24 Januari 2009

Kaedah Pembelajaran Koperatif: Catatan Permulaan

Oleh Mohd Isa bin Abd Razak

Kita sering mendengar rungutan bahawa pengajaran guru kurang menarik atau membosankan. Jikalau sekadar kurang menarik kenyataan itu mungkin dapat kita telan. Sebaliknya, jikalau penat lelah kita dicap sebagai membosankan, sesiapapun akan berasa bagai dihiris dengan sembilu.

Adakah sesiapa bertujuan mewujudkan kebosanan dalam kalangan pelajar? Sudah pasti tidak. Namun, hakikatnya perkara itu pernah terjadi. Bukankah kita menjadi murid pada suatu masa dahulu? Sebagai murid, rasanya biasa sangat kita berhadapan dengan situasi yang membosankan itu.

Guru bestari yang dipilih untuk menggerakkan sekolah bestari, pasti tidak mahu pengajarannya dilabelkan sebagai membosankan. Guru dalam latihan (GDL) yang dipilih untuk menceriakan pengajaran dan pembelajaran Jawi, al-Quran, bahasa Arab, dan Fardu Ain (j-QAF); sudah tentu tidak rela pengajarannya dicap sebagai membosankan.

Apatah lagi pelajar cemerlang yang terpilih untuk mengikuti kursus persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP). Jikalau suatu masa nanti mereka dicap begitu, akan luluhlah hati anda. Terkulai tengkuk pensyarah mereka.

Tidak kira siapa kita: guru kawakan, guru bestari, guru cemerlang, guru muda yang memiliki diploma perguruan, guru yang terlatih melalui program Kursus Latihan Perguruan Lepas Ijazah (KPLI), guru separuh umur merangkap pelajar Universiti Terbuka Malaysia (OUM), GDL dalam program Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS), atau remaja cemerlang yang sedang mengikuti kursus persediaan PISMP; sudah pasti kita semua mengimpikan pengajaran yang dilabel oleh murid sebagai cemerlang dan istimewa; bukan kurang menarik, apatah lagi membosankan.

Ada banyak cara untuk menjadikan pengajaran kita dapat dianggap cemerlang dan istimewa. Satu daripada caranya adalah dengan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif.

Spencer Kagan ialah orang utama yang mempopularkan kaedah ini. Dia menyusun dan mengadaptasi pelbagai aktiviti yang dapat dilaksanakan dengan cara yang menarik. Koleksi aktiviti itu dinamakan struktur pembelajaran koperatif (SPK) termuat dalam buku Modul Latihan Struktur Pembelajaran Koperatif terbitan Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia (tanpa tarikh).

Buku itu diedarkan kepada peserta kursus yang berkenaan sahaja. Namun, sedutan dan ringkasan buku itu dapat dibaca daripada beberapa sumber di Internet. Untuk mengakses sumber itu, gunakan frasa "pembelajaran koperatif” atau “kaedah pembelajaran koperatif”. Cubalah.

Tiada ulasan: