28 Oktober 2011

49 Buah Persatuan Sokong Pemansuhan PPSMI

Pernyataan Media 49 Persatuan: Sokongan Pemansuhan PPSMI
PERNYATAAN MEDIA SIRI KE-2
49 Buah Badan Bukan Kerajaan
Pada 27 Oktober 2011
(Dewan Seminar Aras 2, Bangunan Menara DBP, Kuala Lumpur)

MENYEDARI BAHAWA:

1. Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan keputusan muktamad tentang pemansuhan PPSMI pada Julai, 2009 yang lalu.
2. Pelbagai pihak termasuk kami, gabungan 49 Badan Bukan Kerajaan telah mengemukakan pelbagai hujah melalui meja bulat, seminar, persidangan dan lain-lain yang antaranya diterbitkan berjumlah tidak kurang daripada 2,700 halaman di samping Sidang Media Pertama pada 12 September 2008.

3. Memorandum Pemansuhan PPSMI kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung telahpun dihantar pada 7 Mac 2008 dengan sokongan dan iringan lebih 100,000 orang peserta.

4. Kerajaan dan Kementerian Pendidikan melalui DBP dan kerjasama pelbagai pihak seperti MABBIM, universiti dan sebagainya telah mengusahakan ratusan ribu istilah dan penerbitan berkaitan pelbagai bidang termasuk sains dan teknologi bagi memperkaya kepustakaan ilmu berbahasa Melayu di negara ini. Perbelanjaan yang besar tidak wajar dibazirkan iaitu kos jutaan ringgit dan kos intelektual yang terlibat.

5. Bahasa Melayu telahpun terbukti berjaya digunakan dalam sistem pendidikan di Malaysia khususnya sejak tahun 1970 -2003 (era sebelum PPSMI) dengan peralihan beransur-ansur daripada bahasa penghantar Inggeris kepada bahasa Melayu dari sekolah rendah sehinggalah di universiti termasuk dalam bidang sains dan teknologi. Dalam masa tersebut lebih 5 juta orang pelajar Melayu, Cina, India dan lain-lain mengikuti pendidikan dalam bahasa Melayu. Dengan anggaran purata kira-kira 3,000 orang pelajar lepasan SPM setahun dapat menyambung pengajian di luar negara, tidak kurang daripada 90,000 orang pelajar berjaya menuntut di luar negara walaupun telah mengikuti pengajian dalam sistem kebangsaan di negara ini. Jumlah ini tidak termasuk mereka yang menuntut di peringkat sarjana muda, sarjana dan kedoktoran, di dalam dan di luar negara.

6. Bahasa Melayu bukan penghalang kualiti untuk memperoleh ilmu termasuk sains dan teknologi. Selain contoh di atas, UKM sendiri ( yang pernah ditentang penubuhannya termasuk oleh orang Melayu/pimpinan Melayu (?) sendiri ) pernah menduduki senarai 187 universiti terbaik dunia mengatasi universiti lain di negara ini. Malah kini walaupun banyak juga mata pelajaran sains dan teknologi telah dikuliahkan dalam bahasa Inggeris di universiti kita, kedudukan universiti tersebut tidak meningkat, malah merudum dengan baiknya sedangkan Fakulti Pergigian Universiti Malaya pernah diiktiraf badan berwibawa di England sekalipun menggunakan bahasa Melayu.

7. Usaha mewujudkan “kelas khas” walaupun hanya untuk 2 mata pelajaran iaitu sains dan matematik/teknologi adalah tidak benar dan mengelirukan dan hanya akan melayani segelintir pihak yang lebih mementingkan diri berbanding aspirasi negara dan perkembangan bahasa negara sendiri yang pastinya mewujudkan persaingan tidak sihat dalam bahasa penghantar pendidikan serta akan melebarkan jurang perbezaan dalam jangka panjang bagi upaya dan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di negara ini kerana mata pelajaran sains dan matematik/teknologi bukan dua (2) sahaja jumlahnya terutama di peringkat menengah atas dan universiti.

Akibatnya wujudlah "fenomena antara 2 darjat" atau kasta dalam sistem pendidikan negara. Jurang sosioekonomi akan terus melebar kerana “lulus jarum luluslah kelindan”. Nilai ekonomi bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama, bahasa ilmu hanya wujud sebagai "nilai teori" sedangkan "nilai praktisnya" tiada lagi. Renunglah sejarah negara ini sendiri dan negara lain sebagai pengajaran.

8. Banyak negara tetap maju walaupun menggunakan bahasa sendiri dalam sains dan matematik seperti Jerman, Perancis, Sweden, Norway, Finland,Rusia, Jepun, Korea, China dan lain-lain dalam sistem pendidikan. Mereka belajar dan cekap berbahasa Inggeris tetapi "TIDAK MEMBUANG" bahasa sendiri seperti hasrat segelintir rakyat Malaysia (malah berbangsa Melayu dan pastinya mereka tidak membaca pesanan lama Abdullah Munsyi). Kami menyokong 100% usaha untuk menguasai bahasa Inggeris tetapi bukan dengan cara yang dapat “meruntuhkan” bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi.

9. Bahasa Melayu benar-benar bermartabat dan bernilai hanya apabila digunakan bagi menyebar ilmu khususnya di peringkat tinggi dan tidak patut dihadkan bagi bidang sastera atau kemanusiaan sahaja.

10. Bahasa Melayu telah mulai "hancur" sebagai bahasa ilmu sains dan teknologi dengan pelaksanaan PPSMI mulai tahun 2003.

11. PIBG tidak seharusnya diberikan kuasa mutlak membuat keputusan dalam soal dasar seumpama ini kerana pihak KPM khususnya memiliki kepakaran melalui bahagian-bahagiannya di samping turut menyediakan saluran komunikasi bagi tujuan tersebut. Telitilah tujuan dan matlamat asal penubuhan PIBG agar tidak lari dari landasan dengan tumpuan kepada membantu kecemerlangan pendidikan sekolah seperti masalah disiplin dsbnya.

12. Pungutan suara bukan penyelesaian terbaik bagi isu ini kerana ibu bapa dan anak-anak sekolah khususnya mempunyai kepelbagaian latar belakang dan kepentingan yang berbeza untuk meneliti dasar besar ini yang perlu diteliti secara makro dan mikro tentang banyak perkara seperti falsafahnya, prinsip, aspirasi negara, pembinaan tamadun dan negara bangsa, jati diri dan sebagainya.

13. Bahasa Melayu antara bahasa moden yang paling mudah dipelajari di dunia ini, bahasa yang “merakyat” dan merentas sempadan geografi, etnik dan sosioekonomi. Maka dengan itu usaha kembali secara beransur-ansur (soft-landing) daripada bahasa Inggeris tidak diperlukan, Malah semasa pertukaran kepada PPSMI secara yang agak pantas dahulu, tiada pun pihak tertentu yang menimbulkan kegusaran atas alasan yang sama seperti sekarang. Kami bimbang akan ruang “kelengahan” ini yang mudah diambil kesempatan untuk terus melengahkan bahasa Melayu kembali bertakhta sebagai bahasa sains dan teknologi.

Maka dengan ini,

1. KAMI menyokong pendirian tegas berterusan kerajaan, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pengajian Tinggi dengan pemansuhan PPSMI dan meminta pengembalian martabat dan maruah bahasa rasmi, bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi hendaklah sepenuhnya dan menyeluruh, iaitu bukan sahaja di peringkat pendidikan rendah dan menengah, malah perlu juga bagi Tingkatan 6, matrikulasi dan universiti demi kelancaran dan kesinambungannya seperti yang telah terlaksana dengan baik dan cemerlang selama kira-kira 30 tahun sebelum era PPSMI tanpa berlengah-lengah lagi.

2. Demi kepentingan aspirasi nasional, bahasa Melayu (bahasa di nusantara dan kepulauan ini sejak sekurang-kurangnya abad ke-7 Masehi), sebagai bahasa perpaduan dan pemersatu yang merentas bangsa dan status sosioekonomi tidak sepatutnya diganti oleh bahasa negara lain pula walaupun Inggeris yang hanya menguntungkan/mementingkan segelintir kumpulan elit di negara ini. Jika tidak bahasa untuk sains dan matematik/teknologi akan menjadi kucar-kacir. Penempatan dan pertukaran guru juga akan menjadi lebih kompleks.

3. Bahasa Melayu bukan sekadar wahana ilmu dan kemahiran berfikir tetapi mengandung nilai dan budaya serta teras jati diri warganegara Malaysia dalam kehidupan. Pelaksanaan PPSMI merupakan SATU KESILAPAN BESAR, dan keputusan pemansuhannya merupakan langkah "sesat di hujung jalan kembali ke pangkal jalan.

4. Kami menganggap usaha untuk mengembalikan PPSMI sama ada sepenuhnya atau cuma sebahagiannya melalui aliran Inggeris untuk berpuluh-puluh/beratus-ratus mata pelajaran adalah usaha berterusan yang "mengkhianati" upaya dan peranan bahasa Melayu kerana dapat menjejaskan bahasa Melayu sebagai bahasa sains dan teknologi di rantau ini khususnya untuk berfungsi seperti bahasa-bahasa moden yang lain.

Terima kasih.

[Al-Fatihah kepada Allahyarham Dato' Dr. Hassan Ahmad, Pengerusi GMP (Gerakan Memansuhkan PPSMI) yang telah menerajui gerakan itu sebagai Pengerusi, dengan SN Dato' A. Samad Said sebagai Penasihat.]

1 ulasan:

Vyzer berkata...

Selamat Sejahtera.

Saya telah membaca skrip anda yang menarik perhatian saya.

Hal yang terlebih dahulu, saya tidak menafikan bahawa Bahasa Melayu merupakan pembina perpaduan dan telah membantu Malaysia mencapai status pendidikan yang lebih tinggi. Saya juga sokong negara ini sedang menuju de arah kecemerlangan walaupun sebelum tahun 2003.

Namun, negara ini masih muda. Masih belum boleh dikatakan sebagai negara yang sudah benar-benar merdeka. Kita masih hidup di bumi yang dikuasai negara-negara veto. Jika kita masih bertegas menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan sains, maka kita tidak akan dapat berhubung dengan dunia luar, kita tidak dapat berkongsi pendapat, kita tidak akan dapat mencapai persetujuan antarabangsa. Mungkin saya terbawa-bawa dengan topik ini, namun fikirlah, adakah saya silap?

Saya ingin bertegas bahawa saya tidak mengabaikan kepentingan Bahasa Melayu. Namun jika kita meneruskan perjuangan memmansuhkan PPSMI, generasi-generasi seterusnya tidak akan dapat meneruskan pelajaran atau mendapat peluang pekerjaan di negara lain. Tindakan pemansuhan PPSMI yang mementingkan diri ini akan memaksa generasi muda untuk kekal di Malaysia. Bekerja di Malaysia, hidup di Malaysia. Saya yakin, tidak, saya amat pasti bahawa terdapat rakyat di negara ini yang teringin memulakan kehidupan baharu di tanah yang asing. Kita sebagai manusia tidak haruslah menghalang impian mereka, kita tiada hak untuk berbuat demikian. Biarlah mereka mengejar impian mereka. Mereka akan kembali jika tiba masanya.

Itu sajalah ulasan saya. Sekian.