25 Julai 2009

Kaedah Fonik Versi Nik Eliani dan Othman

Siri Kaedah Pengajaran Bacaan
1. Membaca: Satu Renungan
2. Tahap Kefahaman Bacaan
3. Konsep Kesediaan Membaca
4. Pengajaran Kemahiran Mengeja: Konsep Ejaan
5. Kaedah Pengajaran Bacaan Asas: Kaedah Abjad
6. Tinjauan Mudah Kaedah Pengajaran Bacaan Permulaan
7. Kaedah Gabungan Bunyi-Kata: Bicara Permulaan
8. Kaedah Gabungan Bunyi-Kata (KGBK): Versi Asal
9. Kaedah Yong (Kaedah Cepat Membaca)
10. Kaedah Campuran-Cerakinan PPK

Kaedah Fonik Versi Nik Eliani atau Kaedah Bacalah Anakku ialah kaedah bacaan asas. Guru prasekolah, pemulihan khas dan KIA2M perlu menguasai kaedah ini. Terpulanglah pada mereka sama ada hendak memilih kaedah ini atau kaedah yang lain. Yang penting, dengan menguasai kaedah ini mereka mempunyai lebih banyak pilihan untuk mencelikhurufkan kumpulan sasaran mereka.

Semua pelajar institut pendidikan guru (IPG) pula perlu mengetahui kaedah ini. Sebabnya, semua pelajar IPG dimestikan mengikuti kursus Literasi Bahasa Melayu. Satu tajuk penting dalam kursus itu ialah “Bengkel Asas Membaca Kaedah Fonik”.

Kelompok lain yang perlu menguasai kaedah ini ialah pelajar IPG dan institusi pendidikan tinggi awam (IPTA) yang mengikuti program Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Mereka akan menjadi guru prasekolah, guru Bahasa Melayu atau guru pemulihan apabila selesai menjalani latihan di IPG atau di IPTA.

Bahan untuk melaksanakan kaedah ini mudah diperoleh di pasaran. Bahan utamanya ialah Buku Panduan Siri Cepat Membaca Bacalah Anakku karangan Nik Eliani Nik Nawi dan Othman Ahamad. Ada juga bahan sokongan seperti kaset dan cakera padat video. Bahan sokongan terbaharu ialah Lagu Fonik Bacalah Anakku: Abu Ada Ayam yang diusahakan oleh Nik Eliani.

Nik Eliani dan Othman mendakwa Siri Cepat Membaca, Bacalah Anakku sudah terbukti berjaya mencelikhurufkan kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun, murid Tahun 1 dan murid pemulihan. Bukti itu tidak terdapat dalam buku yang berkenaan. Namun, seorang rakan penulis yang pernah menyertai bengkel kendalian Nik Eliani akur dengan keistimewaan kaedah ini.

Buku ini disusun dengan baik dan sistematik berdasarkan sistem fonetik. Buku ini juga mengambil kira kaedah pembelajaran yang berkesan dan sesuai dengan tahap perkembangan psikologi dan psikomotor kanak-kanak.

Nota pada 20 April 2011
Oleh sebab sambutan pengunjung kurang menggalakkan, catatan ini terhenti di sini.

Tiada ulasan: