18 Jun 2011

Muhammad Melawat sambil Belajar

Mulai 29 Mei 2011 saya bercuti di Sabah. Saya berada di sana lebih kurang dua minggu. Selain melawati kaum keluarga, saya sempat juga melawat ke tamu besar, tamu mingguan, pasar ikan, sawah padi dan sungai. Tempat-tempat itu di Ranau. Di Kota Kinabalu pula, saya sempat berlengah-lengah di pasar ikan dan di Pulau Sapi.

Lawatan saya itu meninggalkan kesan yang mendalam. Kesan itu sudah saya sematkan dalam hati dan ada juga yang tercatat dalam buku nota. Memang saya bercadang untuk menghasilkan nota. Saya sudah menyediakan beberapa draf. Namun semua draf itu masih belum tergubah menjadi nota. Jadi, kini sudah hampir sebulan pengunjung blog dan rakan buku wajah tidak menatap nota baharu saya.

Mujurlah hari ini Muhammad menyiarkan kisah lawatannya. Oleh sebab saya belum menghasilkan nota untuk pengunjung blog dan rakan buku wajah, anggaplah kisah lawatan Muhammad itu sebagai gantinya. Saya berkata demikian atas beberapa sebab. Yang pertama, Muhammad menceritakan lawatannya ke tempat menarik di Sabah dan pada masa cuti juga.

Yang kedua, penceritaannya sangat menarik. Penyampaiannya padat dan berturutan. Dia menyertakan banyak gambar. Gambar-gambar itu membantu kita untuk memahami dan menikmati penceritaannya. Bahasanya pula baik dan mudah difahami.

Yang ketiga, kisahnya mengandungi nilai murni. Dia menyerapkan nilai murni itu secara bersahaja dan berterusan sepanjang penceritaannya. Katakanlah pengunjung blog dan rakan buku wajah menyenangi nilai murni yang pernah saya ketengahkan dalam nota saya. Hal itu ditemukan juga dalam nota Muhammad. Malah, Muhammad mempunyai kekuatan yang lebih istimewa. Dia menurunkan juga nas yang dituturkan oleh ayahnya, seorang sarjana dalam bidang pengajian Islam.

Guru dan bakal guru wajar membaca nota lawatan Muhammad itu. Apabila saya menyebut guru atau guru, dengan sendirinya termasuklah juga ustaz/ustazah dan bakal ustaz/ustazah serta pendidik guru. Peminat nota yang disampaikan secara kreatif sewajarnya berasa rugi apabila ketinggalan menatap nota lawatan Muhammad itu.

Saya juga mencadangkan agar pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka Cawangan Sabah memberikan perhatian kepada nota itu. Apabila aspek bahasanya dan beberapa aspek lain dimurnikan, nota ini pasti lebih utuh.

Syabas Muhammad!

Nota itu di sini: http://anaktokimam.blogspot.com/2011/06/lawatan-sambil-belajar.html

Tiada ulasan: