27 Januari 2009

SPK Meja Bulat

Kaedah Pembelajaran Koperatif: Catatan Pelaksanaan SPK Meja Bulat
Oleh Mohd. Isa bin Abd. Razak

Induksi Set

Pelaksanaan induksi set bermula dengan paparan yang bertajuk “Apakah Maknanya”. Pada slaid itu tercatat ungkapan “tidak ada maknanya”. Saya bertanya, “Apakah makna tidak ada maknanya”? Beberapa orang pelajar kehairanan. Beberapa orang pelajar lagi tersenyum. Ada juga pelajar kelihatan mengangguk-angguk.

Kemudian saya menayangkan slaid kedua yang mengandungi gambar gadis berbaju merah dalam aksi bertenggong dan merenung tajam ke arah para pelajar. Saya bertanya, “Apakah makna gambar ini?” Beberapa jawapan diterima dan saya memberikan pengukuhan kepada seorang pelajar yang menyebut perkataan “menggoda”.
Seterusnya, sambil merujuk slaid ketiga, saya bertanya, “Apakah pula makna pakej? Apakah makna cair? Untuk perkataan “pakej” jawapan pelajar tepat. Untuk perkataan “cair” jawapan mereka di luar dugaan. Pada mereka, “cair” dalam konteks petikan itu dikaitkan dengan semangat atau keghairahan. Kedua-kedua makna perkataan itu tidak dicatatkan dalam masukan kamus yang ditayangkan kemudian.


Saya menayangkan slaid keempat yang mengandungi makna “pakej” dan “cair” yang dipetik daripada Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Perbincangan meleret-leret apabila seorang pelajar menyatakan “pakej” ialah pelbagai jenis penyakit yang dihidapi dalam satu masa, khususnya oleh orang berada atau orang yang sudah berumur.

Akhirnya soalan keempat saya kemukakan, “Apakah maka keseluruhan perkataan ini?” Rumusan jawapan pelajar ialah makna kedua-dua patah perkataan itu sudah melampaui makna yang terdapat dalam kamus. Dengan perkataan lain, maknanya perkataan-perkataan itu sudah diperluas. Hal ini amat berkaitan dengan “Hubungan Perkataan dari Segi Makna” yang dipelajari hari ini.

Pelaksanaan SPK Meja Bulat

Seterusnya diadakan sesi meja bulat. Saya meminta pelajar berada dalam kelompok tetap yang telah diwujudkan. Setiap kelompok diberi kertas tugasan dan empat batang pen penanda yang berbeza warnanya. Kertas tugasan itu ialah kertas mahjong yang sudah dipotong dua. Di belakang kertas tugasan itu tercatat sepatah perkataan sama ada batu, ayam, kayu, bulan, atau buku.

Setiap kelompok dikehendaki mencatatkan makna perkataan itu. Mereka bebas menggunakan perkataan, frasa atau ayat. Mereka juga boleh menggunakan grafik seperti peta minda dan carta alir. Mereka boleh merujuk cakera padat Kamus Dewan Edisi Ketiga yang terpasang di komputer riba saya.

Ketua kelompok memulakan catatan diikuti oleh anggota lain secara bergilir-gilir. Setiap anggota boleh menambah respons yang tercatat di atas kertas itu. Akhirnya, anggota kelompok bersama-sama membuat rumusan. Rumusan boleh mengandungi sepatah perkataan, satu frasa atau satu ayat. Aktiviti ini hanya tamat apabila semua anggota akur dengan rumusan yang diperoleh.

Semasa aktiviti meja bulat ini berlangsung, keadaan kelas agak bising. Ada hilai tawa daripada kelompok satu. Seorang anggota kelompok lima menegur anggota kelompok satu dan meminta mereka mengurangkan kebisingan. Saya menyatakan mereka boleh bising dan ketawa secara terkawal semasa beraktiviti. Keseronokan memang sebahagian dariada keistimewaan aktiviti ini. Yang dilarang ialah bercakap-cakap ketika saya menyampaikan maklumat lisan di hadapan kelas.

Kepantasan melaksanakan aktiviti berbeza-beza antara satu kelompok dengan kelompok yang lain. Saya menunggu semua kelompok menyiapkan tugasan itu. Akhirnya semua kelompok berjaya menyiapkan tugasan yang diberikan dalam tempoh lebih kurang 10 minit. Saya memberikan peneguhan kepada meraka kerana hasil kerja mereka mencapai objektif yang saya tetapkan.

Ralat: miliki dalam slaid 2 sepatutnya memiliki.

Tiada ulasan: