24 Januari 2010

Sebutan Baku: Rais Tegur Dewan Bahasa

Petikan Akhbar 4
Sebutan Baku: Rais Tegur Dewan Bahasa
(Utusan Malaysia 24 Januari 2000)

KUALA LUMPUR 23 Jan. - Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) hari ini ditegur kerana meluahkan secara terbuka kekecewaan agensi itu atas keputusan kerajaan memansuhkan pelaksanaan sebutan bahasa Melayu baku.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Dr. Rais Yatim berkata, DBP sepatutnya berbincang dengan Kementerian Pendidikan terlebih dahulu sebelum berbuat demikian kerana ini melibatkan pandangan kerajaan.

''Kalau DBP tidak boleh menerima (keputusan itu) pada peringkat ini, saluran yang paling baik baginya ialah berunding dengan Menteri Pendidikan. 'Memandangkan DBP di bawah kementerian itu, tidak bolehlah ia meluahkan begitu sahaja pandangan sebuah jabatan,'' katanya..

Selaras dengan itu, Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohammad pula semalam, mengumumkan yang kementeriannya akan memansuhkan penggunaan sebutan bahasa Melayu baku di sekolah-sekolah.

Rais berkata, kerajaan memahami kedudukan agensi berkenaan dan beberapa pihak yang kecewa dengan keputusan itu.

''Saluran yang paling baik baginya ialah berunding dengan Menteri Pendidikan. Saya percaya perkara itu akan dapat disusul dan disusun semula,'' katanya.

Menurut Rais, pemansuhan sebutan bahasa Melayu baku adalah wajar dan tidak sepatutnya menimbulkan prasangka dan tentangan melulu kerana penggunaannya masih tidak menyeluruh biarpun telah 11 tahun dilaksanakan.

Beliau berkata, oleh yang demikian kerajaan berpendapat lebih baik sebutan asal bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diteruskan. Tambahan pula, pelaksanaan sebutan baku tidak tertakluk dalam Undang-undang Bahasa Kebangsaan yang hanya menyediakan peruntukan untuk bahasa, katanya.

''Pewujudan sebutan bahasa Melayu baku hanya melibatkan susunan pentadbiran yang dibuat oleh beberapa agensi kerajaan yang berkaitan dengan Kementerian Pendidikan kira-kira 11 tahun lalu,'' kata Rais.

Beliau yang menegaskan bahawa kerajaan hanya mengikut dasar dan falsafah bahasa telah memetik hujah pakar fonetik, Daniel Jones, bahawa bahasa mengevolusikan hidup masyarakat dan tidak perlu diadakan acuan rasmi.

Tiada ulasan: