18 Mei 2009

Hanya “Apa Itu?”

Prof. Dr. Asmah Haji Omar dalam Ensiklopedia Bahasa Melayu menyatakan, pertuturan kita pasti disertai intonasi. Pertuturan seseorang dikatakan lembut atau kasar berdasarkan kesan pendengaran kita apabila mendengar bahasa itu dituturkan dengan intonasi tertentu.

Pada suatu hari, seorang budak perempuan melihat seorang lelaki masuk ke dalam kedai. Seperti yang diarahkan oleh taukenya, budak perempuan itu memerhati si lelaki dari jauh. Apabila lelaki itu bergerak untuk melihat-lihat barangan, dia turut mengekorinya. Mula-mula dia mengekori si lelaki dengan jarak yang agak jauh. Kemudian dia mengekori lelaki itu dengan jarak yang lebih dekat. Dia perlu melihat apa-apa yang diperhatikan dan dipegang oleh si lelaki. Itulah arahan tauke kepadanya.

Lelaki itu memang perasan seorang budak perempuan mengekorinya. Dari jauh dia dapat mengecam tubuh kecil budak belasan tahun itu mengikuti pergerakannya setapak demi setapak. Dia pun perasan mata budak itu melingas memerhati tingkah lakunya. Budak yang berpakaian kurang kemas itu mungkin anak pendatang yang digaji oleh tauke kedai ini, kata hatinya.

Biarkanlah, si lelaki memujuk hatinya yang sedikit gelisah oleh tingkah laku budak yang berambut panjang itu. Pakaiannya yang kurang kemas dan rambutnya yang kurang terurus menguatkan agakannya bahawa budak itu ialah buruh murah daripada kalangan anak pendatang. Dia terus membelek barang dan melakukan pertimbangan sebelum membelinya.

Apabila lelaki itu semakin asyik membelek barang tanpa membelinya, budak perempuan itu merapati si lelaki itu dari belakang dan berkata, “Apa itu?”

Pada pendengaran si lelaki, lagu suara budak itu keras dan kasar. Unsur tempelakan mengatasi nada tanya dalam lagu suaranya. Dia menoleh. Kamu menyergah atau bertanya? Itulah soalan yang tertahan di khalkumnya.

Budak perempuan itu tercegat. Air mukanya membayangkan rasa jengkel dan hairan. Tiada sedikit pun ada tanda bunga senyum atau sinar ceria pada wajah budak itu.

Si lelaki memang sudah biasa membeli barangan elektrik di kedai itu. Hari ini, ungkapan “Apa itu?” menyebab dia segera keluar tanpa membeli apa-apa. Ungkapan itu menyakitkan hati. Dia berasa dirinya diperlakukan seperti pencuri.

Nota pada 7 Ogos 2012
Intonasi oleh Aranam

Tiada ulasan: