05 Ogos 2009

Kebudayaan Melayu: Pantang Larang Keluar Rumah

Oleh Mohd Isa bin Abd Razak

Secara mudah, “pantang” bermaksud sesuatu perbuatan yang terlarang menurut adat atau kepercayaan sesuatu masyarakat. Pantang larang pula bermaksud bermacam-macam pantang atau larangan.
Terdapat begitu banyak pantang larang dalam masyarakat Melayu tradisional. Antara pantang larang itu termasuklah pantang larang untuk keluar dari rumah yang lazimnya dipendekkan dengan ungkapan “pantang larang keluar rumah”. Yang di bawah ini ialah 10 pantang larang keluar rumah dalam masyarakat Melayu tradisional.

1. **Bayi. Bayi tidak boleh dibawa berjalan (keluar rumah) pada waktu senja atau Maghrib, takut dirasuk hantu jembalang.

2. **Ibu Mengandung. Ibu yang sedang mengandung dilarang keluar rumah pada waktu petang kerana dikhuatiri hantu akan mengusiknya.

3. **Kanak-kanak. Kanak-kanak tidak boleh keluar rumah pada waktu rembang, waktu senja dan tengah malam kerana dikhuatiri akan ditegur oleh hantu syaitan.

4. **Ke Laut. Jikalau seseorang hendak turun ke laut (keluar rumah), hendaklah dimulai dengan langkah kanan dan sebutlah nama Allah agar membawa berkat.

5. **Melawati Wanita Bersalin. Orang yang ingin menziarahi wanita yang baru bersalin tidak boleh melawatinya (keluar rumah) pada waktu senja kerana ditakuti akan membawa hantu dan syaitan.

6. *Ke Laut. Pelaut hendaklah turun ke laut (keluar rumah) sebelum matahari terbit dan tidak boleh berpatah balik apabila sudah turun dari rumah.

7. *Selepas Bersalin. Ibu yang baru lepas bersalin dilarang keluar rumah, ditakuti akan disampuk hantu syaitan.

8. *-Ibu Mengandung. Ibu yang sedang mengandung tidak dibenarkan keluar rumah pada waktu malam kerana dikhuatiri akan terjadi gerhana, terutamanya pada 15 hari bulan. Jikalau terjadi gerhana, si ibu yang sedang mengandung dan berada di dalam rumah dikehendaki menjunjung dulang agar dirinya terlindung daripada cahaya bulan. Sekiranya pada masa gerhana itu si ibu yang mengandung itu berada di luar rumah dan terkena cahaya bulan, ditakuti anak yang bakal lahirkan akan cacat.*

9. -Gagak Berbunyi. Jangan keluar rumah ketika gagak berbunyi, nanti terkena sial atau bala.

10. -Ke Hutan. Seseorang yang baru turun dari rumah (keluar rumah) untuk ke hutan , jikalau terlihat ular melintas dalam perjalanannya, maka dipercayai ini merupakan suatu petanda yang tidak baik. Orang itu mesti naik semula ke atas rumahnya dan memakan sepiak pinang. Selepas itu bolehlah dia turun semula untuk meneruskan perjalanan.

Menurut Ensiklopedia Sejarah dan Kebudayaan Melayu, terdapat tiga tujuan utama pantang larang, iaitu untuk mendidik, menjaga kesihatan dan demi kesejahteraan masyarakat.

Pantang larang pertama dan ketiga hingga keenam bertujuan untuk mendidik. Misalnya, dengan memantangkan bayi atau kanak-kanak berada di luar rumah pada waktu senja ibu bapa dapat melaksanakan solat Maghrib dengan tenang tanpa risau akan keselamatan bayi atau anak mereka. Bayi atau kanak-kanak dididik berada di dalam rumah dalam keadaan senyap menyaksikan keluarga mereka beribadat atau sama-sama ikut beribadat. Pada waktu Maghrib yang pendek ini juga bukanlah masa untuk bertandang ke rumah jiran. Jadi, jikalau jiran kita baru bersalin, kita bolehlah melawatinya pada waktu siang atau selepas waktu Maghrib. Ini merupakan satu cara mendidik masyarakat.

Merujuk kepada pantang larang keempat, sememangnya kita dituntut memulakan langkah dengan langkah kanan untuk menuju ke sesuatu tempat yang baik seperti tempat mencari rezeki di laut sambil menyebut nama Allah, iaitu Bismillahi Rahmani Rahim. Langkah kanan itu sendiri merupakan simpulan bahasa yang bermaksud beruntung. Seterusnya, pantang larang kedua, ketujuh dan kelapan pula bertujuan menjaga kesihatan dan keselamatan ibu yang kita sayangi.

Pantang larang kelapan, kesembilan dan kesepuluh yang ditandai dengan tanda negatif (-) merupakan warisan kepercayaan animisme masyarakat Melayu. Tanda negatif digunakan dalam konteks nilai pada masa kini – bukan nilai pada zaman bahari – iaitu sesuatu yang kabur atau tiada asas pemikiran. Namun demikian, bagi kes seperti larangan terhadap ibu mengandung keluar rumah pada waktu malam, khususnya di kampung tradisional Melayu pada zaman pramerdeka, memang ada unsur positif, iaitu demi keselamatan ibu itu sendiri.

Larangan yang ditandai dengan satu asterisk (*) bersifat positif seperti bertujuan untuk mendidik. Larangan yang ditandai dengan dua asterisk (**) pula jelas sesuai dengan pegangan terkini masyarakat Melayu, iaitu hukum dan nilai Islam. Apabila diperhatikan, perkataan senja atau petang (menjelang senja, menghampiri senja) terdapat dalam pantang larang ini. Kita mungkin menganggap “fenomena senja” ini merupakan warisan animisme juga. Untuk menentukan sama ada anggapan itu betul atau silap, silalah baca anekdot “Keindahan pada Waktu Senja ”.

Mungkin ada banyak lagi pantang larang keluar rumah dalam masyarakat Melayu. Apabila menyedari bahawa takrifan “Melayu” dari segi antropologi dan sosiologi begitu luas, iaitu meliputi semua suku kaum peribumi di Nusantara, jumlah pantang larang keluar rumah mungkin di luar dugaan.

Tulisan pendek ini diharap akan membuka jalan penerokaan seterusnya oleh pelajar, khususnya pelajar Bahasa Melayu Akademik dan Pengajian Melayu di Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), dan pengkaji budaya Melayu. Jikalau sesiapa berjaya memperpanjang senarai yang di atas, silalah kongsikan dapatan itu dalam ruangan ulasan.

Tiada ulasan: