09 Ogos 2012

Peristiwa Sebelum Bertolak ke Sandakan

Karya Ajijah Arifin, KSPK Sastera

Pada suatu hujung minggu aku pulang ke Sandakan. Perjalanan dari Keningau ke Kota Kinabalu mengambil masa lebih kurang dua jam setengah. Setibanya di Kota Kinabalu, aku segera membeli tiket bas untuk ke Sandakan. Bas dijangka bertolak pada pukul lapan malam.

Kurang lima minit lagi pukul lapan, aku menaiki bas. Selang beberapa ketika, datang seorang pemuda. Dia mengatakan tempat yang kududuki ialah tempatnya. Tempat duduk lain sudah penuh. Dalam keadaan terkejut aku berkata, "Kamu ada tiket? Cuba saya tengok."

Pemuda itu menunjukkan tiketnya. Oh, nombor tiketnya sama dengan nombor tiket yang kumiliki! Aku cemas dan berkata, “Macam mana boleh jadi begini? Nombor tiket kita samalah pula!”

Pemuda itu kebingungan. Aku menguatkan semangat dan berkata, “Maaflah, ya. Saya duduk dahulu; jadi tempat ini milik saya."

Pemuda itu menyinga. Dia menghempaskan begnya ke atas pahaku. Aku terkejut dan menjerit. Kuhamburkan kata-kata amarah kepadanya. Pemandu bas itu bergegas ke tempat kami. Dia menenangkan diriku dan cuba mencari jalan penyelesaian.

Rupa-rupanya pemuda itu tersalah bas. Sebenarnya dia hendak ke Tawau tetapi ternaik baik ke Sandakan. Tanpa berkata apa-apa, dia mengambil begnya dan beredar.
Edisi asal: 18 Jun 2001.
Puan Ajijah, Cik Suana dan Cikgu Isa
(Ekspo Inovasi Pedagogi di Ampang, 10 -13 Oktober 2001)

Tiada ulasan: