereka membaca dan menulis. Sempat juga kami melakukan ujian pengamatan. Interaksi itu dan maklumat yang kami peroleh ternyata memudahkan kami melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran pada minggu seterusnya.
Saya berasa seronok dapat berinteraksi dengan murid. Demikian juga halnya dengan Encik Mohd Firdaus. Dia menyayangi kanak-kanak dan pandai mengambil hati mereka. Hal ini menyebabkan kami berusaha melakukan persediaan sebaik-baik yang mungkin sebelum masuk ke dalam kelas. Kami berjaya menyediakan beberapa jenis kad huruf, kad suku kata, kad perkataan dan kad gambar. Kami juga menyediakan lembaran kerja dan beberapa sumber yang lain.
Saya sendiri menghabiskan masa lebih kurang lapan jam untuk satu sesi pengajaran dan pembelajaran yang memakan masa dua jam. Encik Mohd Firdaus menggunakan masa lebih kurang empat jam, termasuk bersama-sama dengan saya untuk merancang langkah pengajaran dan menyediakan bahan sumber. Kami melakukan tugas ini di luar waktu tugas rasmi dengan rasa senang hati dan penuh minat.
Pada 12 September saya membaca berita yang menyatakan bahawa 85,000 murid tahun satu di negara kita belum menguasai kemahiran 2M. Pada masa itulah saya berfikir semula tentang KIA2M. Saya menulis respons panjang tentang perkara ini. Selepas itu saya membaca bahan lama tentang KIA2M yang terdapat dalam cakera padat komputer riba saya.
Hasilnya, di bawah ini saya lampirkan satu contoh aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Bahan ini ialah usaha saya bersama-sama dengan Encik Mohd Firdaus. Oleh sebab tujuan saya ialah untuk memperlihatkan aspek perkaedahan, format asal dan butiran am saya abaikan.
Saya sertakan juga catatan pascapengajaran bagi sesi itu. Saya berharap bahan ini dapat menjadi renungan warga pendidik. Jikalau ditemukan yang baik, manfaatkanlah. Jikalau silap, hindari dan baikilah.
Lampiran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Tarikh: 10 Oktober 2006
Masa: 9.00 – 10.00 pagi
Langkah 1: 1.2.1 Menggerakkan tangan tanpa alat tulis untuk menghasilkan bentuk
(a) Meniru gaya guru membentuk tulisan huruf kecil (a, i, u) di udara sambil menyanyi.
(b) Meniru gaya guru membentuk tulisan huruf kecil (b, c, d) di udara sambil menyanyi.
(c) Membentuk huruf (a, i, u) dengan menggunakan plastisin.
Langkah 2: 1.1.2 Menyebut nama huruf kecil secara rawak (ulangan)
(a) Tunjuk cara menulis huruf (a, i, u) mengikut urutan yang betul.
(b) Menyambung titik-titik/mengikut bayangan huruf (a, i, u) untuk membentuk huruf. (Lembaran kerja 1)
(c) Tunjuk cara menulis huruf (b, c, d) mengikut urutan yang betul.
(d) Menyambung titik-titik/mengikut bayangan huruf (b, c, d) untuk membentuk huruf. (Lembar kerja 2)
Langkah 3: 1.7.1 1 Menyebut dan membunyikan huruf vokal a, i, u (ulangan)
(a) Menyebut nama dan membunyikan huruf vokal (a, i, u) yang ditunjukkan (kad/carta khas).
(b) Menyebut nama huruf kecil (b, c, d) yang ditunjukkan (kad/carta khas).
(c) Meletakkan gambar (ayam, ikan, udang) pada kad vokal saiz A4.
(d) Meletakkan gambar (baca, dada, cuci) pada kad vokal saiz A4.
Langkah 4: 2.2.1 Menulis suku kata terbuka KV dengan betul (ulangan)Menyalin perkataan KV-KV (baca, dada, dadu, cuci) berpandukan bayangan perkataan dan gambar. (Lembar kerja 3)
Catatan Pascapengajaran
1. Markah (M) diberi berdasarkan pemerhatian dan pemeriksaan lembaran kerja.
2. Prestasi murid secara keseluruhan rendah, iaitu 57%. Rachel mendapat skor terendah. Dia masih tidak dapat membezakan huruf b dengan d. Dia juga menunjukkan huruf b dan d secara terbalik dan paling lambat menyiapkan kerja. Dari segi tingkah laku dan kerjasama, Rachel terbaik. Bimbingan individu kali ini berfokus pada Rachel. Antaranya, kami membimbingnya untuk membentuk huruf dengan tepat.
3. Halangan yang sengaja diadakan dalam latihan terakhir (mengisi huruf i dalam perkataan cuci) hanya dapat dilaksanakan oleh murid apabila dibimbing oleh guru.
4. Asas perkaedahan ialah kaedah gabungan bunyi kata atau fonik, khususnya untuk vokal a, i, u. Murid pernah mengenal huruf dengan kaedah abjad. Oleh itu, nama huruf konsonan diberi keutamaan berbanding bunyinya. Pola pengajaran pula ialah huruf → suku kata → perkataan → latihan menulis. Kami menggunakan bahan bantu belajar dan aktiviti yang membolehkan murid menggunakan kecerdasan pelbagai. Hal ini nyata meningkatkan tumpuan perhatian mereka.
5. Kami akan meneruskan penggunaan warna untuk huruf vokal, iaitu a (merah), i (hijau), e (kuning), o (oren), dan u (biru). Kami juga akan meneruskan penggunaan kertas bergaris empat untuk menulis.
6. Vokal a perlu terus dilatih tubi dengan pelbagai cara seperti menyebut namanya, menyebut bunyinya, membentuknya dengan menggunakan plastisin atau kad tebuk sambil menyebut nama dan bunyinya, dan menulisnya dengan pelbagai peringkat. Konsonan b, c, d perlu terus digunakan di samping meningkatkan penggunaan konsonan lain seperti g, k, l, dan t. Kami berpendapat perkataan V-KV seperti "ibu" dan "ubi" boleh digunakan dalam pelajaran yang akan datang.
7. Papan putih perlu digantung dan digunakan untuk menunjukkan pergerakan alat tulis ketika membentuk huruf.
8. Aspek kebersihan diri pelajar, seperti mencuci muka dan tangan, sebelum belajar dan selepas menggunakan plastisin sudah diberi perhatian. Kami menyediakan kertas tisu dan bakul plastik.
9. Kami mendapat pengalaman yang banyak semasa merancang dan melaksanakan pengajaran hari ini. Kami semakin menyayangi pelajar, khususnya Rachel. Dia lambat dari segi kognitif tetapi sungguh memberangsangkan dari segi emosi. Kami juga menyayangi Renskye. Jari jemarinya masih berdarah akibat kudis/luka, namun dia terus menggunakan jari jemari yang cedera itu untuk menyiapkan kerja bertulis.
10. Prestasi pelajar adalah seperti yang di bawah.
Prestasi Pelajar Tahun 1 Cemerlang 2006
15 September 2009
Anak Hartawan Jatuh Miskin
Mus'ab ialah anak hartawan Quraisy. Hidupnya mewah. Dia ialah anak manja ibunya. Dia memeluk Islam di rumah Arqam di Bukit Safa.
Ibunya bernama Khunas dan disegani oleh masyarakat. Ibunya juga garang. Apabila Mus’ab memeluk Islam, dia khuatir ibunya akan berang. Jadi, dia menyembunyikan keislamannya. Dalam pada itu, dia terus berulang-alik ke rumah Arqam untuk menghadiri majlis Rasulullah SAW.
Pada suatu hari Usman ternampak Mus'ab memasuki rumah Arqam. Pada hari yang lain, Usman ternampak Mus'ab bersolat. Usman segera mengadukan hal itu kepada Khunas.
Pada suatu hari, Khunas mengadakan majlis bersemuka. Mus'ab berdiri di hadapan ibunya, keluarganya serta para pembesar Makkah. Mus'ab mengambil kesempatan untuk membacakan ayat-ayat al-Quran kepada mereka.
Tindakan Mus'ab itu menyebabkan Khunas menghayunkan tangannya. Dia hendak menampar anak manja yang sudah bertukar menjadi berani itu. "Anak tidak berguna!" dia meledakkan amarah hatinya.
Mus'ab bersedia menerima habuannya. Dia berserah kepada Allah. Cahaya iman memancar di mukanya. Hal ini menyebabkan tangan ibunya terkulai. Keibuannya menjelma. Mus'ab anak tunggalnya. Mus'ablah jantung hatinya.
Kaum keluarga dan para pembesar Quraisy menuntut agar Mus'ab dihukum. Jadi, Mus'ab tetapi menerima hukuman. Khunas mengurung anaknya itu dalam satu ruang yang sempit dalam rumahnya.
Tidak lama kemudian Mus'ab mendapat berita bahawa beberapa orang Islam di Makkah bercadang berhijrah ke Habsyah. Dia mencari helah. Akhirnya dia dapat melepaskan diri. Dia pun mengikut rakan-rakan seimannya itu berhijrah ke Habsyah.
Tidak lama di Habsyah, mereka kembali ke Makkah. Khunas cuba mengurung Mus'ab semula. Mus'ab bersumpah akan membunuh sesiapa yang melaksanakan perintah ibunya. Akhirnya Khunas membebaskan Mus'ab. Mulai hari itu anak dan ibu berpatah arang, berkerat rotan.
Khunas berkata, "Pergilah ke mana-mana ikut suka hatimu! Aku bukan ibumu lagi!"
Mus'ab merayu agar ibunya beriman. Katanya, “Wahai ibu, saya kasihan akan ibu. Oleh itu mengakulah bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya." Si ibu tetap mempertahankan kekafirannya.
Atas perintah Rasulullah SAW Mus'ab dan sahabat-sahabatnya berhijrah ke Habsyah sekali lagi.
Kemudian Rasulullah SAW memilih Mus’ab sebagai utusan ke Madinah. Dia ditugaskan mengajar dua belas orang golongan Ansar. Mereka sudah beriman dan bai'ah dengan Rasulullah SAW di Bukit Aqabah. Selain itu, Mus’ab juga ditugaskan mengajak orang lain memeluk Islam. Markas beliau ialah rumah.
Antara cara Mus'ab berdakwah ialah mengunjungi kabilah, rumah dan pertemuan. Di situ beliau menyampaikan kalimah Allah "bahawa Allah Tuhan Maha Esa". Dakwah Mus'ab berkesan. Banyak penduduk Madinah memeluk Islam.
Semasa berdakwah, Mus'ab menghadapi pelbagai dugaan. Pada suatu hari, Usaid datang ke rumahnya. Usaid ialah ketua satu kabilah. Pada masa itu Mus’ab sedang mengajar. Usaid berang apabila melihat Mus'ab mendakwah anak-anak buahnya. Usaid mengacukan lembingnya kepada Mus'ab. Pelajar-pelajar Mus’ab ketakutan tetapi dia tetap tenang.
Dengan suara yang lembut, Mus'ab mempersilakan Usaid mendengar penerangannya. Setelah mendengar penerangan itu, jika Usaid suka, dia boleh menerimanya. Sebaliknya, jika Usaid masih tetap membencinya, Mus'ab berjanji akan meninggalkan tempat itu. Usaid menyimpan lembingnya dan mendengar penerangan Mus'ab. Setelah Mus’ab selesai memberikan penerangan, Usaid memeluk Islam. Dua orang sahabat Usaid mengikut jejak langkahnya.
Pada suatu hari ketika beberapa orang sahabat duduk mengelilingi Rasulullah SAW, tiba-tiba Mus'ab muncul. Pakaiannya usang dan bertampal-tampal. Para sahabat segera menundukkan kepada dan memejamkan mata. Pada suatu masa dahulu, Mus'ab tubuh Mus’ab berbalut pakaian mewah dan sering bertukar ganti. Apabila terkenang akan hal itu, beberapa orang para sahabat itu melindungi muka mereka kerana sudah basah dengan air mata.
Dalam peperangan Uhud, ketika Hamzah syahid ditombak dari belakang oleh Wahsyi. Bendera yang pegang oleh Hamzah jatuh. Mus'ab segera mengambil bendera itu.
Tentera Islam kucar-kacir. Pada masa inilah Mus'ab memainkan peranannya. Beliau menarik perhatian musuh dengan mengacungkan bendera dengan tangan kanannya. Tangan kirinya menghunus pedang. Mulutnya melaungkan takbir. Dia memancing musuh agar mengejarnya. Musuh mesti melupakan Rasulullah SAW yang hampir tersepit. Taktiknya berjaya. Musuh menyerbunya.
Seorang musuh berkuda berjaya memenggal tangan kanannya. Darah merah memercik. Bendera hampir terjatuh. Segera dijangkaunya bendera itu dengan tangan kirinya. Mulutnya mengucapkan kalimah "Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang Rasul, yang sebelumnya telah didahului oleh beberapa Rasul" dengan fasih.
Musuh berkuda itu berjaya mencantas tangan kirinya pula. Bendera jatuh. Mus'ab membongkok. Dia berusaha meraih bendera itu dengan kedua-dua pangkal lengannya yang berlumuran darah. Dia berusaha meraih bendera itu ke dadanya. Mulutnya terus mengucapkan kalimah "Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang Rasul yang sebelumnya telah didahului oleh beberapa Rasul."
Musuh berkuda itu menyerang kali ketiga dan berjaya menusukkan tombaknya ke tubuh Mus'ab. Mus'ab gugur menyembah bumi
Tulisan MIR di Scribd
Susunan tajuk yang di bawah ini berdasarkan purata jumlah klik.
1. Huruf Jawi Tunggal Beranimasi Deskripsi: Bahan ini boleh diubah suai, dimanfaatkan dan disebar luaskan tanpa tujuan komersial. Tarikh muat naik: 26 Mac 2009. Jumlah klik: 977. Jumlah muat turun: 85. Pautan di blog: klik.
2. RPH Bahasa Melayu Sekolah Rendah Deskripsi: Dokumen ini hanya sebahagian daripada rancangan pengajaran harian (RPH) contoh bagi mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah. Tarikh muat naik: 20 Julai 2009. Jumlah klik: 807. Jumlah muat turun: 165. Pautan di blog: klik.
3. PPSMI, Petikan, Minda Ahli Bahasa Deskripsi: Petikan pandangan tokoh bahasa dan ahli akademik tentang PPSMI. Tarikh muat naik: 11 Februari 2009. Jumlah klik: 539. Jumlah muat turun: 0. Pautan di blog: klik.
4. Pengurusan Mesyuarat Rasmi Deskripsi: Persembahan Power Point "Pengurusan Mesyuarat Rasmi" ini sesuai untuk menjadi bahan tambahan kuliah pengurusan gerko. Tarikh muat naik: 22 Ogos 2009. Jumlah klik: 267. Jumlah muat turun: 47. Pautan di blog: klik.
5. RPT/S Bahasa Melayu Sekolah Redah Ini ialah rancangan pengajaran tahunan/semester (RPT/S) contoh bagi mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah. Sebagai contoh, petikan minggu pertama sahaja dipaparkan. Deskripsi: Tarikh muat naik: 19 Julai 2009. Jumlah klik: 188. Jumlah muat turun: 19. Pautan di blog: klik.
6. Tulisan Jawi Sebagai Jiwa BM Fail Word. Deskripsi: Esei ini ialah kertas kerja saya yang dibentangkan dalam seminar kecil tulisan Jawi di Maktab Perguruan Sandakan pada tahun 1984. Esei ini masih sesuai untuk menjadi rujukan pencinta bahasa Melayu, khususnya peminat Jawi. Tarikh muat naik: 28 Ogos 2009. Jumlah klik: 97. Jumlah muat turun: 5. Pautan di blog: klik.
7. Kaedah Campuran-Cerakinan PPK Deskripsi: Dokumen ini ialah bahan sokongan masukan Blog Sambung-menyambung tentang kaedah campuran-cerakinan PPK (Pendekatan A). Tarikh muat naik: 23 Julai 2009. Jumlah klik: 50. Jumlah muat turun: 6. Pautan di blog. Pautan di blog: klik.
13 September 2009
Kemahiran 2M: Kita Memerlukan Gambaran yang Lebih Jelas
Media perlu memberikan gambaran yang lebih jelas daripada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) tentang perkara ini. Antara pihak dalam KPM yang wajar memberikan gambaran itu termasuklah Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), iaitu nama baharu Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) mulai tahun 2008.
BPK bertanggungjawab menggubal kurikulum prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah. Dengan perkataan lain, BPK bertanggungjawab menyediakan kurikulum untuk mencelikhurufkan kanak-kanak di negara kita. Hal ini tersurat di laman web BPK, iaitu di bawah pautan fungsi dan tanggungjawabnya.
Satu pihak lagi dalam KPM yang wajar memberikan gambaran lanjut tentang perkara ini ialah Bahagian Pendidikan Khas (BPK). BPK perlu menjelaskan beberapa perkara. Antaranya termasuklah pelaksanaan dan prestasi program pemulihan khas dan kedudukan murid-murid dengan keperluan khas dalam angka 85,000 itu.
Selain BPK dam BPK, satu pihak lagi dalam KPM yang wajar memperjelas situasi ini ialah Bahagian Pendidikan Guru (BPG). BPG bertanggungjawab melatih guru yang diharap mampu mencelikhurufkan anak-anak kita. Antara tanggungjawab BPG termasuklah melatih guru prasekolah. Guru prasekolah itu termasuk lepasan program Diploma Perguruan Malaysia (DPM) dan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI). Masyarakat perlu mendapat maklumat tentang keupayaan guru DPM dan KPLI untuk meningkatkan prestasi kemahiran 2M dalam kalangan murid prasekolah.
BPG, melalui institut pendidikan guru (IPG), juga melatih guru Bahasa Melayu sekolah rendah. Masyarakat wajar mengetahui takat keupayaan kurikulum institut pendidikan guru (IPG) untuk membentuk guru permulaan sebagai pendidik yang berketerampilan bagi mengajarkan kemahiran 2M kepada kanak-kanak tahun satu. Adakah kurikulum bacaan asas IPG umum, kurang lengkap atau kabur? Adakah latihan untuk guru Bahasa Melayu sekolah rendah di IPG mampu membentuk guru yang berketerampilan untuk mencelikhurufkan pelajar tahun satu?
Selain itu, BPG wajar menerangkan kaitan latihan untuk guru pemulihan khas (GPK), termasuk GPK untuk sekolah kurang murid (SKM) dengan angka 85,000 ini. Apakah kaitan angka 85,000 ini dengan GPK SKM? Benarkah sebahagian daripada GPK SKM itu ialah lepasan program KPLI? Jikalau benar, apakah sumbangan dan kekangan yang mereka hadapi untuk mencelikhurufkan murid-murid tahun satu?
Satu lagi pihak yang patut bersama-sama dengan BPK, BPK dan BPG bagi menjelaskan kedudukan angka 85,000 ini ialah jabatan pendidikan negeri (JPN). Apakah kaitan angka 85,000 ini dengan sektor pendidikan khas di JPN? Benarkah program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) yang diwujudkan sejak tahun 2006 itu bermatlamat untuk memastikan 100 peratus murid tahun satu menguasai kemahiran 2M? Jikalau benar, mengapakah angka 85,000 muncul? Benarkah ada kekangan dari segi kurikulum, jurulatih, peserta dan masa untuk melaksanakan latihan bagi program KIA2M?
Dua daripada empat objektif kurikulum Bahasa Melayu yang tercatat dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (2001) adalah untuk membolehkan kanak-kanak menguasai kemahiran 2M. Objektif ketiga ialah membolehkan murid “membaca dan menceritakan isi bacaan sesuai dengan peringkat perkembangan murid”. Objektif yang keempat pula ialah membolehkan murid “menulis perkataan dan ayat mudah dengan betul”. Persoalannya, adakah murid gagal menguasai kemahiran 2M pada peringkat prasekolah dan hal ini berterusan pada tahun satu? Jika tidak, adakah mereka yang belum menguasai kemahiran 2M pada tahun satu itu ialah kanak-kanak yang tidak berpeluang mengikuti program prasekolah? Jikalau kedua-dua faktor ini wujud, apakah nisbahnya?
Oleh sebab penguasaan kemahiran 2M sudah menjadi objektif prasekolah, kita dapati Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tahun 1 (HSPBMT1, 2003) tidak mencatatkan hasil pembelajaran (HP) bacaan dan penulisan asas. Misalnya, dalam HSPBMT1 tidak terdapat HP “mengecam huruf vokal yang terdapat dalam perkataan”, “mencantumkan dua suku kata konsonan dan vokal (KV + KV) dalam satu perkataan” dan “menulis huruf dengan cara yang betul”. Hasil pembelajaran (HP) bacaan dalam HSPBMT1 bermula dengan “membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca”. HP penulisan pula bermula dengan “membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk”. Jadi, unggulnya, sekolah rendah bukanlah tempat untuk mengajarkan bacaan dan penulisan asas kerana hal itu sudah ditangani pada peringkat prasekolah.
Namun keunggulan ini nyata tidak berlaku. Bukit pertama, dalam berita ini Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd Puad Zarkashi menyatakan hanya 65 peratus kanak-kanak mengikuti kelas prasekolah. Bukti kedua, satu sumber yang rapat dengan BPG menyatakan, pada bulan Januari 2007, sebanyak 231,808 orang murid tahun satu tidak mengusai kemahiran 2M. Pihak yang berkenaan mengesan perkara ini selepas ujian penapisan di bawah program KIA2M. Jumlah ini tentulah termasuk kedua-dua kumpulan, iaitu yang sudah mengikuti kelas prasekolah dan yang tidak berpeluang mengikuti kelas prasekolah. Kita percaya masyarakat berminat untuk mengetahui data bagi tahun 2008 dan 2009 berdasarkan pecahan kedua-dua kumpulan.
Sebenarnya situasi seperti ini sudah wujud sebelum tahun 2006, iaitu tahun bermulanya program KIA2M. Kajian PPK (BPK) pada tahun 1997, mendapati hampir 86,000 orang murid sekolah rendah di negara kita belum celik huruf. Definisi celik huruf oleh PPK pada masa itu ialah “boleh membaca, menulis dan memahami satu ayat mudah.” Contohnya, “Ini bola”. PPK menetapkan tempoh untuk celik huruf ialah tiga bulan selepas berada dalam tahun satu.
(Kita mungkin berpendapat istilah celik huruf seerti dengan menguasai kemahiran 2M. Sebenarnya, istilah celik huruf lebih tepat. Hal ini dikatakan demikian kerana celik huruf berkaitan dengan kemahiran asas membaca dan menulis. Dari sudut pengajaran bahasa, celik huruf berkaitan dengan peringkat kesediaan dan mendirikan asas kemahiran 2M. Maksud penguasaan kemahiran 2M pula lebih luas, iaitu meliputi celik huruf, pengukuhan asas dan kemahiran membaca dan menulis yang lebih tinggi. Jadi baik kita teruskan perbincangan ini dengan menggunakan istilah celik huruf.)
Pelaksanaan program KIA2M mulai tahun 2006 adalah penting untuk mengatasi keadaan belum celik huruf apabila murid berada dalam tahun satu. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006 – 2010 (PIPP) menyatakan KPM memperkenalkan program KIA2M adalah untuk memastikan murid-murid Tahun 1 dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis selepas enam bulan mengikuti persekolahan. PIPP juga mencatatkan, KPM akan terus memperluas program pemulihan dengan menaik taraf 2,800 kelas pemulihan dan menyediakan guru pemulihan yang secukupnya, sejajar dengan keputusan kabinet pada tahun 2005 untuk memantapkan lagi program tersebut. Kini pelaksanaan PIPP sudah masuk tahun keempat.
Apabila berita 85,000 murid tahun satu belum celik huruf (selepas lapan bulan mengikuti persekolahan), KPM wajarlah menjelaskan kaitan berita ini dengan prestasi PIPP. Prestasi PIPP ialah prestasi semua warga pendidik, termasuk guru cemerlang, pengetua cemerlang, pengurus pendidikan peringkat negeri dan kementerian, dan sudah pasti termasuk juga Menteri Pelajaran. Kita ingin mengetahui prestasi lengkap KIA2M sejak tahun 2006 hingga tahun 2009 ini.
Kita juga ini mengetahui kaitan angka ini dengan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Apakah pecahan angka ini berdasarkan sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan? Sebanyak manakah murid luar bandar, khususnya murid di SKM, termasuk dalam angka ini? Benarkah murid tahun satu di Kinabatangan, iaitu di kawasan YB Bung Mokhtar tidak terdapat dalam angka ini?
Seperkara lagi, PIPP juga ada menyatakan bahawa KPM berusaha memastikan kanak-kanak 5+ tahun terutama kanak-kanak yang tinggal di luar bandar dan pedalaman, kanak-kanak berkeperluan khas, anak Orang Asli dan suku minoriti di Sabah dan Sarawak mengikuti prasekolah sebagai persediaan untuk mengikuti pendidikan formal di sekolah rendah. Jadi, apakah kaitan usaha PIPP selama empat tahun dengan angka ini?
Kembali kepada kurikulum Bahasa Melayu tahun satu, kita juga ingin mengetahui sama ada benar atau tidak bahawa kurikulum itu mengongkong guru Bahasa Melayu tahun satu daripada melakukan pemulihan dengan mengendalikan program celik huruf kepada murid-murid yang memerlukannya? Apakah kaitannya dengan guru Bahasa Melayu yang sudah mengikuti kursus pemulihan dalam bilik darjah atau pemulihan ringan? Adakah wujud benteng yang menyebabkan guru KIA2M kurang atau tidak mendapat bimbingan GPK?
Kita menyedari bahawa penulis berita ini menggunakan ungkapan belum menguasai kemahiran 2M. Hal ini bermaksud masih ada sekurang-kurangnya sebahagian kecil daripada 85,000 orang murid itu akan celik huruf pada akhir sesi persekolahan tahun 2009 ini. Kita menjangka sekolah rendah yang belum mencapai prestasi 100 peratus akan meneruskan program KIA2M hingga hujung bulan Oktober. Apabila ujian pelepasan diadakan pada akhir bulan Oktober atau awal November, jumlah murid yang tidak celik huruf akan berkurangan. Hal inilah yang menjadi harapan kita.
Kita berharap GPK menerima murid yang belum celik huruf itu apabila mereka bergelar murid tahun dua pada tahun 2010, dengan senang hati. GPK perlu menghadapi cabaran ini demi masa hadapan anak-anak tercinta, sekali gus mencipta prestasi 100 peratus yang gagal dicapai oleh program KIA2M. Harapan untuk melakukan “kejutan” itu memang ada. Berbekalkan slogan Satu Malaysia yang diubah suai, kita berharap GPK mendahulukan prestasi dan mengutamakan anak-anak tercinta itu.
Kita menggunakan perkataan “kejutan” kerana kewujudan Program Tiga M (Membaca, Menulis dan Mengira [3M]) atau ringkasnya PROTIM membukti bahawa ada murid tahun enam belum menguasai 2M. Perlu diingat, pada tahun 2002, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan menyatakan, kira-kira 24,000 pelajar tingkatan satu masih tidak boleh membaca dan gagal menguasai Matematik dengan baik. Dengan perkataan lain, kira-kira 24,000 pelajar sekolah menengah gagal menguasai kemahiran asas 3M setelah diajar oleh guru sekolah rendah selama enam tahun.
PIPP pula ada mencatatkan, pada tahun 2005, 4.4 peratus murid sekolah rendah dan 0.8 peratus pelajar sekolah menengah masih belum menguasai 3M. Peratusan ini termasuk juga pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran. Pada awal tahun 2007, seorang pengetua sekolah menengah di Sabah memberitahu penulis bahawa lebih 50 orang murid tingkatan satu di sekolahnya belum celik huruf.
Sehubungan dengan hal ini, ada dua perkara penting yang jarang kita bincangkan secara bersungguh-sungguh. Yang pertama ialah pemilihan kaedah bacaan asas untuk program celik huruf. Berdasarkan pemerhatian, banyak guru belum berani mencuba kaedah bacaan asas selain kaedah abjad.
Antara kaedah yang berpotensi meningkatkan kadar celik huruf ialah kaedah gabungan bunyi kata (KGBK) dan Kaedah Fonik Versi Nik Eliani dan Othman Ahamad. Selain itu, pengguna kaedah abjad masih terikat dengan gaya lama, iaitu kurang selari dengan berbagai-bagai perkembangan pada alaf 21 ini. Sama ada perkara ini benar atau tidak, perkara eloklah menjadi bahan kajian pelbagai pihak di KPM, khususnya BPK dan BPG. Perhatian yang bersungguh-sungguh tentang aspek perkaedahan ini mungkin dapat meningkatkan prestasi celik huruf pada tahun-tahun yang akan datang.
Yang kedua ialah latar belakang guru yang mengajarkan program celik huruf. Pelbagai pihak dalam kalangan warga pendidikan, termasuk pengurus sekolah, perlu memberikan perhatian tentang perkara ini. Secara sepakat dan kolektif, usahakanlah agar guru yang mengendalikan program celik huruf itu ialah guru yang mengkhusus dalam bidang Prasekolah, Pemulihan Khas atau Bahasa Melayu/Pengajian Melayu. Guru itu juga perlu mendapat latihan susulan untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dari semasa ke semasa. Perbuatan tangkap muat hendaklah dielakkan.
KPM pernah menjaga PPSMI sebagai program emas. KPM mencurahkan berbilion ringgit untuk PPSMI. Sebagai contoh, bahan sumber seperti komputer riba dan buku rujukan menelan belanja berbilion ringgit. Ada skim latihan khas untuk guru dan ada juga insentif untuk mereka. Sanggupkah KPM membelanjakan hanya RM1 bilion untuk program celik huruf? Sanggupkah KPM memberikan insentif kepada guru yang mengendalikan program celik huruf pula?
Akhirulkalam, sekiranya angka 85,000 terbenam mulai hari ini, tidak salah rasanya kita menyimpulkan bahawa media dan masyarakat kurang prihatin tentang isu kemahiran 2M. Jikalau pihak media bersedia menggembleng puluhan pemberita untuk menggembar-gemburkan sesuatu isu politik, mengapakah mereka tidak dapat melakukan hal yang sama untuk isu pendidikan? Penulis berharap pihak media akan menjawab soalan ini dengan menyiarkan berpuluh-puluh berita susulan, termasuklah berita yang menjawab soalan-soalan dalam tulisan ini.
Lampiran
35,000 (?) Murid Tak Tahu Baca, Menulis
mdroji@bharian.com.my
PARIT RAJA: Kementerian Pelajaran mengenal pasti kira-kira 85,000 murid tahun satu masih belum mampu membaca dan menulis, kata Timbalan Menterinya, Dr Mohd Puad Zarkashi.
Sehubungan itu, katanya, kerajaan mensasarkan 85 peratus kanak-kanak mengikuti kelas prasekolah pada 2012 berbanding hanya 65 peratus sekarang.
"Kementerian Pelajaran sedang berusaha mencapai sasaran 85 peratus itu dulu dan apabila ia menjadi kenyataan, kita akan meletakkan sasaran baru iaitu memastikan setiap kanak-kanak tidak kira di mana di seluruh negara, mendapat pendidikan prasekolah.
"Kami akan bekerjasama dengan pihak lain khususnya Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah untuk menyediakan akses pendidikan yang berkualiti," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan penutupan Pameran Patriotisme dan Kenegaraan 1 Malaysia anjuran Fakulti Sains, Sastera dan Warisan, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), di sini, petang kelmarin.
Pada majlis itu, beliau turut melancarkan dua buku terbitan UTHM bertajuk Darjat Tidak Datang Bergolek: Langit Mana Patut Dijunjung dan Modul Kenegaraan dan Pembangunan Malaysia.
Mohd Puad berkata, pihak kementerian kini sedang mengkaji pendekatan sesuai untuk memastikan lebih ramai kanak-kanak di kawasan pedalaman mendapat pendidikan prasekolah.
Katanya, walaupun kerajaan belum menetapkan sasaran 100 peratus kanak-kanak seawal usia lima tahun mengikuti pendidikan prasekolah, langkah awal harus diambil untuk memastikan masyarakat pedalaman juga mendapat pendidikan yang sempurna.
Berita Harian Online, 12 September 2009.
10 September 2009
Perkembangan Bahasa Melayu di Sabah sehingga 1986
Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di GVS menjadi mangkin perkembangannya di Sabah. Perkembangan itu berterusan apabila Kerajaan British yang mengambil alih pentadbiran Sabah daripada Chartered Company meneruskan dasar pendidikan yang sedia ada. Kemasukan pekerja Indonesia dari Sumatera, Jawa dan Banjarmasin pula menggalakkan perkembangan bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat.
Perkembangan bahasa Melayu kalangan masyarakat Sabah meluas pada zaman pemerintahan Jepun. Hal ini berlaku apabila Jepun membawa masuk buruh paksa dari Jawa. Bahasa Melayu menjadi bahasa komunikasi antara anak tempatan dengan pekerja Indonesia yang sedia ada dan buruh paksa dari Jawa itu.
Pendidikan di GVS hanya setakat darjah lima. Pendidikan seterusnya adalah dalam bahasa Inggeris. Namun hanya segelintir anak watan Sabah dapat menikmati pendidikan lanjutan itu, termasuk mengikuti latihan perguruan di Kirby, England. Namun, sebagai strategi untuk menyekat anak jati Sabah daripada terus ke England, Inggeris menubuhkan Maktab Perguruan Kent (MPK) di Tuaran pada tahun 1952.
MPK menjadi tempat pertemuan anak watan Sabah dan Brunei yang mencintai bahasa, budaya dan sastera Melayu. Mereka berjuang untuk memartabatkan bahasa Melayu di Sabah. Antara usaha mereka termasuklah menerbitkan majalah The Kent dan menulis untuk akhbar Borneo News and Sabah Times dan Salam. Fokus tulisan mereka ialah bahasa, sastera dan budaya Melayu sebagai tunggak perjuangan kebangsaan dan kemerdekaan bangsa.
Apabila Sabah merdeka melalui Malaysia pada tahun 1963, perkembangan bahasa Melayu bertambah pesat. Angkatan Gaya Baru (AGABA), Angkatan Persuratan Melayu Sabah (APMS) dan Persatuan Penulis Sabah (PERPESA) menyemarakkan aktiviti bahasa, budaya dan sastera Melayu di Sabah. Antara aktivitis itu termasuklah K. Bali, R.M. Jasni, Shuhaibun Yusuf, Murshidi Nambi, Jamdin Buyong, Asli Luttah, Dahli Mohd. Alias, Shuhaibul Ahmad, Ismail Abbas, Mohd Saidi Lampoh dan Noraini Haji Salleh.
Apabila Badan Bahasa Sabah (BAHASA) ditubuhkan pada bulan Mac 1970, aktiviti bahasa bertambah rancak. Di bawah pimpinan Datuk Dzulkifli Abdul Hamid selaku yang dipertua dan Jamdin Buyong selaku setiausaha, BAHASA mengadakan berbagai-bagai aktiviti seperti minggu bahasa dan bulan bahasa. Hal ini membawa kepada proklamasi bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negeri Sabah pada 16 September 1973.
Namun demikian ada juga individu, khususnya yang berpendidikan Inggeris, dan ahli politik suku kaum ingin mendaulatkan bahasa Inggeris. Hal ini menyebabkan BAHASA mendesak kerajaan agar menubuhkan cawangan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Sabah. Cawangan DBP tertubuh dengan rasminya di Kota Kinabalu pada 1 Januari 1977. Mulai saat itu tugas mengembang dan meningkatkan martabat bahasa Melayu di Sabah terpikul di atas pundak karyawan DBP Cawangan Sabah (DBPCS).
DBPCS melaksanakan aktivitinya dengan sistematik. Sehingga tahun 1986 DBPCS berjaya memberikan kursus bahasa Melayu kepada 5,000 orang kakitangan kerajaan. DBPCS juga berjaya menganjurkan beberapa banyak seminar, forum, diskusi dan yang seumpamanya. Selain itu, dengan persetujuan kerajaan negeri, Kementerian Pelajaran melaksanakan Dasar Pelajaran Kebangsaan di Sabah.
Nota
Catatan ini ialah ringkasan makalah “Bahasa Malaysia: Sejarah dan Perkembangannya di Sabah” oleh Ismail Abbas @Amil Jaya (1939 – 2009) yang tersiar dalam majalah Dewan Bahasa keluaran Jun 1986, halaman 392 – 397.
Masukan/pautan yang berkaitan
BAHASA dan Bahasa Rasmi di Sabah
Pemerkasaan Bahasa Melayu di Sabah
Badan Bahasa dan Sastera Sabah
Merindui K. Bali
08 September 2009
Penawar Terbaik, Kuasa Literasi
Tema Hari Literasi Antarabangsa pada tahun lalu ialah “Literasi Penawar Terbaik”. Temanya pada tahun ini ialah “Kuasa Literasi”.
UNESCO mengisytiharkan 8 September sebagai Hari Literasi Antarabangsa pada 17 November 1965. Sambutan pertamanya bermula pada tahun 1966. Menurut laman Manila Bulletin Publishing Corporation, sambutan itu menyorot kepentingan literasi untuk individu, komuniti dan negara.
Menurut laman literasi UNESCO, daripada empat bilion penduduk dunia, terdapat 776 juta orang dewasa tidak celik huruf. Hal ini bermakna daripada setiap lima orang dewasa, ada seorang yang tidak celik huruf. Sebanyak 75 juta kanak-kanak pula tidak bersekolah atau keciciran.
Sambutan Hari Literasi Antarabangsa mendapat perhatian beberapa blog. Antaranya termasuklah Blog Celik Huruf dan Kaki Sakat.
Sari Makalah: “Satu Malaysia” - Perspektif Bahasa
1. Rantau Melayu sudah mempunyai peradaban yang tinggi sebelum kedatangan penjajah Barat. Antara bidang yang menyerlahkan peradaban itu ialah penggunaan bahasa Melayu sebagai lingua franca, bahasa kebangsaan (perpaduan), bahasa ilmu dan bahasa pentadbiran negara. Bahasa Melayu pada masa itu berasaskan falsafah dan konsep Islam. Jadi, Perkara 152 dan perkara lain yang berkaitan dengan Melayu dan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan mempunyai asas yang kukuh. Pelaksanaan gagasan “Satu Malaysia” mesti mengambil kira latar belakang sejarah ini.
2. Dalam merealisasikan gagasan “Satu Malaysia”, pihak berwajib hendaklah memperkasakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan. Hal ini berupa manifestasi slogan “rakyat diutamakan”. Rakyat pula mesti ikut serta memperkasakan bahasa kebangsaan. Antara caranya termasuk menggunakan bahasa kebangsaan dalam semua acara rasmi. Hal ini bersesuaian dengan slogan “prestasi diutamakan”. Selain itu, kita perlu mengembalikan jiwa Islam kepada kosa kata bahasa Melayu.
Nota
Profesor Dato’ Dr. Mohd. Yusof Haji Othman ialah Profesor Program Fizik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Beliau pernah berkhidmat sebagai Ketua Jabatan Fizik, Timbalan Dekan, dan Pengarah Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi UKM. Sejak bulan Julai i tahun 2007, beliau menjadi Pengarah Institut Islam Hadhari UKM hingga kini.
"Satu Malaysia" dari Segi Pembudayaan Bahasa
Kita mungkin tidak perasan bahawa frasa nama khas “1Malaysia” janggal dan menyalahi hukum tatabahasa. Pakar ejaan dan sebutan bahasa Melayu, Encik Ismail Dahaman menyedari perkara ini. Menurutnya, perkataan “satu” lebih sesuai digunakan daripada nombor “1”. Walau bagaimanapun, beliau menyatakan, nombor “1” sesuai digunakan sebagai logo “Satu Malaysia”. Beliau menyatakan hal ini dalam makalahnya “Lakuan Bahasa dalam Satu Malaysia”. Makalah itu tersiar dalam majalah Dewan Masyarakat keluaran September 2009.
Pihak Khidmat Nasihat Bahasa (KNB), Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempunyai pendapat yang hampir sama. Pihak KNB menerima dua cara penulisan, iaitu "1 Malaysia" ataupun "Satu Malaysia".
Kebanyakan majalah terbitan DBP menerima pakai ejaan "Satu Malaysia", kecuali majalah Pelita Bahasa yang memilih untuk menggunakan ejaan "1 Malaysia". Pilihan majalah Pelita Bahasa selaras dengan penjelasan KNB tetapi bertentangan dengan pandangan Encik Ismail Dahaman dan amalan biasa penulisan frasa nama.
Sebagai contoh, bagi frasa nama am, kita menulis satu negara (bukannya *1 negara, apalagi *1negara), satu daerah (bukannya *1 daerah, apalagi *1daerah) dan satu kampung (bukannya *1 kampung, apalagi 1kampung). Demikian jugalah halnya apabila kita mencipta frasa nama khas. Kita wajar mematuhi amalan ini. Jadi, ungkapan yang persis ialah “Satu Malaysia”, bukannya “1 Malaysia”, apalagi “1Malaysia”.
Nampaknya pembudayaan bahasa kebangsaan masih belum merata. Perkara ini mendapat perhatian mantan Ketua Jabatan Bahasa, DBP, Puan Hajah Noresah Baharom. Beliau membutirkan perkara ini dalam makalahnya “Pembudayaan Bahasa Kebangsaan dalam Meningkatkan Patriotisme Rakyat Malaysia” yang tersiar dalam majalah Dewan Bahasa keluaran September 2009.
Menurut Puan Hajah Noresah, pembudayaan bahasa kebangsaan ialah penggunaan bahasa Melayu oleh seluruh rakyat Malaysia dalam ranah yang luas dengan penuh kebanggaan dan kecintaan terhadap bahasa itu. Hal yang mendasari pembudayaan itu ialah rasa cinta terhadap tanah air. Pembudayaan juga bermaksud, pengguna bahasa mengamalkan ciri-ciri bahasa itu, termasuk nilai, budi, kesantunan, dan sistem linguistiknya.
Kesilapan penggunaan frasa kata nama khas seperti “1Malaysia” nampaknya bukan perkara kecil. Kesilapan itu dapat menjadi petunjuk tahap kemegahan kita terhadap bahasa kebangsaan. Malah kesilapan itu dapat menjadi petunjuk tahap patriotisme kita, termasuk penghayatan kita terhadap prinsip keluhuran perlembagaan seperti yang tersurat dalam Rukun Negara.
Data "Satu Malaysia" dan "1 Malaysia"
- Dengan cara inilah bahasa kebangsaan akan benar-benar menjadi unsur utama yang memungkinkan kemunculan gagasan “Satu Malaysia” yang jelas mengungkapkan konsep “Satu Bahasa, Satu Malaysia”. Norshahwati Hanafi, “Membangunkan Semangat Satu Bahasa Satu Malaysia”, Dewan Bahasa, Ogos 2009, halaman 19.
- Justeru, bersempena dengan semangat dan penghayatan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-52, Hari Malaysia pada 16 September, dan gagasan “Satu Malaysia”, amanat Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim dan pandangan Noresah Baharom itu perlu direnungkan secara mendalam. Ritah Yahaya, “Bicara Bahasa: Airnya Jernih Ikannya Banyak”, Dewan Bahasa, September 2009, halaman 5.
- Sejak Najib mengemukakan gagasan “Satu Malaysia”, banyak pentafsiran dan ulasan tentangnya telah dibuat. Mohd. Yusof Haji Othman, “Satu Malaysia dari Perspektif Bahasa”, Dewan Bahasa, September 2009, halaman 13.
- Apabila berbicara tentang gagasan “Satu Malaysia”, inti patinya tentu sekali berhubung kait dengan perpaduan, keharmonian dan perkongsian hidup seluruh rakyat Malaysia. Sahrunizam Abdul Talib, “Satu Malaysia Satu Bahasa”, Dewan Bahasa, September 2009, halaman 21.
- “Saya terpanggil untuk memberikan reaksi apabila membaca Dewan Masyarakat keluaran Ogos 2009, yang mengupas gagasan Satu Malaysia. Mohd. Saleh Ismail, “Merealisasikan Gagasan Satu Malaysia”, Dewan Masyarakat, September 2009, halaman 8.
- Segelintir rakyat masih lagi tertanya-tanya maksud sebenar gagasan Satu Malaysia. Mohd. Ridzuan Mohammad, “Memahami Gagasan Satu Malaysia”, Dewan Masyarakat, September 2009, halaman 41.
- Gagasan Satu Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak mendukung matlamat murni untuk memperkasakan perpaduan nasional melalui “perpaduan dalam kepelbagaian” dalam negara bangsa Malaysia. Ismail Dahaman, “Lakuan Bahasa dalam Satu Malaysia”, Dewan Masyarakat, September 2009, halaman 58.
- Sewajarnya semangat “Satu Malaysia” perlu ada dalam hati setiap insan yang bergelar rakyat Malaysia, apatah lagi kepada remaja masa kini. Rozninah Abd Azib, “Satu Hati Satu Jiwa”, Dewan Siswa, Ogos 2009, halaman 2.
- “Satu Malaysia” merupakan gagasan bagi membentuk perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai penting yang menjadi amalan setiap rakyat Malaysia. Ismail Sulaiman, “Merealisasikan Satu Malaysia”, Dewan Siswa, Ogos 2009, halaman 4.
- Dengan bergerak sebagai satu bahasa, iaitu bahasa kebangsaan sebagai bahasa milik bersama, gagasan "Satu Malaysia" lebih mudah diserapmasukkan. Rozninah Abd Azib, "Erti Sebenar Kemerdekaan", Dewan Sastera, Ogos 2009, halaman 4.
- Untuk menaikkan taraf dan kedudukan negara, perubahan sikap dan cara hidup rakyat perlu dilakukan supaya kita lebih cergas bersatu padu, dinamik, berilmu, bersungguh-sungguh dan bersemangat “Satu Malaysia” tanpa melupakan jati diri dan kebenaran sejarah. Ani Haji Omar, “Puisi Meniupkan Semangat ‘Satu Malaysia’”, Dewan Sastera, Ogos 2009, halaman 20 – 24.
- Dewan Pelajar keluaran Ogos 2009 menggunakan ungkapan "Satu Bahasa, Satu Malaysia"; keluaran September 2009 menggunakan ungkapan "Salam Satu Malaysia".
1 Malaysia
- "Penerbitan bacaan oleh pelbagai kaum, secara tidak langsung, melaksanakan konsep ‘1 Malaysia’, yang merupakan agenda utama dalam mengukuhkan perpaduan di negara ini,” kata Raslin lagi. AAS Chinkara, “Penulisan Merangsang Minat Membaca”, Pelita Bahasa, September 2009, halaman 6.
- “Melalui media yang tuan-tuan dan puan-puan tangani, kita boleh bersama-sama menjadikan hasrat Perdana Menteri untuk mewujudkan ‘1 Malaysia’ agar seluruh rakyat Malaysia bersatu mengikut acuan nilai budaya bangsa yang murni.” Armin A. Saleh, “Media Memacu Kemajuan Negara”, Pelita Bahasa, September 2009, halaman 7.
- Timbalan Menteri Pelajaran itu juga mahu DBP memperjelas konsep “1 Malaysia” melalui pelbagai wahana dan pendekatan kepada rakyat pelbagai kaum. Shahril Rizal, “Bahasa Melayu Pemangkin Perjuangan Bangsa”, Pelita Bahasa, September 2009.
Tambahan
Hasil carian dengan Google pada 8 September 2009
1,380,000 for "1Malaysia"
718,000 for "1 Malaysia"
248,000 for "Satu Malaysia"
07 September 2009
Pandangan Pakar Bahasa tentang “1Malaysia”
Sari makalah “Lakuan Bahasa dalam Satu Malaysia” oleh Ismail Dahaman dalam majalah Dewan Masyarakat, September 2009, halaman 58 – 59.
1. Frasa nama khas “1Malaysia” dianggap janggal malah menyalahi hukum tatabahasa. Perkataan “satu” lebih sesuai digunakan daripada nombor “1”.
2. Nombor “1” sesuai digunakan sebagai logo Satu Malaysia yang dilancarkan pada 28 Jun lalu.
3. Matlamat perpaduan nasional terungkap dalam slogan “Satu Bangsa Satu Negara” dan “Satu Bahasa Satu Negara”. Malaysia dapat mencapai matlamat ini sekiranya semua rakyat mengamalkan bahasa kebangsaan dalam seluruh kehidupan. Perkara ini perlu mendapat perhatian yang serius kerana kualiti perpaduan nasional yang sedia ada kelihatan rapuh. Malaysia perlu menyuntik sinergi pendekatan bahasa kebangsaan untuk meningkatkan kualiti perpaduan nasional itu.
4. Urusan pembangunan bahasa kebangsaan pada peringkat negara sewajarnya dikawal oleh Jabatan Perdana Menteri dan tidak seharusnya dibebankan semata-mata kepada Dewan Bahasa dan Pustaka yang begitu terbatas fungsi dan tanggungjawabnya. Penyelarasan undang-undang perlu dilakukan segera untuk membolehkan bahasa Melayu membangun secara terarah.
5. Semua pemimpin peringkat tertinggi diseru mengamalkan “kepimpinan melalui teladan” sebagai pengamal misali bahasa kebangsaan apabila mempromosikan matlamat Satu Malaysia.
6. Dari sudut bentuk, bahasa kebangsaan yang digunakan berupa bahasa standard yang betul tatabahasanya, tepat perbendaharaan katanya, serta tidak dicemari dengan unsur-unsur tidak baku seperti pelat, dialek setempat, pengaruh bahasa pasar, dan bahasa rojak.
Nota
Encik Ismail Dahaman berpengalaman luas dalam bidang bahasa, khususnya dalam aspek ejaan dan sebutan. Beliau menjawat pelbagai jawatan yang berkaitan dengan penyelidikan dan pengurusan bahasa Melayu. Jawatan terakhirnya (1999) ialah Pengarah Jabatan Bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau menulis beberapa banyak buku dan makalah. Antara bukunya termasuklah Ejaan Rumi Sepanjang Zaman (2007). Antara makalahnya di akhbar termasuklah yang di bawah:
1. Ceramah Ejaan Baru Khusus kepada Pekerja RTM, Berita Harian, 11 Ogos 1978.
2. Bahasa Kita, The Malay Mail, 9 Ogos 1984.
3. Bahasa sebagai Jati Diri, Utusan Malaysia, 10 Oktober 1985.
4. Sistem Ejaan Bahasa Malaysia yang Kemas Kini: Pedoman dan Pelaksanaan, Sabah Times, 9 November 1985.
5. Daripada Bulan Bahasa kepada Gerakan Bahasa, Watan, 28 Mac 1988.
6. Pemantapan Bahasa Kebangsaan, Berita Harian, 16 Julai 1994.
7. Peralihan Paradigma Bahasa, Berita Harian, 8 Ogos 1994.
8. Pasaran Program Bahasa Melayu DBP, Utusan Malaysia, 9 Oktober 1995.
9. Bengkel Penghakiman Puisi Usaha yang Baik, Utusan Malaysia, 22 Julai 1997.
06 September 2009
Sari Makalah: Pembudayaan Bahasa Kebangsaan
1. Pembudayaan bahasa kebangsaan bermaksud penggunaan bahasa ini oleh seluruh rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum dalam ranah yang luas dengan penuh kebanggaan dan kecintaan terhadap bahasa ini disebabkan kedalaman patriotisme atau rasa cinta terhadap tanah air.
2. Pembudayaan bahasa kebangsaan ialah pembudayaan bahasa Melayu, dan pembudayaan bahasa Melayu ialah mengamalkan ciri-ciri bahasa itu, termasuk nilai, budi, kesantunan, dan sistem linguistik bahasa yang berkenaan.
3. Kesantunan bahasa secara umum bermaksud penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia, dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara.
4. Sikap terhadap bahasa, sama ada positif ataupun negatif ditandai oleh tiga ciri utama, iaitu kesetiaan bahasa, kebanggaan atau gah bahasa, dan kesedaran akan adanya norma bahasa.
5. Menjelang tahun 1980-an, secara perlahan-lahan nasionalisme digantikan dengan nasionisme. Kebangkitan nasionisme menekankan kepentingan bahasa Inggeris sekali gus mengabaikan pengutamaan bahasa Melayu dalam situasi rasmi dan media massa.
6. Sesungguhnya, peralihan keperluan negara daripada nasionalisme pada dekad 1950-an hingga tahun 1980-an kepada nasionisme pada tahun 1980-an hingga 1990-an, dan seterusnya kepada internasionalisme pada alaf baharu ini memberikan tantangan baharu yang cukup hebat kepada usaha memperkasakan bahasa Melayu.
7. Satu formula keseimbangan dinamik antara keperluan mengejar nasionisme dan internasionalisme dengan nasionalisme perlu dicari bagi memastikan kelangsungan hidup bahasa kebangsaan, agar bahasa kebangsaan dibudayakan dan menjadi unsur penting yang mengikat perpaduan bangsa Malaysia, dan sekali gus meningkatkan patriotisme.
Sari Rencana: Bagai, Berbagai dan Berbagai-bagai
Bentuk bagai mempunyai tiga makna. Pertama, bagai bermaksud perbandingan, itu semaksud dengan seperti, umpama dan laksana seperti dalam ungkapan keras bagai batu. Kedua, bagai bermakna jenis atau macam seperti dalam ungkapan beberapa bagai ukiran. Ketiga, bagai bererti banding, sama atau persamaan seperti dalam ungkapan tidak ada bagainya (bandingannya, persamaannya).
Kata bagai dapat menerbitkan kata bagaikan (serupa apabila dibandingkan dengan sesuatu) seperti dalam ungkapan bagaikan bulan dipagar bintang. Kata bagai juga dapat menerbitkan kata sebagai seperti dalam ungkapan fatwa ini sebagai menjawab pertanyaan (untuk, bagi), mengangkatnya sebagai ketua (menjadi, selaku), dan sebagai negara sahabat, kita mengharapkan (bertindak seperti/selaku).
Bentuk berbagai bermaksud berbanding atau bersamaan. Ayat contoh: Baginda mempunyai seorang puteri yang amat cantik parasnya, tiada berbagai pada masa itu. Bentuk berbagai-bagai pula bererti bermacam-macam dan seerti dengan pelbagai. Ayat contoh: Ia berbuat berbagai-bagai ikhtiar supaya terpelihara daripada musuhnya.
Muhammed Salehudin Aman, “Berbagai atau Berbagai-bagai”, Dewan Siswa, September, halaman 20 – 21.
Tambahan
Contoh salah → betul
1. Bunga rampai ialah campuran *berbagai (→ berbagai-bagai, pelbagai) bunga yang harum.
2. Rumputan ialah *berbagai (→ berbagai-bagai, pelbagai) jenis rumput.
3. Kita harus bersedia berhadapan dengan *berbagai (→ berbagai-bagai, pelbagai) masalah.
4. *Berbagai (→ berbagai-bagai, pelbagai) fikiran datang merasuk hatinya.
5. Dia membeli periuk yang *berbagai (→ berbagai-bagai, pelbagai) kegunaannya.