27 Januari 2009

SPK Kembara Galeri

Hasil kerja pasukan dalam SPK meja bulat dibiarkan di atas meja. Semua ahli sesuatu kelompok bergerak ke meja kelompok lain. Kelompok pelawat dikehendaki membaca hasil kerja kelompok yang dilawati. Mereka mesti menambah catatan atau memberikan komen/pengukuhan di atas kertas mahjong kelompok yang dilawati itu.

Dari semasa ke semasa, saya memberikan isyarat agar kelompok bergerak ke meja seterusnya. Mereka bergerak mengikut pusingan jarum jam. Ada beberapa orang pelajar semacam ingin “melekat” pada meja yang dilawati. Setelah setiap kompok berada di meja masing-masing mereka diberi masa membaca catatan/komen pelawat.

Sesi ini memakan masa lebih kurang 10 minit. Saya memberikan peneguhan atas kejayaan mereka melaksanakan aktiviti meja bulat dan kembara galeri dengan berkesan dan pantas.

Seterusnya nota semantik “Hubungan Perkataan dari Segi Makna” yang mengandungi subtajuk “Segi Tiga Semiotik” dan “Nama, Benda dan Maksud” diedarkan. Mereka diberi peluang membaca nota itu dan mengemukakan pertanyaan kepada saya.

Setelah beberapa minit, oleh sebab tiada pertanyaan, saya mendapatkan perhatian mereka dan menyatakan bahawa arahan tentang perkara yang perlu dilakukan di makmal komputer saya berikan di kelas ini, bukan di makmal komputer. Saya menyatakan kepada mereka, jika arahan diberikan di makmal komputer, mereka kurang memberikan perhatian. Di makmal komputer nanti mereka mesti berada bersebelahan dengan ahli kelompok masing-masing.

Dalam kelompok masing-masing mereka perlu menyediakan refleksi pembelajaran hari ini. Refleksi itu mesti dihantar kepada e-grup sebelum interaksi tamat. Jika ada masa lagi, mereka perlu membaca semua mesej berkaitan dengan semantik yang telah saya kirimkan. Jika masih ada masa, mereka dikehendaki mengemas kini peti mel masing-masing dan kemudian menggunakan arkib e-grup.

Tiada ulasan: