20 Jun 2012

Transformasi Pendidikan: Kekalkan Bahasa Penghantar Utama

Muzakarah Pendidikan Kebangsaan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 18 Jun 2012 “berharap kerajaan tidak akan berkompromi dengan sebarang perubahan dasar terutama dalam isu bahasa penghantar utama dalam sistem pendidikan.” Inilah pati laporan akhbar yang disiarkan kembali oleh blog Kembara Bahasa pada 19 Jun 2012.

Muzakarah itu memutuskan, dalam rancangan transformasi pendidikan Dasar Bahasa Kebangsaan seperti yang termaktub dalam Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan dan Subseksyen 17(1) Akta Pendidikan 1996 hendaklah dipatuhi sepenuhnya.

Harapan muzakarah itu harapan saya juga. Keputusan muzakarah itu saya sokong sepenuhnya. Bahkan, jikalau saya masih belia remaja, tentu saya akan menggunakan perkataan “mendesak”. Hakikatnya, seperti pengerusi itu, saya berada dalam usia senja. Jadi, saya kena mengikut rentaknya yang memilih untuk “membelai” sedangkan ada orang, khususnya anak muda, memilih untuk “menggigit”.

Lebih buruk lagi, ada juga orang yang berusia senja memilih untuk menyeranah. Seranahan, walaupun sekadar dua patah perkataan, dua suku kata setiap perkataan, dua vokal “a” dalam setiap perkataan; kata pertama diawali dengan huruf “h” dan kata kedua diakhiri dengan huruf “h” juga; dan diucapkan dengan nada yang amanat sederhana sebagai mengawal amarah; tetap bukan pilihan saya.

Saya lebih suka meminjam kata-kata tokoh atau cendekiawan. Oleh sebab hakikatnya muzakarah itu ialah susulan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), izinkan saya meminjam kata-kata Sasterawan Negara Anwar Ridhwan yang tersiar dalam akhbar Siasah edisi 22 - 28 Februari 2009: “Rakyat tentu musykil bagaimana Kementerian Pelajaran memperkosa Akta Pendidikannya sendiri dan memperkosa Perlembagaan Persekutuan untuk suatu dasar yang penuh kontroversial.”

Rakan saya, seorang nenek yang beberapa tahun lebih tua daripada saya, mungkin berkata, “Yang sudah itu, sudahlah. Mari kita tumpukan perhatian kepada usaha membina masa hadapan bagi anak cucu kita.”

Saya boleh membalas. Namun saya memilih untuk diam. Dalam pada diam itu, bacalah juga sambutan saya terhadap satu rangsangan dalam Facebook rakan saya, seorang anak Sarawak:

“Subseksyen 7(1) Akta Pendidikan 1996 itu menyatakan pelantikan Pegawai Peperiksaan. Penyataan tentang bahasa pengantar utama ialah bahasa kebangsaan terkandung dalam subseksyen 17(1). Kalau boleh-boleh, kata orang Sabah; sebaik-baiknya, kata rakan saya, ungkapan bahasa pengantar utama dan kandungan seksyen tertentu seperti Seksyen 28, ditinjau dan dipinda agar sesuatu yang bernama kebangsaan tidak disaingi. Wallahuaklam. Wassalam.”

Tiada ulasan: