29 Januari 2009

Selamat Mempelajari Tulisan Jawi

Saya mengucapkan selamat mempelajari tulisan Jawi kepada semua pelajar semester pertama Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PPISMP) di semua institut pendidikan guru (IPG) yang mengambil kursus Bahasa Melayu Akademik (BMA). Manfaatkanlah ruang dan peluang yang disediakan oleh IPG untuk melengkapkan diri anda sebagai guru, khususnya sebagai guru Bahasa Melayu, Pemulihan atau Prasekolah.

Gambar: Ketua Metor, Sdr. Muhamad Iqbal menyemak latihan menteenya.

Kepada pensyarah BMA yang mengajarkan tulisan Jawi, saya menganggap tuan beruntung melaksanakan tugas ini. Jikalau kena caranya, tuan dapat menjadikan tugas ini sebagai ibadah. Paling tidak, tuan akan menjadi ingatan para pelajar kerana tuan memperkenalkan kepada mereka warisan kita yang mendukung dan memperkembang bahasa Melayu selama hampir tujuh abad.

Dari segi penguasaan tulisan Jawi dalam kursus BMA, ada empat golongan pelajar.

Golongan yang pertama ialah pelajar yang mahir menggunakan tulisan Jawi. Dalam golongan ini termasuklah pelajar yang mampu menghasilkan tulisan Jawi yang cantik dengan beberapa gaya tulisan (khat). Pensyarah perlu memanfaatkan kebolehan golongan ini dengan menjadikan mereka sebagai mentor golongan yang ketiga dan keempat.

Golongan kedua ialah pelajar yang mempunyai asas Jawi. Mereka boleh membaca bahan bertulisan Jawi walaupun kurang lancar. Mereka juga boleh menulis dengan menggunakan tulisan Jawi walaupun kurang kemas. Pensyarah wajar memanfaatkan kebolehan golongan ini dengan menjadikan mereka pembantu mentor. Golongan ketiga ialah mereka yang “tahu sedikit” tulisan Jawi. Pelajar dalam golongan ini kenal alif-ba-ta dan boleh membaca bahan Jawi yang mudah. Umumnya, mereka “tidak berani” menulis dengan menggunakan tulisan Jawi. Rata-rata golongan ini remaja Melayu yang dapat membaca juz Amma. Golongan ini wajar menjadi mentee.

Golongan keempat ialah mereka yang buta Jawi. Umumnya, mereka ialah pelajar bukan Melayu, termasuk suku kaum di Sabah dan Sarawak. Mereka menjadi mentee.

Sebaik-baiknya mereka belajar dalam kumpulan tetap. Pensyarah dapat memanfaatkan campuran golongan mentor-mentee di atas dan kriteria pembentukan kumpulan berdasarkan kaedah pembelajaran koperatif. Seorang pelajar wajar menjadi ketua mentor.

Selamat mempelajari tulisan Jawi dalam kumpulan. Jikalau tuan (pensyarah) dan anda (pelajar) IPG ada kemusykilan tentang tulisan Jawi, nyatakan kemusykilan itu di Grup_PM atau di blog ini. Manalah tahu kalau-kalau saya dapat membantu meleraikan yang kusut dan menjernihkan yang keruh.

Dalam pada itu, bantuan pensyarah BMA, ketua mentor dan mentor memang saya harapkan. Saya sendiri pernah belajar daripada ketua mentor yang bernama Muhamad Iqbal. Terima kasih, Muhamad Iqbal.

Mohd Isa bin Abd Razak
Pembimbing Kursus Tulisan Jawi 2006 - 2007

Tiada ulasan: