18 Januari 2009

Bersederhana Meraikan Kemenangan

Oleh Mohd Isa bin Abd Razak

Sejak malam tadi banyak ulasan tentang pilihan raya kecil Kuala Terengganu berada dalam laman blog. Umumnya ulasan-ulasan itu dapat dibahagikan kepada dua, iaitu ulasan yang meraikan pemenang dan ulasan yang mengelus pihak yang tidak bernasib baik.

Syabas diucapkan kepada para penulis blog yang dapat menerbitkan ulasan mereka lebih awal daripada media cetak. Syabas juga diucapkan kepada mereka kerana dapat menggunakan bahasa Melayu yang baik dan memperlihatkan usaha menerapkan kesantunan berbahasa dalam tulisan mereka.

Dalam pada itu, ada juga sedikit keghairahan melimpah dan perasaan tertumpah dalam penulisan itu. Yang melimpah dan tertumpah itu bagai air terlebih suam tetapi tidaklah mendidih. Kulit lembut yang terkena percikan air terlebih suam itu mungkin berasa pedih tetapi mungkin tidak sampai melepuh, apalagi luka.

Daripada beberapa banyak ulasan itu, ada satu ulasan oleh penulis Blog Membelah Kabut. Dia ialah petugas pilihan raya kecil itu, juga penulis kreatif dari Sabah. Perenggan akhir ulasannya yang bertajuk “Bulan Mengambang di Kuala Terengganu” itu adalah seperti yang di bawah:

“Bulan 'mengambang' di Kuala Terengganu namun malam ini bulan tidak kelihatan. Jalan raya sesak, bunyi enjin motosikal mengaum berang dan nakal, sesekali bergema takbir dan kibaran panji-panji dengan begitu galak sekali. Berbaur dengan keadaan begitu saya teringatkan beberapa peristiwa yang terjadi dalam pilihan raya di Sabah sebelum 1994 terutama pergeseran politik yang tidak terkawal sehingga berlakunya tunjuk perasaan di Kota Kinabalu. Teringat juga gegaran bom sesekali, memang ini bukan budaya masyarakat yang cinta akan keharmonian bermasyarakat. Apakah demi mencapai slogan atau jargon berpolitik itu mengorbankan anugerah yang diberikan Tuhan lebih utama berbanding memilih kesederhanaan dalam apa juga tindakan. Memang apa yang saya ungkapkan ini tidak popular bagi yang berkepentingan, yang memiliki hasrat yang amat tinggi untuk bangsanya; padahal apa yang dapat difahami semua ini hanyalah babak-babak yang sengaja untuk sebuah kepuasan.”

Ada kemungkinan suasana yang digambarkannya biasa sahaja pada sesetengah pihak. Apabila direnungi, wajar benar luahan rasa penulis ini menjadi bahan muhasabah sesiapa sahaja yang memasuki apa-apa pertandingan, terutamanya para penyokong pemenang pertandingan itu.

Tiada ulasan: