30 Januari 2010

FOMCA Harap Rais Martabatkan Bahasa Melayu

Petikan Akhbar 14
FOMCA Harap Rais Martabatkan Bahasa Melayu
30 Januari 2000

KUALA LUMPUR 29 Jan. - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Rais Yatim diharap dapat memainkan peranan yang lebih berkesan dalam memartabatkan penggunaan bahasa Melayu di pelbagai bidang, khususnya perundangan, daripada terlalu komited menangani isu sebutan baku bahasa itu.

Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Profesor Hamdan Adnan berkata, penggunaan bahasa kebangsaan masih jauh terpinggir dalam banyak bidang terutama perundangan yang tidak diletakkan di tempat sewajarnya.

Menurut Hamdan, ramai rakyat negara ini melahirkan rasa tidak puas hati terhadap penggunaan bahasa Inggeris secara meluas dalam bidang berkenaan terutama aspek perjanjian jual beli perumahan yang sukar difahami kandungannya.

''Penggunaan bahasa Inggeris di kalangan rakyat masih lagi lemah termasuk mereka yang lulus daripada universiti.

''Tetapi bahasa asing itu terus digunakan misalnya oleh pemaju, syarikat guaman dan pihak bank dalam urusan perjanjian jual-beli rumah dan ini menunjukkan bahasa Melayu adalah bahasa pinggiran semata-mata,'' katanya kepada Mingguan ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas pengumuman Rais mengenai keputusan kabinet mahu menghentikan penggunaan sebutan baku bahasa Melayu di bidang penyiaran yang bertujuan menyeragamkan penggunaan bahasa itu di negara ini.

Mengulas lanjut, Hamdan berkata, FOMCA telah lama mendesak agar bahasa Melayu dijadikan bahasa wajib dalam perjanjian jual beli demi kemudahan rakyat.

Katanya, kerana kelemahan yang masih belum dapat diatasi itu banyak pihak melihat kerajaan sebagai tidak bersungguh-sungguh untuk meletakkan bahasa Melayu ke tahap yang lebih tinggi.

Lebih memburukkan keadaan, jelas beliau, ramai pengamal undang-undang sendiri lebih gemar penggunaan bahasa Inggeris dikekalkan setelah mengetahui kerajaan tidak akan menentang hasrat mereka itu.

''Padahal istilah undang-undang dalam bahasa itu sudah ada manakala perkataan yang sukar diterjemahkan boleh dikekalkan,'' katanya.

Hamdan yang juga Presiden Institut Perhubungan Raya Malaysia (IPRM), berkata negara ini mempunyai pakar penterjemah yang boleh dirujuk termasuk di Dewan Bahasa dan Pustaka bagi menterjemahkan istilah tertentu supaya ia selari dengan maksud asalnya.

Katanya, sudah sampai masanya kerajaan melaksanakan langkah menggalakkan penggunaan serta penghayatan bahasa Melayu secara menyeluruh dalam semua bidang supaya ia tidak terus dipandang hina oleh rakyatnya sendiri

Tiada ulasan: