21 Mac 2010

Rosli Dhoby Melayu

Rosli Dhoby Melayu. Tuan Bolhassan bin Ainnie Dhoby menegaskan hal ini dalam ruangan ulasan Blog Ustaz Rosli Dhoby pada 19 Mac 2010. Pemilik blog itu, Tuan Ustaz Mohd Isa bin Mat Daud, menyampaikan ulasan Tuan Bolhassan di Facebook saya pada hari yang sama.

Nota saya, “Rosli Dhoby (1932 - 1950), Pahlawan Sarawak” yang diterbitkan pada 21 Januari 2010 sudah dikemas kini. Saya menyusun nota itu berdasarkan maklumat daripada Wikipedia Bahasa Melayu (WBM). Pada masa itu dan pada hari ini (21 Mac 2010), WBM masih mencatatkan bahawa Ustaz Rosli Dhoby berketurunan Melanau. Namun, masukan Wikipedia Bahasa Inggeris (WBI) menyatakan bahawa Rosli Dhoby ialah nasionalis Melayu terkenal dari Sibu, Sarawak. Masukan WBI selaras dengan penjelasan Tuan Bolhassan.

Saya mengucapkan terima kasih kepada Tuan Bolhassan dan Tuan Ustaz Mohd Isa. Saya juga memohon maaf kepada mereka dan para pembaca atas kesilapan itu. Saya berharap ada rakan (yang berkemahiran) dapat berhubung dengan pihak WBM agar masukan tentang Rosli Dhoby dalam WBM itu dapat dikemas kini.

Tiada ulasan: