12 Oktober 2009

Lagu Nyalakan Tekad



Nyalakan Tekad


Nyalakan azam membumbung
padukan tekad nan waja
songsongi ombak bergulung
menuju ke pulau cita.

Setitis jadikan laut
sekepal jadikan gunung
namamu kelak disebut
jasamu kelak disanjung.

Nyalakan tekad di hujung cita
sama muafakat ke puncak jaya
sembah setia sepenuh jiwa
untuk nusa dan negara.

Kan megah langit dijunjung
rela bumi nan dipijak
kan megah ibu mengandung
putera puterinya berjasa.


Rasanya, lagu inilah yang paling kerap saya nyanyikan bersama-sama dengan pelajar saya. Saya ikut menyanyi bersama-sama dengan mereka sebelum kuliah bermula. Sesekali, kami menyanyikan lagu ini sebelum kuliah berakhir. Adakalanya saya meminta pelajar menerangkan maksud ungkapan tertentu dalam lirik lagu ini. Hari ini, saya menyanyikan lagu ini bersendirian.

Tiada ulasan: