14 November 2009

Modul Literasi Bahasa Melayu Tahun Satu

Kemas kini 1: 15 Januari 2010.

http://www.scribd.com/doc/23981538/LINUS-KONSEP-LITERASI

LINUS - KONSEP LITERASI

Blog Akademik Bahasa menyatakan, 30 orang guru Bahasa Melayu tahun satu di Kelantan menghadiri Mesyuarat Pemurnian dan Cuba Uji Modul Literasi Bahasa Melayu Tahun Satu untuk Program LINUS 2010. Mesyuarat itu berlangsung di sebuah hotel di Terengganu pada 10 – 11 November 2009.

Blog itu juga menyatakan, modul itu dibangunkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dengan kerjasama Jurulatih Utama Bahasa Melayu peringkat negeri. Modul itu akan digunakan untuk melatih guru-guru Bahasa Melayu tahun satu di seluruh negara bermula Disember 2009 hingga Februari 2010.

Catatan blog itu menarik perhatian saya. Saya ingin tahu maksud LINUS. Adakah modul itu sebahagian daripada pendekatan modular?

Saya akan cuba mencari maklumat ini di Internet. Pasti usaha saya itu memakan masa. Jikalau ada pengunjung yang sudah terjumpa pautan yang berkaitan, mohon catatkan pautan itu dalam ruangan ulasan. Jikalau ada pengunjung yang mengetahui perkara ini, baik sangat kemukakan catatan sederhana dalam ruangan ulasan.

Terima kasih saya ucapkan kepada sesiapa yang sudi membantu saya.


Khamis, 17 Disember 2009

Kursus Program LINUS Guru Tahun 1 2010

Program Literasi dan Numerasi (LINUS) akan mula dilaksanakan mulai 2010 hingga 2012 di seluruh negara. Program LINUS yang bertujuan memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 dapat menguasai kemahiran asas membaca, menulis (literasi) dan mengira (numerasi) selepas tahun 2012, iaitu berada di Tahun 4. Pelaksanaan program LINUS ini merupakan sebahagian daripada NKRA Kementerian Pelajaran Malaysia yang disasarkan menjelang tahun 2012.

Sehubungan itu, semua guru Tahun 1 yang mengajar Bahasa Melayu dan Matematik diwajibkan mengikuti kursus pengajaran dan pembelajaran modul LINUS mulai tahun 2010. Kursus tersebut yang dikendalikan oleh Bahagian Pendidikan Guru, KPM akan dilaksanakan di seluruh negara mengikut zon negeri masing-masing. Bagi guru-guru negeri Kelantan, kursus akan dilaksanakan mengikut PPD masing-masing sebagaimana tarikh dan tempat yang telah ditetapkan. Bagi semua guru Bahasa Melayu dan Matematik yang mengajar di tahun 1, jadual kursus boleh dirujuk sebagaimana lampiran Jadual Kursus berikut: http://www.ziddu.com/download/7787687/TarikhKursusLINUS.docx.html.

Sumber: http://akademikbahasa.blogspot.com/2009/12/kursus-program-linus-guru-tahun-1-2010.html.

Tiada ulasan: