27 Januari 2009

Refleksi Kaedah Pembelajaran Koperatif

Refleksi Pelaksanaan SPK Meja Bulat dan Kembara Galeri
Oleh Mohd Isa bin Abd Razak

Selepas interaksi berakhir, saya kembali ke pejabat dan terus mengakses e-mel yang mengandungi refleksi pelajar. Hanya empat kelompok berjaya mengirim refleksi kepada e-grup. Refleksi kumpulan dua masih belum diterima. Mungkin mereka sudah menyiapkan refleksi tetapi ada masalah teknikal dari segi penghantaran kepada e-grup.

Sari refleksi pelajar adalah seperti yang di bawah.

Kelompok 1 yang diketuai oleh Iffah Syamimi menulis, “Kumpulan kami mendapat perkataan bulan. Kami memberikan beberapa makna yang tersirat dan tersurat. Kami mendapati sesuatu perkataan mempunyai banyak makna. Kita dapat memberi makna sesuatu perkataan melalui intuisi iaitu naluri diri. Selepas itu kami bertukar-tukar pendapat dengan ahli kumpulan lain. Kami menerima beberapa komen positif daripada rakan-rakan kami.”

Kelompok 3 yang diketuai oleh Jamilah Amir menyatakan bahawa mereka berasa seronok kerana dapat bertukar pendapat dengan ahli kumpulan yang lain. Kini mereka menyedari bahawa sesuatu perkataan tidak hanya membawa satu makna, tetapi luas maknanya. Ahli kelompok 3 ini, Wong Shau Foon, berkata, dia dapat menerokai makna lima patah perkataan (buku, ayam, batu, kayu, bulan) dengan lebih mendalam. Dia berasa seronok mempelajari bahasa Melayu dan berasa bertuah kerana dapat mengomen hasil kerja rakan-rakannya.

Kelompok 4 yang diketuai oleh Iffahzuleha mendapati satu perkataan mempunyai banyak makna yang tersirat dan tersurat. Makna sesuatu perkataan tidak semestinya terdapat dalam kamus.

Kelompok 5 yang diketuai oleh Reccyka menyatakan mereka sungguh gembira menjalankan aktiviti yang disediakan. Menurut mereka, mengomen hasil kerja kelompok lain juga merupakan aktiviti yang sangat menarik. “Kami memberi komen bukan untuk melemahkan semangat kawan tetapi untuk memberi semangat kepada rakan-rakan yang lain,” kata mereka. Mereka berharap aktiviti seperti yang dilaksanakan semasa interaksi kelima itu dapat diteruskan.

Refleksi mereka padat dan bernas. Walaupun pada interaksi ini baru kali kedua mereka menulis refleksi hasil interaksi dengan saya, walaupun masa yang diperuntukkan sedikit, mereka tetap dapat melakukan refleksi yang sangat bermakna pada diri saya.

Saya berasa puas dapat menggunakan struktur pembelajaran koperatif dalam interaksi saya. Saya berasa puas dapat menyaksikan pelajar-pelajar saya asyik membaca e-mel dari e-grup. Saya berasa puas dapat menggalakkan mereka menggunakan kamus elektronik.

Seperti interaksi-interaksi sebelum ini, tiada tingkah laku lencongan semasa sesi pembelajaran di bilik kuliah mahupun di makmal komputer. Tiada pelajar yang mempersoalkan mengapa aktiviti itu dinamakan meja bulat sedangkan meja yang digunakan ialah meja segi empat.

Penutup

Ketika merancang interaksi kelima ini saya ada memikirkan keperluan arahan bertulis untuk menjadi panduan pelajar semasa beraktiviti di makmal komputer. Sayangnya, saya kesuntukan masa untuk mengolah draf bahan itu agar lebih kemas. Jadi saya hanya dapat memberikan arahan lisan untuk aktiviti di makmal komputer. Saya akan berusaha menyediakan arahan bertulis dalam sesi interaksi yang akan datang.

Selain itu saya juga perlu mencipta borang refleksi. Saya percaya, penggunaan borang refleksi akan memudahkan pelajar mencatat refleksi secara lebih menyeluruh dan mendalam. Soalan-soalan yang disediakan dalam borang itu dapat membantu pelajar melakukan penilaian kendiri. Setakat ini refleksi mereka bersifat umum.

Saya yakin bahawa institut bukan sekadar melahirkan pelajar yang menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran. Institut perlu menyediakan mereka dengan kemahiran berkomunikasi dan kemahiran sosial.

Berbanding dengan organisasi bilik kuliah biasa yang mementingkan unsur individualistik dan pertandingan, amalan pembelajaran koperatif bukan sahaja bertumpu pada aktiviti kelompok bahkan berasaskan aktiviti yang mudah tetapi bermakna. mereka.

Tiada ulasan: