15 Mac 2012

Kesan Pertemuan Ulang Tahun Ketiga Perhimpunan 100,000 Rakyat

….
Pada masa itu saya kekurangan masa untuk meneliti (dan menyimpan) isu PPSMI. Apabila saya bersara pada tahun 2008, saya mempunyai banyak masa. Antara cara saya memanfaatkan masa itu ialah meneliti dan menghimpun tulisan tentang PPSMI dan merakamkannya dalam satu blog khas. Usaha itu terhenti atas beberapa sebab, termasuklah sebab kesihatan. Pada tahun lalu saya meninggalkan ruang maya ini lebih enam bulan.

Alhamdulillah, perhimpunan 10 Mac 2012 menghidupkan semangat saya semula. (Saya memang bercadang untuk menyertai perhimpunan itu. Ketidakmunculan saya di sana anggaplah kelemahan saya sahaja.) Dua hari yang lalu saya sudah memulakan usaha untuk melengkapkan arkib maya itu. Oleh sebab keterbatasan upaya, pasti usaha itu mengambil masa. Insya-Allah, saya akan terus melakukannya sedikit demi sedikit, terutamanya sesudah berinteraksi di sini dan mendapat dorongan, juga cabaran, daripada tuan/puan, khususnya Tuan Kembara Bahasa.

Alhamdulillah, mula tahun ini saya semakin akrab dengan para petugas Pusat Dokumentasi Melayu (PDM) DBP, khususnya Puan Fatimah Zahrin. Insya-Allah, saya akan terus memanfaatkan kemudahan di PDM dan khidmat cemerlang para petugasnya. Mudah-mudahan saya dapat menyusun indeks PPSMI dan melampirkan bahan-bahan digital yang dapat saya capai. Insya-Allah, ada salinan digitalnya untuk PDM, dan tanpa syarat.

Tiada ulasan: