10 Februari 2010

Sebutan Kekal di Sekolah

Petikan Akhbar 15
Baku Kekal di Sekolah -- Hanya Bagi Tujuan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
10 Februari 2001, Oleh Lawrence Quek

KUALA LUMPUR 9 Feb. - Mesyuarat kabinet hari ini bersetuju supaya sebutan baku bahasa Melayu terus dilaksanakan di sekolah-sekolah, kata Menteri Pendidikan, Tan Sri Musa Mohammad.

Bagaimanapun, jelasnya, sebutan itu hanya bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sahaja.

''Bagi urusan-urusan lain di sekolah termasuk pengajaran mata pelajaran selain Bahasa Melayu dan urusan pentadbiran, sebutan biasa hendaklah digunakan,'' kata beliau pada sidang akhbar di pejabatnya di sini.

Menurut Musa, calon-calon yang menduduki ujian lisan Bahasa Melayu turut dibenarkan menggunakan bahasa Melayu biasa dan tidak terikat kepada sebutan berkenaan.

''Pelajar tidak didenda jika tidak menggunakan sebutan baku dalam lisan,'' jelas beliau.

Dalam kenyataan ringkas yang dibacakan itu, beliau berkata, keputusan itu diambil selepas Kementerian Pendidikan mengambil kira pandangan pelbagai pihak, laporan kajian kes dan surat-surat kepada kementerian serta pandangan akhbar-akhbar perdana.

Pada 19 Januari lalu jemaah menteri memutuskan sebutan baku dimansuhkan di semua stesen penyiaran milik kerajaan dan swasta bagi menyelaraskannya.

Seiring dengan keputusan itu, Musa turut menyatakan bahawa Kementerian Pendidikan akan memansuhkan sebutan baku bahasa Melayu di sekolah-sekolah setelah diperkenalkan sejak 1988.

Bagaimanapun, ekoran desakan beberapa pihak, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bulan lepas telah berkata Kabinet bersetuju sebutan baku bagi sekolah ditangguhkan sementara kerana Kementerian Pendidikan sedang membuat kajian lanjut mengenainya.

Musa berkata, mesyuarat jemaah menteri pada hari ini juga bersetuju agar sebutan bahasa baku Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) terus dilaksanakan di sekolah-sekolah hanya bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu.

Sehubungan itu, katanya surat pekeliling mengenai penerusan sebutan baku bahasa Melayu di sekolah-sekolah akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Menurut Musa, keputusan meneruskan sebutan baku di sekolah-sekolah dibuat memandangkan ia sudah dilaksanakan sejak 1988 dan dianggap sudah mantap.

Katanya, keputusan untuk tidak mengamalkan sebutan baku dalam mata pelajaran lain dan urusan harian sekolah dibuat selaras dengan keputusan jemaah menteri pada 19 Januari lalu.

Pemansuhan sebutan baku bagi stesen penyiaran tempatan diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Rais Yatim bulan lepas dan telah mendapat pelbagai reaksi daripada pencinta bahasa, guru dan ibu bapa.

Beberapa tokoh bahasa dan DBP, umpamanya menyifatnya pemansuhan itu sebagai langkah ke belakang dan mengecewakan.

Di sebalik kekecewaan tersebut terdapat tokoh bahasa lain dan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) mengalu-alukan keputusan kerajaan tersebut.

Pemansuhan sebutan baku di media elektronik, bagaimanapun tidak berubah.

Tiada ulasan: