19 Mac 2010

Pautan tentang Isu Penggunaan Kalimah Allah

4 Januari 2010. Kes Herald - Di Manakah Silap dan Betulnya Hakim Lau Bee Lan? Mohamed Hanipa Maidin . Sebagai seorang peguam dan pemimpin PAS saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk memberikan pandangan saya tentang keputusan Yang Arif Datuk Lau Bee Lan dalam kes penggunaan kalimah Allah dalam akhbar Herald yang diterbitkan oleh Kristian Katolik. Bagaimanapun ulasan saya di sini dari perspektif undang-undang semata-mata.

4 Januari 2010. Isu Nama Allah: Garis Panduan Penggunaan Nama Allah. Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin. Di sini saya mencadangkan beberapa perkara untuk diteliti dalam isu penggunaan nama Allah oleh mereka yang bukan Islam.

4 Januari 2010. Saya Tidak Bersetuju Kalimah Allah Dikongsikan. Shamsudin al-Johori. Saya tidak bersetuju kalimah Allah dikongsikan atau dipolitikkan. Ini pendirian saya. Sejak Jumaat, dengan berita kemenangan akhbar mingguan Kristian, berita ini mula menjadi jihad kepada penganut agama Islam. Di mana-mana atau di dada akhbar mahupun majalah, jihad ini terlontar dengan idea-idea yang ikut sedap rasa atau ikut sedap mulut oleh individu mahupun pertubuhan tertentu yang melobikan diri mereka pejuang Islam.

4 Januari 2010. Isu Nama Allah: Ada Puak yang Menggelabah. Wak. Beberapa NGO termasuk tokoh Pemuda UMNO cuba menjadi hero dengan mengecam hebat keputusan tersebut sehingga menyindir parti-parti politik berasaskan agama yang mengambil langkah berdiam diri ketika ini.

4 Januari 2010. Allah (Lagi). Faisal Tehrani. Umat Islam dari apa jua parti dan jalur mesti bersatu untuk mendepani "kekeliruan" yang boleh tercetus akibat dari "insiden/tuntutan aneh" ini. Sila berhenti menyalahkan satu sama lain dan sila berhenti menunjukkan yang kumpulan atau parti anda lebih (kononnya) terkehadapan dalam memperjuangkan isu ini. Ulama dan tokoh politik Islam yang menyokong penggunaan kalimah Allah buat orang Kristian eloklah bertaubat.3 Januari 2010: Isu Nama Allah: Kenyataan Pertama Dr. Mohd Asri. "Jika keputusan mahkamah mengenai penggunaan nama Allah itu hendak dipakai, garisan panduan dan peraturan hendaklah dibuat."

4 Januari 2010. MAPIM Lancar Tanda Tangan Sejuta Umat. Majlis Perundingan Pertubuhan-pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) hari ini melancarkan kempen kumpul tandatangan sejuta umat Islam untuk membantah penggunaan kalimah Allah oleh Herald-Catholic Weekly yang dilulus oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

4 Januari 2010. Penggunaan Kalimah Allah: Kerugian untuk Bukan Islam. Fadzli Yusof. Tiada tegahan dalam Perlembagaan kepada guru untuk bercerita tentang Islam kepada nonmuslim. Sebelum ini kita menjaga sensitiviti; tetapi oleh sebab gereja tidak mahu lagi terma tersebut, kita kena tunjuk yang kita bersedia untuk membelinya!

4 Januari 2010. Isu Nama Allah Jangan Main-main. Ismaily Bungsu. Kalau kita bertindak buat demo dengan kekerasan nampak Islam itu ganas dan tak berbincang secara baik dan ini ada kesan kepada penganut-penganut agama Islam seolah-olah bersikap kasar, sedang Islam ajaran Nabi selalu bertindak secara halus kecuali diperangi, itu pun Islam hanya bersikap mempertahankan bukan memerangi. Kita kena bijak bertindak.

4 Januari 2010. Tak Salah Apa Pun - Saja Nak Buat Heboh Kasi Satu Malaysia Lupa Harga Gula Naik. Hishamuddin Rais.

3 Januari 2010. Zahid: Kalimah Allah Dikhuatiri Diguna Pendakyah Agama Bagi Tujuan Tersirat. Bernama. Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, Majlis Fatwa Kebangsaan telah menetapkan dengan jelas bahawa perkataan "Allah" adalah khusus untuk orang Islam kerana ia merupakan perkataan khas sementara "Tuhan" merupakan nama am.
3 Januari 2010. Awas Perangkap UMNO dalam Isu Penggunaan Nama Allah. Tulang Besi. Ini semua perangkap UMNO. Hati-hati supaya kita jangan terpengaruh dan terjerat dengan perangkap ini. Sejak bila pula UMNO ini berjuang Islam? Mereka ialah parti nasionalis sekular Melayu. Mereka bertanggungjawab menindas serta menghalang pelaksanaan syariah Islam sejak merdeka.

2 Januari 2010. Oh My God atau Ya Allah? Marniyati Mohd Noor. Sedar atau tidak, kita semakin jauh meninggalkan kalimah "Ya Allah" di mulut dan di hati. Kita lebih berasa gah apabila dapat melafazkan kalimah "Oh My God". Di laman sosial seperti di Facebook pun sudah ada kecenderungan menulis OMG sebagai singkatan kepada "Oh My God". Kata seorang kawan, kalimah "Oh My God" nampak lebih tinggi kelasnya. Masya-Allah, Nauzubillah.

Tiada ulasan: